Huurcontract (fraude)

Moderator: Rhiannon

Huurcontract (fraude)

Hoi ik heb een zeer ingewikkeld probleem, ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Een vriendin van me uit Enschede wilde naar Amsterdam verhuizen. Via via leerde ze iemand kennen die een huis verhuurd, zijn naam is Patrick. [Edit Veertje: volledige naam verwijderd ivm wetten persoonsbescherming]

Zij hebben afgseproken dat zij daar kan komen wonen. Ze hebben samen een contract getekend, waarin de wat voorwaarden staan en dat er borg betaald moest worden (800 Euro). Allebei netjes getekend en beide partijen leken gelukkig.

Ze krijgt de sleutels en plaatst haar spullen alvast in het nieuwe huis, al haar spullen, haar hele inboedel, papieren etc. 2 weken daarna zou ze officieel in het huis intrekken. Ze komt daar aan en 1 slot van het huis is veranderd. Ze belt 'm op en hij komt met een slap excuus dat ie in het ziekenhuis zit. Hij zou de sloten veranderd hebben omdat hij bang was dat er mensen zouden inbreken (??) Enfin dit gaat 2 maanden zo door en elke keer weer andere smoesjes als hij te bereiken is, want dat was hij bijna nooit. Ze krijgt 'm eindelijk te pakken en zegt dat ze geen zin meer heeft in het huis, haar geld en spullen terug wilt. Er worden afspraken gemaakt, maar weer komt hij de zoveelste afspraak niet na. Haar spullen zitten in het huis. Patrick is niet meer te vinden. Mijn vriendin is al haar spullen kwijt, al haar papieren.

We hebben in het kadaster opgezocht en het blijkt dat het huis niet op zijn naam staat, wat het contract ongeldig zou maken (in het contract staat dat de verhuurder eigenaar is van de woning). Politie kan/wil niks doen, het zou om civiele zaken gaan. Advocaten zeggen dat we niks kunnen doen.

Ik heb gekeken op opgelicht.nl en bingo Patrick is een bekende, heeft wel meer dan 20 mensen opgelicht om wel meer dan 40.000 euro's. Iedereen zoekt 'm.

Sorry van dit lange verhaal, toch bedankt als je het hebt gelezen. We weten ons geen raad en we voelen ons zo machteloos.

Wie weet wat we kunnen doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Huurcontract (fraude)

ik zou de deur intrappen om mn spullen terug te halen.
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Re: Huurcontract (fraude)

Als de spullen er nog in staan zou ik zeker "inbreken"

Is er inmiddels al meer bekend of opgelost? Ik hoop het voor jullie!

Berichten: 1.286

Re: Huurcontract (fraude)

Inbreken en mijn spullen eruit halen, maar dan ben ikzelf strafbaar, maar de wet zal mij niet weerhouden om mijn eigen eigendommen weg te halen.

Eerste gedachten is aangifte bij de politie, om je eigendommen terug te krijgen, maar een aangifte bij de politie heeft geen zin, omdat dit privaatrecht betreft. De politie kan alleen bij strafbare feiten een aangifte opnemen. Dus dan begint de lange wandel naar een advocaat, maar je heb wel de benodigde documenten nodig die aantonen dat jij de waarheid spreekt, dus bewijzen. De kans dat je spullen terug krijgt is een groot vraagteken. Het civielrecht in Nederland is even langdradig als het strafrecht. Dus de keuze is het recht of het recht in eigen handen nemen, maar wees allert op de gevolgen van die acties.

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: Huurcontract (fraude)

als je inbreekt maakt dat nog niet zoveel uit.

Je breekt in.. haalt je spullen eruit.. slaat ze ergens op.. gaat naar de politie en zegt dat je een woede aanval gehad hebt en daarbij door de deur getrapt hebt.. je krijgt een boete voor vernieling en betaald de deur.

Da's stukken goedkoper dan een advocaat.
De wijze is op zijn wijzest.. als die het zelf niet meer weet.

Hij is dan oneindig wijs :wink:

Said by me: XXXXXXX

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: Huurcontract (fraude)

je liegt niet

Je bent toch ook boos ofniet?

daarnaast ben je geen crimineel , je verstoort alleen de openbare orde ofzoiets.

Je geeft jezelf zeg maar aan, hieruit blijkt ook weer je laat ik het "goedheid" noemen. De politie geeft je vast een knipoog en korting op de boete.

er is een prikbord hier op:

http://advocaten.pagina.nl/

onder deze link kom je er terrecht:

http://www.prikpagina.nl/list.php?f=844

Veel suc6

een nog mooier verhaal zou zijn:

Dat die patrick daadwerkelijk is op komen dagen en zei dat die zijn sleutels kwijt was .. en daarom maar de deur had ingetrapt.. zodat jij je spullen eruit kon dragen.. hij heeft je dan zeg maar effe geholpen.

Da's toch een goeie knul ofniet die patrick.. dat die je een handje helpt :wink: .
De wijze is op zijn wijzest.. als die het zelf niet meer weet.

Hij is dan oneindig wijs :wink:

Said by me: XXXXXXX

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Huurcontract (fraude)

Tsja, de kunst is het omdraaien van de rollen. Het slachtoffer heeft vaak pas recht van spreken als alles kan worden aangetoond, en daar schiet je dus niets mee op.

