[Natuurkunde] Trillingen in een ring

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

[Natuurkunde] Trillingen in een ring

Ik zit met een vraagje,

als ik een gewicht aan een veer hang kan ik deze in trilling brengen

zodat het gewicht volgens een sinusgolf tov de tijd beweegt.

Hij gaat dus van boven naar beneden, naar boven enz enz.

Als ik nu op de goede momenten het gewicht een duwtje geef zal de uitslag steeds groter worden,

zeg maar resoneren.

Als ik op een rails sla met een hamer dan plant deze trilling zich ook voort langs de rails.

Als ik, een gewicht hard ronddraai aan een koord zal deze een cirkelbaan willen volgen.

Wil ik deze nu uit zijn baan duwen, dan zal deze terugwillen naar een cirkelbaan.

De middelpuntvliedende kracht geeft dan hetzelfde effect als de zwaartekracht bij een slinger.

Nu komt mijn vraag als ik nu een ring maak in de vorm van een rivet of een donut van kristal.

Is het dan mogelijk om hierin een trilling op te wekken, die in de ring blijft rondlopen

en eventueel versterkt kan worden door een externe trillingsbron (zoals een speaker met geluidstrilling.)

Als dit mogelijk is wat zou er dan gebeuren als ik de ring ga draaien in het vlak waarin hij ligt.

Is het dan mogelijk de ring zo snel te draaien dat de golftoppen van de trilling ruimtelijk op dezelfde plaats blijven?

Daarnaast is de vraag, als ik dus een trillingsgolf kan opwekken en deze voor het oog op 1 plaats kan houden , bij een grote draaisnelheid van de ring.

Wat gebeurt er dan met de balans van de ring als het totaal aantal trillingen oneven is, zeg maar als er aan 1`helft van de ring er een golftop meer omhoog is als aan de andere zijde.

Wie o wie kan mij dit vertellen.

ps

Zou het nog uit maken wat voor soort kristal je gebruikt , bijvoorbeeld met een kubischtisch of een zeshoekig kristalrooster?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [Natuurkunde] Trillingen in een ring

Als ik, een gewicht hard ronddraai aan een koord zal deze een cirkelbaan willen volgen.

Wil ik deze nu uit zijn baan duwen, dan zal deze terugwillen naar een cirkelbaan.
Dit klopt niet, of tenminste, zoals je het hier zegt klopt het niet.

Als je iets aan een touwtje ronddraait en dan los laat zal het gewoon lineair pad beschrijven.

Er is een verschil tussen een staande golf en een gewone golf. Een staande golf komt uit resonantie.

Het slaan van een hamer op een rails is een gewone gold. het massa-veer systeem is een staande golf.

Er zijn enkele modes van resonantie mogelijk in een ring. Echter niet de gene die jij wilt. Een staande golf is vrijwel meestal stationair. Je kunt best wel een golfbewging krijgen in een ring zoals je wilt, maar er verplaatst dank eigenlijk geen massa.

Reageer