Ieder huis groen, kunnen we dat wel doen?

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 107

Ieder huis groen, kunnen we dat wel doen?

“Samen kunnen we het doen, ieder huis groen” is wat de reclame ons verteld. En dat zou mooi zijn, want wanneer alleen al alle huizen in Nederland groene stroom verbruiken, en dus niet meer voor meer Co2 uitstoot zorgen, is dat een afname van een vijfde deel van de totale uitstoot in heel Nederland. En wanneer dit op de gehele wereld zou gebeuren, zouden we het broeikaseffect nog wel eens kunnen overwinnen, en daarmee miljoenen levens redden.

“Samen kunnen we het doen, ieder huis groen”… klinkt prachtig mooi. En het verkoopt ook goed. Maar kunnen we het ook wel echt doen, ieder huis groen? En als het wel kan, waarom heeft de overheid dan nog stééds geen wet voorgesteld dat energiebedrijven verplicht om een vijfde deel van hun opwekking van elektriciteit op een groene manier te laten gebeuren? Dan heerst al snel de vraag: “Ieder huis groen, kunnen we dat wel doen?”

Elektriciteit dat duurzaam wordt opgewekt, en dus geen schade levert aan het klimaat. Dat is groene stroom. De opwarming van het klimaat dreigt onze ondergang te worden, maar waarom zitten we dan nog steeds nier voor 100% aan groene stroom? Waarom nog niet eens voor 20%? Waarom bedroeg de binnenlandse productie van duurzame elektriciteit in 2005 slecht 6.2% van het totale elektriciteitsverbruik?


Windmolens

Iedereen kent ze wel, de prachtige plaatjes van reusachtige windmolens aan de kust of aan de rand van een rivier. Die immens grote wieken draaiend door de lucht, dat moet toch massa’s elektriciteit opleveren? Niet dus.

Deze reuzen van Don Qichot draaien lang niet altijd, ze staan zelfs vaker stil dan dat ze draaien. Dat komt omdat de wieken pas gaan draaien bij windkracht vier! De gemiddelde windkracht in Nederland bedraagt in het binnenland windkracht twee, en aan de kust windkracht drie. Alleen als de windkracht dus hoger dan gemiddeld is wekken de molens genoeg elektriciteit op om te voldoen aan hun taak. Bij een lagere windkracht dat vier krijgen ze een spaarlamp nog niet eens aan het branden. Als je dus windmolens hebt, moet je altijd van 100% reservecapaciteit hebben voor het geval dat er niet tot nauwelijks wind is, zodat je kunt bijspringen.

Daarbij zijn windmolens ook ware rampen voor de vogelliefhebber, er sterven ieder jaar 20.000 vogels dankzij de enorme wieken van de molens die plots tegen hun aan knalt.

zonne-energie

Zonne-energie

Deze vorm van energie wordt opgewekt doordat licht naar elektriciteit wordt omgezet. Dit lijkt misschien onmogelijk, maar het kan toch echt. Overal is energie, je moet het alleen weten te benutten.

Een zonnepaneel zoals u die misschien wel op uw dak heeft bestaat uit twee lagen. Hierdoor ontstaan een spanningsverschil, vergelijkbaar met de min en plus van een batterij. Onder invloed van licht komen er extra elektronen bij. Door de verbindingen tussen de beide lagen gaat er een elektrische stroom lopen. Op deze manier kan elektriciteit worden opgewekt op een duurzame manier.

De perfecte manier van opwekking van groene stroom, vindt u niet? En toch heeft lang niet iedereen zonnepanelen op de daken, en dat komt niet omdat menig mens het lelijk vindt. Voor één zonnepaneel van marktplaats ben je al gauw € 500,- kwijt, en die wekt 110 joule per seconden op. Dat staat gelijk aan 110 Watt. Met één zo’n zonnepaneel kun je met geluk net twee gloeilampen van 60 watt laten branden. Maar dan ook echt met geluk, als de zon fel genoeg schijnt.

Deze tekst past niet echt in de wijze waarop wij in 2008 denken, dus er is vast veel commentaar op. Het is een tekst voor ons profielwerkstuk, dus kom maar op met verbeteringspunten! Fouten, of dingen die juist goed zijn!
Als ik steeds weer nieuwe antwoorden vind,

kan ik niets zeker weten.

Maar zoek ik niet door naar nieuwe antwoorden,

dan weet ik zeker dat ik niets zeker weet.

Berichten: 12.262

Re: Ieder huis groen, kunnen we dat wel doen?

Voor reacties op de kwaliteit als werkstuk past het misschien beter in het huiswerktopic. (?).

Overigens zou ik wel biomassa meenemen als groene bron, voor zover ik weet is dat namelijk de grootste aandeelhouder in groene stroom terwijl iets als solar niet significant is qua marktaandeel.

Op de hoofdvraag of alle -huishoudens- op groene stroom kunnen draaien is het antwoord waarschijnlijk 'ja', inmiddels is dat voor de meerderheid van de huishoudens zelfs al (al dan niet bewust verkozen) het geval.

Belangrijke 'maar' hieraan is dat je moet toestaan dat het electriciteitsnet vrijelijk als 'batterij' gebruikt kan worden. Daardoor draait industrie dus soms op groene stroom, en huishoudens soms op normale. Dit vergt een overcapaciteit van de 'grijze' centrales om in ieder geval voor wind en dergelijke te compenseren, biomassa kan wel vrijwel onder alle omstandigheden worden meegestookt.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Ieder huis groen, kunnen we dat wel doen?

Mijn stelling is: stroom is gewoon stroom. Er bestaan wel verschillende manieren van opwekking, maar als het bij jou uit het stopcontact komt dan zie je het verschil niet meer. Daarom vind ik dat de distributiebedrijven die groene stroom gewoon van de producenten moeten kopen, al dan niet met subsidie, maar de klanten moeten ze daar niet mee lastig vallen.

Een punt heb je zelf al genoemd: als het donker is en het waait niet, dan moeten de klassieke centrales als backup klaar staan. Er wordt vaak de suggestie gewekt dat we het hele land vol kunnen zetten met windmolens en zonnepanelen en dat ja daarmee dan zoveeltig gezinnen van stroom kunt voorzien, maar dat is gewoon niet waar. Groene stroom zal nooit in staat zijn om de totale behoeft te dekken zonder de backup van de klassieke centrales. Er is gewoon niet voldoende ruimte om al die molens en panelen neer te zetten, en er is ook niet genoeg ruimte om voldoende biomassa te kweken. En de afsteming van vraag en productie zal met groene opwek alleen niet lukken.

Het enige voordeel van groene opwek is dat het brandstof bespaart, zodat we de "grote klap" een paar jaar kunnen uitstellen.

Berichten: 12.262

Re: Ieder huis groen, kunnen we dat wel doen?

Mijn stelling is: stroom is gewoon stroom. Er bestaan wel verschillende manieren van opwekking, maar als het bij jou uit het stopcontact komt dan zie je het verschil niet meer. Daarom vind ik dat de distributiebedrijven die groene stroom gewoon van de producenten moeten kopen, al dan niet met subsidie, maar de klanten moeten ze daar niet mee lastig vallen.
Ik denk dat het door de subsidies een beetje is misgelopen. Van origine is (denk ik) het idee dat de consument groene stroom kan kopen maar daarvoor ook een hogere prijs betaald. Initieel heeft men ook alleen concurrentie op de markt voor groene stroom toegestaan. Daardoor is een situatie ontstaan waarbij er voor de eindgebruiker geen prijsverschil meer is (groene stroom was zelfs goedkoper toen deze markt wel geliberaliseerd was en die voor grijze nog niet).

Aangezien dit verhaal alleen over huizen gaat denk ik dat het wel mogelijk is om gemiddeld zoveel groen te produceren dat daarmee in de gemiddelde afname van de huishoudens voorzien wordt. Dat geldt uiteraard slechts zolang er nog energie-intensieve industrie in nederland is, als die door heffingen en dergelijke wordt weggejaard stijgt het aandeel van de huishoudens dusdanig dat het niet meer te realiseren is.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Ieder huis groen, kunnen we dat wel doen?

Elektriciteit dat duurzaam wordt opgewekt, en dus geen schade levert aan het klimaat. Dat is groene stroom. De opwarming van het klimaat dreigt onze ondergang te worden, maar waarom zitten we dan nog steeds nier voor 100% aan groene stroom?
De Nederlandse regering heeft als doelstelling om 6GW aan wind in 2020 te hebben. Dat is qua vermogen al meer dan 20%. Qua energie weet ik niet zo uit mijn hoofd.
Deze reuzen van Don Qichot draaien lang niet altijd, ze staan zelfs vaker stil dan dat ze draaien. Dat komt omdat de wieken pas gaan draaien bij windkracht vier!
Volgens mij is dat een argument die niet meer toepasbaar is op de moderne windmolens van tegenwoordig. Die draaien bij windkracht 1 en bij windkracht 12 ook nog steeds, zij het niet op vol vermogen.
De gemiddelde windkracht in Nederland bedraagt in het binnenland windkracht twee, en aan de kust windkracht drie.
Zou je een bron voor deze getallen kunnen geven? En verder zijn/worden de meeste windparken in zee gezet. Wat is daar dan het gemiddelde?
Als je dus windmolens hebt, moet je altijd van 100% reservecapaciteit hebben voor het geval dat er niet tot nauwelijks wind is, zodat je kunt bijspringen.
Tenzij er in heel Europa voldoende wind is opgesteld. Het waait altijd wel ergens.


