Springen naar inhoud

[Biologie] Waarom protease in DNA-isolatie?

• Log in om te kunnen reageren

BriAnne

BriAnne

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2008 - 10:50

Hallo,

Ik ben bezig met een PO over DNA isolatie, en vroeg me af waarom de prote´nen ( eiwitten )
weg moeten met behulp van protease. In sommige proefen die op internet staan word dit enzym niet
gebruikt, en in anderen wel. Ik weet dat in een kiwi bijvoorbeeld van nature protease zit, maar in een ui niet. ( toch? )
toch staan er op internet proefen om dna uit een ui te isoleren waar je geen protease voor nodig hebt, en in andere proefen weer wel. dus mijn vraag is, waarom moeten de eiwitten weg als het (blijkbaar) ook zonder kan?

Alvast Bedankt,

Brianne

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

WendyTje

WendyTje

• >250 berichten
  • 773 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2008 - 13:36

Dat ligt er maar net aan wat je daarna met je DNA wil gaan doen, wil je bijvoorbeeld een PCR doen en zitten de eiwitten in de weg dan voeg je proteases toe, maar wil je juist naar DNA-eiwitbinding kijken (dan moet je voor het isoleren ook eigenlijk eerst crosslinken) of zit je eiwit niet in de weg, dan hoef je geen (of juist niet) protease toe te voegen.

ps: het zijn trouwens proeVen
To boldly go where I`ve never been before

Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

BriAnne

BriAnne

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2008 - 19:39

Ja ok, dat begrijp ik...
Maar zonder protease zou de proef dus ook prima verlopen?
Maar als je echt zuiver DNA wilt zien moet je protease gebruiken, correct?

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 maart 2008 - 08:45

Nogmaals: het hangt van de toepassing af.
Vaak zijn de kitjes die worden gebruikt ook voor een bepaald doel, waarmee je meteen wel of geen protease-stap in het protocol hebt. Ook is de manier van werken steeds weer anders: gebruik je een kolom en welke dan precies, wat is je uitgangsmateriaal (bloed, weefsel)? Zo zijn er genoeg variabelen die invloed hebben op je eindproduct.

Veranderd door Mrtn, 08 maart 2008 - 08:48

Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Drs.P

Drs.P

• >100 berichten
  • 163 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2008 - 11:56

Zoals hierboven al geschreven, het gaat erom wat je ermee wilt doen...

De protease is belangrijk om o.a. de histonen waar het DNA omheen gewikkeld is, te verwijderen. Soms moet dit met protease, soms kun je volstaan met een zoutoplossing in combinatie met ethanol...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures