Springen naar inhoud

Comprimeerbaarheidsfactor

• Log in om te kunnen reageren

Scofield

Scofield

• >250 berichten
  • 355 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2008 - 20:50

Hallo,

Ik had een klein vraagje over de snelheid van geluidsgolven in bepaalde media. Er wordt gezegd dat die afhangt van de comprimeerbaarheidsfactor B en de dichtheid ρ waardoor je de formule: v= √B/ρ. Er wordt gezegd dat de snelheid in vaste stoffen hoger ligt dan in vloeistoffen dan weer sneller als in gassen. Iemand een idee waarom. Mijn idee was dat als je in vaste stoffen zit, dat je met een veel grotere dichtheid zit en dat daardoor je geluidsgolf zich door het medium moet "wurmen' om eruit te geraken. Iemand een verklaring?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 maart 2008 - 22:46

Als Engels geen probleem is, vind je een vrij volledige uitleg op deze pagina.

Verplaatst naar akoestiek.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Scofield

Scofield

• >250 berichten
  • 355 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2008 - 13:41

Daar wordt toch ook niet echt een uitleg gegeven. Daar zeggen ze dat de hogere snelheid van het geluid in vaste stoffen te wijten is aan de sterkere bindingen tussen de deeltjes (de roosterverbindingen neem ik aan). Hoe heeft dit dan effect op de snelheid?

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 maart 2008 - 15:09

Een geluidsgolf is een storing die zich voortplant: hoe gemakkelijker dit gaat, hoe sneller de propagatie. In vaste stoffen heb je (kristal)roosters van atomen die storingen zoals trillingen veel gemakkelijker kunnen doorgeven. Bij vloeistoffen en gassen zijn de bindingen zwakker en de afstanden groter. Probeer de formule te interpreteren, dat geeft je eigenlijk een uitleg.

Scofield

Scofield

• >250 berichten
  • 355 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2008 - 15:43

Een geluidsgolf is een storing die zich voortplant: hoe gemakkelijker dit gaat, hoe sneller de propagatie. In vaste stoffen heb je (kristal)roosters van atomen die storingen zoals trillingen veel gemakkelijker kunnen doorgeven. Bij vloeistoffen en gassen zijn de bindingen zwakker en de afstanden groter.

Bedankt voor de uitleg (Ik kan hier verder op ingaan, maar ik denk niet dat dat veel zin heeft).

Probeer de formule te interpreteren, dat geeft je eigenlijk een uitleg.

Wat probeer ik de hele tijd te doen? Ik vond het persoonlijk niet zo evident om dat verband te leggen..

Veranderd door Scofield, 05 maart 2008 - 15:44

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 maart 2008 - 15:46

Voor constante B, zal de snelheid v dalen met stijgende ρ en omgekeerd.
Voor constante ρ, zal de v stijgen met stijgende B, analoog voor dalen.

Het verband tussen de (microscopische) structuur en B (of ρ), kan je bij die begrippen zoeken.

Scofield

Scofield

• >250 berichten
  • 355 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2008 - 16:06

Het is dat dat ik ook deed. Een vaste stof heeft een veel grotere dichtheid als een vloeistof of een gas. Deze term (p) staat in de noemer en toch is de snelheid bij vaste stoffen veel groter als die van vloeistoffen, waaruit je kunt afleiden dat de factor B veel groter moest zijn bij vaste stoffen. Nu, die factor B is de comprimeerbaarheidsfactor van uw stof. Nu is mijn vraag: wat is dat nu juist de comprimeeerbaarheidsfactor en hoe komt het dat die comprimeerbaarheidsfactor bij vaste stoffen zo vele groter is als bij vloeistofffen?

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 maart 2008 - 16:48

Wat meer informatie daarover (B), vind je hier.

Scofield

Scofield

• >250 berichten
  • 355 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2008 - 18:27

Bedankt voor de link. Alles is opgehelderd ondertussen...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures