bananenschil-ervaring

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 656

bananenschil-ervaring

Waar heeft dat hele "bananenschil ervaring" eigelijk z'n oorsprong?

Hoe kwam iemand op het idee om iets een bananenschil te noemen?

En wanneer is iets een bananenschil ervaring?
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: bananenschil-ervaring

:shock:

Wat bedoel je?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: bananenschil-ervaring

Wat bedoel je?
Ook ik had geen idee waar het over ging. Wel grappig: als je "bananenschil ervaring" in google gooit kom je terecht op... Wetenschapsforum!

KnowNothing blijkt het op dit moment in zijn signature te hebben staan:
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)
Daar heeft het vast iets mee te maken...

(@OneStepForward: zou je de volgende keer de vraag wat uitgebreider kunnen stellen aub? Heb het gevoel dat JanMeut en ik nu aan het proberen zijn jouw vraag duidelijker te stellen. Beetje de wereld op zijn kop :shock: )
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: bananenschil-ervaring

Never say, and never take seriously anyone who says, "I cannot believe that so-and-so could have evolved by gradual selection." I have dubbed this kind of fallacy "the Argument from Personal Incrudulity." Time and again, it has proven the prelude to an intellectual banana-skin experience.

(Dawkins)

Is al iets duidelijker...

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: bananenschil-ervaring

Ik heb nog steeds geen idee wat het is. :shock:
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Berichten: 656

Re: bananenschil-ervaring

Euh, ja dat klopt, las het in die quote van Dawkins. Maar ik ben het ook wel eens vaker tegen gekomen geloof ik in posts.

Volgende keer zal ik wat gedetaileerder posten. :shock:
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: bananenschil-ervaring

Bij een bananenschil denk ik altijd aan iemand die daarover uitglijdt.

Maar of dat hierzo het geval is?
Geen touw of kabel kan zo stevig samensnoeren, zo vast binden, als liefde met één enkele draad doet - Robert Burton

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: bananenschil-ervaring

Ja dat bedoelt hij. Als ik het mij goed herinner komt het uit een boek van Dennett, waarin die Dawkins citeert. Het werd (alleszins door Dennett) niet specifiek in een context van kritiek op het gebruikelijke platte creationisme gebruikt. Dennett gebruikt een metafoor van 'kranen' en 'hemelhaken'.

Het gaat om de verklaring van hoe iets tot stand gekomen is. Met 'kranen' is vanonderaf, op natuurlijke wijze. Met 'hemelhaken' is vanbovenaf op magische wijze. Dennett is van mening dat alles met kranen verklaarbaar is (of zal zijn). Hij wijst erop dat veel mensen daarin meegaan tot op een zeker niveau, maar op een bepaald moment toch menen dat de hulp van hemelhaken moet ingeroepen worden.

Bijvoorbeeld: veel mensen nemen tegenwoordig aan dat de Aarde op een natuurlijke manier ontstaan is, maar het leven niet. Of dat soorten op natuurlijke wijze ontstaan zijn, maar dat voor intelligentie een hemelhaak nodig was. Of dat bijvoorbeeld een verklaring voor het ontstaan van moraliteit een bovennatuurlijke ingreep nodig heeft. Dennett (en Dawkins) zijn het hier duidelijk niet mee eens.

(Dit is uit het geheugen en heel kort, dus ik sta niet in voor de fijne details)

Als de quote ooit in de "body" van een post gebruikt is, was dat denk ik niet door mij.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: bananenschil-ervaring

Of het kan ook zijn dat Dennett dat helemaal niet geciteerd heeft, en het bovenstaande dus volledig naast de kwestie komt. De oorsprong van de quote is Dawkins' 'River out of Eden' (1995). Een beknopt en eenvoudig boekje, voor iedereen een aanrader behalve voor biologen want die horen al wat daar instaat al te weten)

Hier is de quote zoals hij op wikiquotes staat:
Never say, and never take seriously anyone who says, "I cannot believe that so-and-so could have evolved by gradual selection." I have dubbed this kind of fallacy "the Argument from Personal Incredulity." Time and again, it has proven the prelude to an intellectual banana-skin experience
Noteer dat Dawkins het heeft over gradual selection en de vertaler daar natuurlijke selectie van maakt. Volgens mij zijn dat geen synoniemen. Trouwens als iemand nog een quote zoekt, dit is ook een leuke:
Your DNA may be destined to mingle with mine. Salutations!
:wink:

http://en.wikiquote.org/wiki/Richard_Dawki...n.27_.281995.29
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Reageer