Gewichten verdeling met hoeken

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

Gewichten verdeling met hoeken

ruimtemeetkunde1.GIF
ruimtemeetkunde1.GIF (4.66 KiB) 115 keer bekeken
ruimtemeetkunde1.GIF
ruimtemeetkunde1.GIF (4.66 KiB) 115 keer bekeken
Goed

enmiddag,

Ik ben bezig met een onderwerp over het berekenen van gewichten in combinatie met hoeken. Het gaat voornamelijk over toepassingen die in de hef en hijswereld van toepassing zijn. Ik heb het hier over tweesprongen, driesprongen en viersprongen.

De berekening van een twee en viersprong is niet moeilijk. Daar passen we gewoon de sinus, cosinus en tanges regel op toe om te kijkn hoeveel last er in elk part van de sprong komt.

Ik ondervind meer problemen met de berekening van een driesprong. Juist omdat de meeste gegevens lijken te ontbreken om met de sin,cos en tangens te rekenen. Ik pieker me suf en kom er maar niet uit.

Hopelijk kan iemand mij hier voorzien van een berekenening om een driesprong te kunnen oplossen, of in iedergeval per part de kracht die erop staat te kunnen berekenen.

Bijgesloten een plaatje van een driesprong. Gewicht en de hoek mag zelf bedacht worden. Gaat mij meer om de berekening.

Even een extra noot: de hoek die in het plaatje wordt aangegeven is de buitenhoek. die zijn bij hijswerkzaamheden bepalend. de binnen of tophoek wordt tegenwoordig niet meer toegepast.

misschien dat ik daardoor ook vastloop.

Alvast bedankt

robin
Een zeeman aan de wal, is als een vis op het droge!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Gewichten verdeling met hoeken

tan(beta) = straal/hoogte.

Ontbind krachten in loodrecht op elkaar staande richtingen.

Combineer de componenten en

bepaal tenslotte de vectorsom.

Helpt dat?

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: Gewichten verdeling met hoeken

Bedankt voor je snelle reactie Thermo, ik ga je tip uit proberen.
Een zeeman aan de wal, is als een vis op het droge!

Reageer