Luminol reactie.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 61

Luminol reactie.

Hallo mensen op dit moment ben ik bezig met mijn pws dat gaat over DNA in het forensisch onderzoek.

Nu heb ik de volgende tekst:

Luminol (C8H7N3O2) is een chemische stof die bij forensisch onderzoek wordt gebruikt bij het aantonen van bloedsporen.

Als luminol in contact komt met bloed ontstaat er namelijk chemoluminescentie, dat is het verschijnsel dat er bij een chemische reactie energie vrijkomt in de vorm van licht (luminescentie). Om luminol te kunnen gebruiken moet het worden opgelost. In deze oplossing moeten nog een aantal andere stoffen zitten die zorgen voor de luminescentie. Stoffen die in de oplossing aanwezig moeten zijn, zijn bijvoorbeeld: waterstofperoxide (H2O2), Natriumhydroxide (NaOH) en Natriumcarbonaat (Na2CO3). Eerst wordt er een oplossing gemaakt van NaOH en Na2CO3 zodat er een basische oplossing ontstaat. Daarna wordt er aan de oplossing luminol toegevoegd (het gebreurt op deze manier omdat luminol beter oplost in een basische omgeving). Vlak voordat het luminol wordt gebruikt wordt er sterk verdund waterstofperoxide bij gedaan wat voor een reactie zorgt. Bij deze reactie ontstaat het 3-aminoftalaat-ion, stikstof en water samen met het elektromagnetische straling in het zichtbare spectrum....

Is er iemand die mij misschien kan helpen met het opstellingen van de reactie vergelijkingen die horen bij deze tekst?

Alvast bedankt,

Lorenzo

Berichten: 8.614

Re: Luminol reactie.

Neem onze handleiding Google eens door, dan vind je misschien vaker wat je zoekt.

Googel met luminol reaction of met luminol chemiluminescence en je komt een schat aan informatie tegen:

http://www.chm.bris.ac.uk/webprojects2002/...g/mechanism.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Chemiluminescence

PS: Huiswerkvragen plaats je in de toekomst best in het huiswerkforum.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer