Blokkage kracht

Moderator: physicalattraction

Berichten: 15

Blokkage kracht

Hoi beste mensen

Ik ben opzoek naar een formule om de blokkage kracht van een boormachine te brekenen.

Als een boormachine van 550Watt tijdens het boren vast zit welke kracht zal er op de handvat van de boormachine treden???

alvast bedankt en groetjessss. :D

Berichten: 4.246

Re: Blokkage kracht

Dat hangt af van:

- diameter te boren gat

- materiaalsterkte

- tandwieloverbrengingsverhouding

...

Het lijkt me niet zo makkelijk...
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 15

Re: Blokkage kracht

hoi dirkwb

Maar heb je niet zo een formule om dat te brekenen???

Nou als ik een idee heb hoe ik tewerk moet gaan dan zal ik de andere stappen volgen maar nu weet ik niet juist waar moet ik beginnen.

bedankt en groetjesss

Berichten: 4.246

Re: Blokkage kracht

Begin eerst maar 's een krachtenevenwicht van de boor te maken, bekijk het tandwielsysteem bepaal de overbrenging en het resulterende moment van motor naar boor.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Blokkage kracht

Kortom, het koppel van de motor.

Een kracht-antwoord in newton zul je niet vinden. Omdat het om een draaiende beweging gaat zul je altijd van moment moeten spreken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 15

Re: Blokkage kracht

Als ik de resulterende moment van motor naar de boor berekend heb wat dan???

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Blokkage kracht

Dan ben je eruit. Met welk kracht je het dan moet vasthouden hangt dan alleen nog maar af van de afstand van je hand tot de boor-as. Momentenwet M=F·l
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 15

Re: Blokkage kracht

Jan van de velden

de koppel breken je toch met deze formule T= r x F.

en van een motor breken je zo denk ik T=2 x Π x n/sic

bedoel je deze???

bedanktt

Jan van de velde

deze bricht was op reactie van je eerste bricht ik zal proberen zo als jullie gezegt hadden.

hartelijk bedanktt

Jan en dirkwb

Berichten: 15

Re: Blokkage kracht

Ik zal de brekening hier zitten als ik klaar ben dan kunnen juliie zien of het juist is of fout.

bedankt

Berichten: 15

Re: Blokkage kracht

hoi beste mensen

ik zit weer vast ik weet niet juist met welke formule de koppel van de boormachine brekenen dat is niet zo makkelijkhoor.

als jullie kunnen de formules voor me even opschrijven en zeggen hoe dat moet dan zal ik heel blij me zijn :D .

ik heb een groot problemmmmmm

alvast bedankt en groetjesssss

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Blokkage kracht

Hier valt zonder nadere gegevens dan ook simpelweg niet aan te rekenen zoals we hierboven al enkele malen aangaven.

je stelt hier een vraag in de trant van:

wat is de take-off afstand van een vliegtuig?

zonder te weten welk vliegtuig, welke belading, welke wind enz.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 15

Re: Blokkage kracht

hoi allemaal

Jan van de velde,

Maar ik heb een probleem om de snelheid van de motor te brekenen.

Dit is een Univesele motor en de formule hiervoor is n= U/k*Ia of n= U/k*flux maar ik weet niet wat de (k) in deze formule is.

En ook hoe kan ik de snelheid van de motor tijdens de boren brekenen???

of welke snelheid van de motor moet ik hebben om de overbrengings verhouding te brekenen, ik weet dat hiervoor de aantal tandwielen nodig zijn maar eerst heb ik de (n) van de motor nodig.

vermogen van mijn boor is 550 watt

alvast bedankt en groetjesss

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Blokkage kracht

Maar ik heb een probleem om de snelheid van de motor te berekenen.
Ik ook
Dit is een Universele motor en de formule hiervoor is n= U/k*Ia of n= U/k*flux maar ik weet niet wat de (k) in deze formule is.
Die k is een of andere constante, die ik voor elke motor weer anders vermoed te zijn, en voor de rest zou ik niet weten wat deze formules waard zijn. Dan nog lijkt snelheid me weinig te zeggen over het moment waar je uiteindelijk naar op zoek lijkt te zijn.

Nogmaals, volgens mij ben je hier niet erg zinvol bezig.

Ik zie er zo geen gat in, maar geef mijn mening graag voor een betere
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 15

Re: Blokkage kracht

hoi jan van de velde,

ik zal zeggen wat ik aan het doen ben dan weet je het misschien beter of ben ik fout bezig.

ik zal de redenering van de berekening even hier zitten.

1) i= n1/n2 dit is de overbrenings verhouding bv: 1500/750=2

2) P motor= M motor* w => Mmotor * 2 * Π * n motor/60

p=550watt

dus 550= M motor * Π * n motor => M motor= 550 * 60/2 Π n motor

van M motor kan ik: i = M2/M motor => M2= i * M motor=...

als ik M2 of het moment op de boorkop heb dan : M2= F hand* L => F hand= M2 * L hierbij is L de lengte van boorkop as tot handvat maat loodrecht.

dit is zowat de redenering an als ik de n1 of de toerental van de motor weet dank kan ik alles zo brekenen of niet??

dank en groetjessss

Berichten: 15

Re: Blokkage kracht

nou ik heb de toerental van de motor rekening houdend met snijsnelheid nodig welke toerental moet ik nemen en met welke formule???

als je weet schrijf het dan.

alvast bedankt.

Reageer