Vergelijkingen kogeldruk

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 16

Vergelijkingen kogeldruk

Hallo,

Ik zit nu al een tijd te stoeien met een op het oog simpele vergelijking maar toch kom ik er op één of andere manier niet uit.

Ik wil de kogeldruk van een aanhang wagen bepalen. Maar deze aanhang wagen heeft een tandem onderstel, en dus drie onbekende. Namelijk: de druk op de trekkogel, de druk op de eerste as en de druk op de tweede as.

Hiervoor heb ik dus drie vergelijkingen opgesteld.

In bijlage de tekeningen van de belastingen en de gevonden vergelijkingen:

Ter verduidelijking:

Fa: Kogeldruk

F1: een volle kist

Fb: eerste as

F2: eigen gewicht aanhangwagen (gezien als een gelijkmatig verdeelde belasting, vervangen door één puntlast in de midden)

F3: één persoon

Fc: Achterste as

F4: Lege ksit

Ik kom in de problemen met elimineren omdat er telkens in elke vergelijking een andere onbekende 0 is. Hierdoor kan ik geen geen twee vergelijkingen vinden met twee dezelfde onbekende.

Waarschijnlijk dat ik iets over het hoofd zie, maar ik weet niet wat. Dus hopelijk kan iemand me helpen.

Bijvoorbaat dank.
Bijlagen
tov_punt_C.gif
tov_punt_C.gif (8.32 KiB) 438 keer bekeken
tov_punt_B.gif
tov_punt_B.gif (8.38 KiB) 439 keer bekeken
tov_punt_A.gif
tov_punt_A.gif (9.39 KiB) 452 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Vergelijkingen kogeldruk

Dit heeft niet veel met Lineaire Algebra en Meetkunde, je had dit beter geplaatst in Mechanica & sterkteleer. Je moet (als ik het goed heb bekeken in de figuur) een hyperstatische ligger oplossen. Weet je hoe zoiets moet?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vergelijkingen kogeldruk

Dit heeft niet veel met Lineaire Algebra en Meetkunde, je had dit beter geplaatst in Mechanica & sterkteleer. Je moet (als ik het goed heb bekeken in de figuur) een hyperstatische ligger oplossen. Weet je hoe zoiets moet?
Inderdaad, verplaatst...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Vergelijkingen kogeldruk

ik kan je al zeggen dat je F2 niet mag vervangen om de hyperstatische structuur te berekenen.

Uiteindelijk heb je het probleem dat je 3 vergelijking uit de statica hebt, en 4 onbekenden.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 16

Re: Vergelijkingen kogeldruk

Excuus voor het posten op de verkeerde plaats.

@jhnbk: Nee ik weet niet hoe ik een hyperstatische ligger moet berekenen. Heb al even vulg ge-googled, maar kon zo snel niets vinden. Als je toevallig een document hebt of een url waar ik informatie kan vinden zou ik dat graag horen.

Berichten: 44

Re: Vergelijkingen kogeldruk

Als ik het figuur inschat dan ligt de volle kist ver naar voren en zal de aanhanger willen kiepen over de voorste (=eerste) as. Dit betekend dat de tweede as (Fc) een trekkracht moet geven, wat niet gaat bij een wiel, dus Fc=0.

Je krijgt nu een eenvoudige (dubbele) oplegging.

De kogeldruk is dan snel uit te rekenen (moment om B): Fa = 903 N

Berichten: 16

Re: Vergelijkingen kogeldruk

@Willem1, natuurlijk dat ik daar zelf niet opgekomen ben :D

Maar bedankt voor je reactie.

@jhnbk: ik ben evengoed nog wel erg nieuwsgierig naar hoe je een hyperstatische ligger moet berekenen. Kan altijd handig voor een volgende keer.

Berichten: 4.502

Re: Vergelijkingen kogeldruk

Twee rekenmethodes:

a.De balk berekenen met elke last apart en dan optellen,bijv.Dlijnen of Mlijnen.

b.Crossmethode met overgangsmomenten gebruiken.

Succes!

Reageer