Wanneer je je eigen spullen terughaalt (of hem misschien iets anders flikt zodat hij met de gebakken peren zit) ligt de bal bij hem: hij zal met advocaten etc. aan moeten komen. Als ik jullie was zou ik niet erg bang zijn om hem met dit verhaal in de rechtbank tegen te komen...
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Re: Huurcontract (fraude)

mag ik vragen wanneer dit gebeurt is...

groetjes sylvana

Re: Huurcontract (fraude)

Tragische verhaal...

Het klopt dat de politie weinig kan zonder een concreet bewijs -- bij voorbeeld het huur contract -- dat er sprake is van een onrechtmatige daad. Zoals ik de situatie begrijp: is het de getuigenis van een burger, tegen een andere, terwijl concrete bewijzen -- apart van die getuigenissen -- ontbreken. Dit noemen ze, inderdaad: een civielrechtelijke aangelegenheid, wat betekent dat het juridisch beschouwd gezien, een kwestie tussen burgers onderling betreft, en niet tussen de staat en burger.

Naar een advocaat gaan -- in dit geval --heeft waarschijnlijk weinig zin, om verschillende redenen. De heer U. lijkt mij geen persoon die met Uw advocaat gaat corresponderen, om tot een redelijke schikking te komen. Dit betekent dat Uw advocaat veel werk zou gaan verrichten -- en U als zodanig factureert -- zonder dat het Uw zaak werkelijk verder zou helpen.

De tweede optie is om het huis in te gaan, en de spullen -- die U meent U toe te behoren -- er vandaan te halen. U moet echter weten dat U daarmee de wet overtreedt, omdat U andermans terrein en pand, zonder toestemming, betreedt. De rechtmatige eigenaar van het pand zou -- volgens de wet -- de politite kunnen bellen, en Uw verwijdering van hen eisen. Dit is derhalve een scenario waarvan U de voordelen tegen de nadelen moet afwegen. U dient ook te rekenen met de mogelijkheid dat de heer U. Uw eigendommen al heeft "doorgespeeld", wat gezien de informatie die U verstrekt, mij niet als ondenkbaar voorkomt.



Hoe tragisch het ook klinkt: er is weinig wat in dit soort gevallen werkelijk ondernomen kan worden. Het rechtsysteem beschermt ons nog steeds niet tegen mensen die "niets te verliezen hebben", en mensen dienen er altijd rekening mee te houden -- hoe vervelend ook -- dat men met een dergelijk persoon te maken heeft. Ik denk dat het beste is, om met de mensen die U via de genoemde website onmoet hebt, een strategie te formuleren hoe te continueren, en bij voorkeur als colectief. I raad U echter aan om spaarzaam om te gaan met emotionele inspanningen en financiele investeringen, in voortzetting van deze kwestie.

Veel succes.

Berichten: 125

Re: Huurcontract (fraude)

Dit is toch wel heel erg triest.

Als je een kilometer te hard rijdt staat de rechterlijke macht al klaar om je op de bon te slingeren. Maar als je bestolen wordt van al je bezittingen door een andere burger, dan moet je ook nog eens een peperdure advocaat gaan betalen om je bezittingen terug te krijgen.

Persoonlijk zou ik in de aanval gaan. Breek dat huis open, pak je spullen. En als iemand daar problemen mee heeft of als de politie vervelend doet, dan heb je meteen recht op een gratis advocaat.
De politie kan alleen bij strafbare feiten een aangifte opnemen.
Oplichting en diefstal zijn toch strafbare feiten?

Veel succes,

Re: Huurcontract (fraude)

hallo Enrique,

Kan jij me vertellen hoe die Patrick eruit ziet????

Re: Huurcontract (fraude)

sylvana schreef:mag ik vragen wanneer dit gebeurt is...

groetjes sylvana
hoi sylvana,

als je hier informatie wilt hebben dan bel mij maar op nummer ******

tamara

[Edit door moderator: een 06-nummer publiceren lijkt me niet verstandig. Contact opnemen via mail / pb geniet de voorkeur. Als het informatie is waar andere lezers ook iets mee kunnen aub gewoon hier op het forum]

Re: Huurcontract (fraude)

Tamara,

Kan jij me aub antwoord geven op de vraag;

"Kan jij me vertellen hoe die Patrick eruit ziet????"

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Huurcontract (fraude)

Als je daar naar binnen gaat om je spullen terug te eisen oid (verborgen audio-recorder kan altijd handig zijn) laat hem dan maar eens de politie bellen.

Zelfde idee bij winkeldieven: wanneer iemand iets uit een winkel steelt dan wordt soms zijn of haar foto in de winkel opgehangen. Dit is verboden. De persoon in kwestie zou hier aangifte over kunnen gaan doen. Echter dit zal deze persoon niet doen aangezien hij/zij dan ook wordt aangeklaagd voor winkeldiefstal.
"Meep meep meep." Beaker

Re: Huurcontract (fraude)

Ja Patrick ziet er dik uit, een grote man om te zien maar een klein ventje in zijn doen en laten...

Hoezo?? Ken je hem?? Zoniet, wees er maar blij van!!

Reageer