Middelpuntzoekende kracht

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Middelpuntzoekende kracht

hallo,

ik heb een as waar een buisje schuin aan bevestigd is op twee punten dmv. horizontale balkjes.

dit heb ik proberen te tekenen in de bijgevoegde tekening, maar het kan er wat slecht uitzien omdat ik het op deze computer via een online tekenprogramma moest doen :D .

ik wil een contragewicht maken voor die schuin balk, zodat mijn as in balans blijft. ik vermoed dat de middelpuntzoekende kracht er uitziet zoals ik het in de tekening in paars heb weergeven.

het contragewicht is eigenlijk tegengesteld aan die kracht, maar dan de andere kant op, waarbij het gewicht gelijk is aan de buis plus de twee balkjes.

klopt mijn redenatie een beetje?
Picture_6.png
Picture_6.png (5.81 KiB) 296 keer bekeken

Berichten: 1.007

Re: Middelpuntzoekende kracht

Ik neem aan dat de verticale as de rotatie-as is? Dan is de kracht verkeerd getekend (hij moet loodrecht op de rotatie-as). Als je een contragewicht voor buis+steunbuisjes wilt gebruiken, dan moet je even kijken hoe ver het zwaartepunt van deze 3 onderdelen samen ligt ten opzichte van de as. Pas dan kun je de benodigde middelpuntzoekende kracht bepalen. Deze kun je dan bijvoorbeeld realiseren door een kleinere massa op grote afstand van de as of een grotere massa op kleine afstand van de as; de contramassa hoeft dus niet per se dezelfde massa te hebben als buis+steunbuisjes.

Gebruik
\(F_{mpz}=m \omega^2 r\)

Berichten: 44

Re: Middelpuntzoekende kracht

klopt mijn redenatie een beetje?
Ik neem aan dat de zwarte lijn het buisje voorstelt en de witte verticale lijn de as.

De middelpunt vliegende kracht staat loodrecht op de draaiing, dus die staat horizontaal. Wel is er ook de zwaartekracht, die verticaal werkt.

Het gemakkelijkst is om het contra gewicht even zwaar te maken als het buisje en de twee balkjes en dan het zwaartepunt van dit gewicht precies (horizontaal) aan de andere kant van de as te plaatsen als de zwaartepunt van de buis en de balkjes. De constructie is dan in evenwicht bij stilstand, bij langzaam en bij snel ronddraaien.

Reageer