Cepheïden

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 412

Cephe

Een tijdje geleden las ik iets over cepheïden, en die sterren hadden meteen mijn aandacht. Het leek me raar, een ster die wisselde van helderheid, en dan nog op korte tijd (op spacepage.be las ik dat Delta Cepheï zijn cyclus zelfs al voltooit in 5,4 dagen?). Ik ging dus wat opzoeken en las op verschillende plaatsen dat die cepheïden gebruikt worden om de relatieve afstand tussen sterren te berekenen.

Nu snapte ik niet hoe dat precies werkte, hoe kan je met sterren waarvan de helderheid verandert nu een afstand berekenen?

Ik heb al gezocht op dit forum en een topic gevonden waarin gevraagd wordt hoe afstanden tot verre melkwegstelsels bepaald worden, maar daar vind ik het antwoord op mijn vraag niet echt, dus ik hoopte dat iemand het me hier kon uitleggen...
Vroeger Laura.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Cephe

Er is een vaste relatie tussen de periode waarmee ze knipperen en de absolute helderheid. Die periode kun je eenvoudig meten, dus kun je de absolute helderheid (werkelijke lichtkracht van de ster) berekenen.

Door vervolgens de schijnbare helderheid (zoals je hem hier op Aarde waarneemt) te meten en die met die absolute helderheid te vergelijken kun je eenvoudig berekenen hoever de knipperbol van ons af staat.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 412

Re: Cephe

Ah, zo...

Bedankt!
Vroeger Laura.

Reageer