Daarbij zijn windmolens ook ware rampen voor de vogelliefhebber, er sterven ieder jaar 20.000 vogels dankzij de enorme wieken van de molens die plots tegen hun aan knalt.
Volgens mij waren het ongeveer 6000 vogels per jaar. Uit een studie van o.a. ECN blijkt dat de meeste vogels eromheen vliegen. En 20.000 vogels zegt op zich niets. Zoek eens op hoeveel vogels er jaarlijks in het verkeer omkomen.
Deze tekst past niet echt in de wijze waarop wij in 2008 denken, dus er is vast veel commentaar op. Het is een tekst voor ons profielwerkstuk, dus kom maar op met verbeteringspunten! Fouten, of dingen die juist goed zijn!
Het zonne-energie stukje is erg kort en erg negatief. Probeer er eens wat dieper op in te gaan. Wat zijn de toekomstige technieken van zonnepanelen en wat gaan deze kosten? En hoe zit het met subsidieregelingen. SenterNovem begint dit jaar weer met een erg gunstige regeling voor zonne-energie.
En de afsteming van vraag en productie zal met groene opwek alleen niet lukken.
Daar ben ik het niet mee eens. Binnen de huidige manier van regelen is het inderdaad niet mogelijk om vraag en aanbod af te stemmen, maar nu het systeem veranderd moet ook de regeling van het systeem veranderen. Dit zijn de zogenaamde "Smart Grids" onderzoeken.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Ieder huis groen, kunnen we dat wel doen?

Volgens de pas verschenen [url=http://Tennet%20Transportbalans%202007]http://www.tennet.nl/images/%20TTranspb ... -15687.pdf[/url] is het elektriciteitsverbruik in Nederland ongeveer 15 GW overdag en 8 GW 'snachts.

Geïnstalleerd windvermogen van 6 GW zal op stormachtige nachten dus problemen stabiliteitsproblemen geven.

Op jaarbasis produceert 6 GW windmolens even veel kWh als 1,5 - 2 GW conventioneel vermogen (afhankelijk of de molens op land of op zee staan).

Ik ben het met Klazon eens. Vooral zonnecellen kunnen vanwege hun enorme variatie in produktie (dag/nacht/zomer/winter) nooit meer dan een klein deel van de energiebehoefte in kWh/jaar leveren. Zelfs al zou men in nederland 15 GW(piek) geïnstalleerd vermogen aan zonnecellen installeren dan nog produceren die op jaarbasis slechts even veel kWh als 2 GW conventioneel vermogen. Echter om een stabiele stroomvoorziening te waarborgen kunnen waarschijnlijk niet meer dan zeg 5 GWpiek zonnecellen gebruikt worden en die leveren dan op jaarbasis niet meer als 0,7 GW conventioneel vermogen of zo'n 6 % van het jaarverbruik.

Windmolens en zonnecellen kunnen een leuke bijdrage leveren maar op het totaal verbruik zal het nooit veel voorstellen. Het is amper relevant voor het echte energiebeleid waar we in nederland al decennia vergeefs op wachten. Intussen is nederland, gerekend per hoofd van de bevolking, één van de grootste elektriciteitsimporteurs geworden. Intussen ligt er een elektriciteitskabel over de zeebodem van noorwegen naar nederland. Overdag wordt die gebruikt om groene (waterkracht) stroom van noorwegen naar nederland te transporteren, 'snachts stroomt er evenveel grijze stroom van nederland naar noorwegen, want ook noorwegen is een netto importeur van elektriciteit. Met dit soort waanzin probeert het kernenergie-arme nederland alsnog kyoto te halen. Het klimaat wordt hier absoluut niet beter van.

Door onjuiste voorstelling van zaken door bepaalde groeperingen (en Domme Diederik) bestaat bij een groot deel van de (onwetende) bevolking de indruk dat een duurzame stroomvoorziening, en ook groene autos, gewoon een kwestie van keuze is. Waar wachten we nog op? “Samen kunnen we het doen, ieder huis groen”. Ja hoor dromertjes. Wake up, grow up!
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Ieder huis groen, kunnen we dat wel doen?

Dat komt omdat de wieken pas gaan draaien bij windkracht vier!
Zoals Bart als aangaf ze draaien wel bij windkracht 1, maar wekken daarbij niets op. Vanaf windkracht 3 a 4, zal dat pas het geval zijn.
Hoofd schreef:Zonne-energie

.. Dat staat gelijk aan 110 Watt. Met één zo’n zonnepaneel kun je met geluk net twee gloeilampen van 60 watt laten branden.
Over zonne-energie ben ik veel optimistischer dan over windenergie. Bij windenergie is het aandrijvend vermogen lucht en hierdoor beperkt (soortelijk gewicht en relatief lage snelheden). Je kunt dus eigenlijk concluderen dat windenergie uitontwikkeld is. Je kan er wat procentjes bij “engineeren” maar veel zal dat niet bijdragen. De zon heeft ontzettend veel energie maar we halen er nog relatief weinig uit. Dus heeft het m.i. potentie.
De Nederlandse regering heeft als doelstelling om 6GW aan wind in 2020 te hebben. Dat is qua vermogen al meer dan 20%. Qua energie weet ik niet zo uit mijn hoofd.
6 GW ??? tsjonge jonge, das geen doelstelling, maar utopie. Wie heeft dat verzonnen?.

Het bedrijf REpower systems heeft de een 5MW molen geplaatst REpower 5M. Ik geloof dat de grootste molen een 6 of 7MW is op dit moment. De REpower 5M kost 14 miljoen euro. Om alleen de doelstelling te halen voor geïnstalleerd vermogen zouden er van dit type 5MW molens er al 1200 van nodig zijn. Met een totaal prijskaartje van 16 miljard voor een productie factor van hooguit 25%?.

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Ieder huis groen, kunnen we dat wel doen?

Door onjuiste voorstelling van zaken door bepaalde groeperingen (en Domme Diederik) bestaat bij een groot deel van de (onwetende) bevolking de indruk dat een duurzame stroomvoorziening, en ook groene autos, gewoon een kwestie van keuze is. Waar wachten we nog op? “Samen kunnen we het doen, ieder huis groen”. Ja hoor dromertjes. Wake up, grow up!


Hear hear!. Ik vraag me het ook altijd af, die Diederik, zou ie het nou echt niet weten?. Wat drijft toch zo'n man. Hij is ingenieur, en daarmee veronderstel ik dat hij de natuurwetten kent, en vervolgens deze aan de kant schuift als of ze niet bestaan. Daarnaast maak ik mij ernstige zorgen over de kinderen die nu op basisscholen worden geïndoctrineerd over mileu, klimaat en groene energie. Wat als deze kinderen Bèta gaan studeren??. Totale staat van verwarring ben ik bang voor. :D

Berichten: 12.262

Re: Ieder huis groen, kunnen we dat wel doen?

Tenzij er in heel Europa voldoende wind is opgesteld. Het waait altijd wel ergens.
De vraag is dan nog hoe altijd, en hoe hard dan precies... en wat te doen als er ergens een windmolenpark verloren gaat door bijv een natuurramp. Electriciteitsvoorziening is niet iets dat 99% uptime kan hebben, zelfs 99,99% is hier niet acceptabel meer - dat laatste is nog bijna een uur uitval per jaar. Wil je dat met windenergie garanderen dan moet het piekvermogen zeker tientallen, wellicht zelfs honderden, keren boven het nominale liggen... onprettig voor het prijskaartje.
Hear hear!. Ik vraag me het ook altijd af, die Diederik, zou ie het nou echt niet weten?. Wat drijft toch zo'n man. Hij is ingenieur, en daarmee veronderstel ik dat hij de natuurwetten kent, en vervolgens deze aan de kant schuift als of ze niet bestaan.
Ingenieur van opleiding, maar pvda-politicus van beroep. Ik denk niet dat het goed zou zijn voor zijn behoud van baan als hij zou adviseren een setje kerncentrales te laten bouwen. Politieke besluiten hebben zelden strict wetenschappelijke ondergrond, helaas.
Victory through technology

Berichten: 9

Re: Ieder huis groen, kunnen we dat wel doen?

Willen we energie besparen, dan kan het ook anders: trek de stekker eruit...

Zo ben ik van een gemiddelde 1550 kW over de laatste 15 jaar, naar 935kW in 2006 gegaan.

En dat is in 2007 zelfs 550kW geworden. Voor 2008 zal dat rond de 400kW worden.

En dat alleen door van ongebruikte apparatuur de stekker eruit te trekken, en voor een defekt

apparaat een energie zuiniger versie te kopen.

Mijn drinkwaterverbruik is ook al ernstig gedaald, van gemiddeld 20 kuub, naar 14 kuub in 2007,

en gaat dit jaar richting 5 kuub. Dit simpelweg door afvalwater een tweede bestemming te geven,

bijvoorbeeld voor het doorspoelen van de toilet.

Met de stadsverwarming ben ik ook al bezig. Ik zit te informeren naar driedubbel glas, tezamen met

een dubbelglas voorzetraam. Ik heb boven dus nog enkel glas, en dat wil ik vervangen door driedubbel glas.

Beneden is alle dubbel glas, maar wil ik voor de grote ramen, een dubbelglas voorzetraam plaatsen.

Met een beetje mazzel kan ik dan met heel weinig energie, misschien via

een aantal kaarsen, het huis verwarmen. Ook zit ik te kijken naar het overnemen van de energiemeters,

omdat dat me elke jaar honderden euro's kost, alleen het vastrecht voor de stadverwarming al 300 euro.

Er is ontzettend veel te beparen, maar je moet het wel doen, en een beetje slim zijn.

En hier zijn genoeg slimme mensen, om een beetje alternatief te worden...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Ieder huis groen, kunnen we dat wel doen?

Zo ben ik van een gemiddelde 1550 kW over de laatste 15 jaar, naar 935kW in 2006 gegaan.
Het blijft moeilijk, dat onderscheid tussen kW en kWh. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Ieder huis groen, kunnen we dat wel doen?

En dat is in 2007 zelfs 550kW geworden. Voor 2008 zal dat rond de 400kW worden.
Flauw ik weet het, maar kan het net als Klazon niet laten:

Rob, ik vind dat je heel slecht bezig bent voor het klimaat en het besparen van energie. Je hebt verdorie voor 400kW aan apparatuur thuis staan. Schaam je! :D .

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: Ieder huis groen, kunnen we dat wel doen?

Het bedrijf REpower systems heeft de een 5MW molen geplaatst REpower 5M. Ik geloof dat de grootste molen een 6 of 7MW is op dit moment. De REpower 5M kost 14 miljoen euro. Om alleen de doelstelling te halen voor geïnstalleerd vermogen zouden er van dit type 5MW molens er al 1200 van nodig zijn. Met een totaal prijskaartje van 16 miljard voor een productie factor van hooguit 25%?.
5 MW is ook nog maar piekrendement, het geclaimd effektief rendement is maar 39% op jaarbasis. (17 miljoen KWh per jaar), het gerealiseerd rendement ligt meer in de buurt van 32% (14 miljoen kWh per jaar)

Een nederlands huishouden verbruikt per jaar 3255 kWh, er zijn 7 miljoen huishoudens, en dat is 20% van het totale electriciteitsverbruik.

zie voor meer berekeningen http://www.volkskrantblog.nl/bericht/111840
Don't just talk, show your work.

Re: Ieder huis groen, kunnen we dat wel doen?

Hans Erren schreef:5 MW is ook nog maar piekrendement, het geclaimd effektief rendement is maar 39% op jaarbasis. (17 miljoen KWh per jaar), het gerealiseerd rendement ligt meer in de buurt van 32% (14 miljoen kWh per jaar)

Een nederlands huishouden verbruikt per jaar 3255 kWh, er zijn 7 miljoen huishoudens, en dat is 20% van het totale electriciteitsverbruik.

zie voor meer berekeningen http://www.volkskrantblog.nl/bericht/111840
Ik las vroeger wel dat voor wind en zon 10% de limiet was in de energiemix vanwege gelijktijdigheid, uitval en kosten voor transportinfra. Nu is dat kennelijk 20%, maar dan zit je vermoedelijk al behoorlijk tegen de grenzen van het haalbare aan te schurken. Ja, SmartGrids, ik weet het, dat zou vrijwel gratis zijn en alle problemen oplossen, maar ik wil dat graag *zien*.

Berichten: 9

Re: Ieder huis groen, kunnen we dat wel doen?

:D Volgens vrijspreker.nl is energie besparen heel erg slecht o.a. voor het pensioen.

Reageer