Vraag m.b.t. syndroom

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 32

Vraag m.b.t. syndroom

Mijn leraar beweert dat eenmaal je al de symptomen hebt, je het syndroom hebt.

Maar ik stel me nu de vraag, stel je hebt 3 andere syndromen die elk een deel (dus in het totaal alle) symptomen van een 4e syndroom hebben. Heb je dan dat 4e syndroom?

Berichten: 8.614

Re: Vraag m.b.t. syndroom

Als ik je goed begrijp bedoel je het volgende:

Syndroom A heeft als symptomen braakneigingen, oorsuizen, vermoeidheid en gezwollen voeten.

Een persoon heeft syndroom X (gekenmerkt door vermoeidheid en migraine), syndroom Y (gekenmerkt door oorsuizen en gezwollen voeten) en syndroom Z (gekenmerkt door braakneigingen en een te hoog gehalte aan een bepaald hormoon).

Heeft deze persoon syndroom A?

Het antwoord is m.i. ja, aangezien een syndroom gedefinieerd wordt als een verzameling symptomen die samen voorkomen bij een persoon.

PS: Deze topic hoort m.i. thuis in 'Geneeskunde'. (Edit Veertje: verplaatst van biologie naar geneeskunde)
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Vraag m.b.t. syndroom

Ik denk ook dat je in theorie het syndroom hebt (volgens de uitleg van Klintersaas), het is gewoon het ziektebeeld. In de praktijk zal men je zo'n dergelijk label natuurlijk niet zo gauw geven, omdat duidelijk is dat je een aantal andere syndromen hebt (of dit zou duidelijk moeten zijn indien de etiologie bekend is).

Gebruikersavatar
Berichten: 118

Re: Vraag m.b.t. syndroom

Een syndroom is een verzameling van klinische verschijnselen/symptomen die samen voorkomen bij een persoon. Zo'n verzameling klinische tekens kan meerdere oorzaken hebben. Soms is de oorzaak niet bekend, maar valt het geregeld samengaan van een aantal tekens zodanig op dat men ze groepeert tot een syndroom.
Zoals altijd: wiki weet wat! En zoals tot nu toe altijd (Voor zover ik weet) : Klintersaas wist het ook.

Maar is er niet een of andere regel van: Als je x symptonen hebt heb je officieel het syndroom?

Berichten: 8.614

Re: Vraag m.b.t. syndroom

Zoals altijd: wiki weet wat!
Inderdaad, maar niet altijd het juiste.
En zoals tot nu toe altijd (Voor zover ik weet) : Klintersaas wist het ook.
Bedankt voor het compliment, maar zoals iedereen maak ik ook een pak fouten hoor (meer dan me lief is).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 247

Re: Vraag m.b.t. syndroom

Mijn mening: als je die drie sydromen hebt, dan vormt de combinatie van die drie een nieuw syndroom en dan vallen die drie weg in een nieuw syndroom.

vb. syndroom 1: ik heb hartritmestoornissen

syndroom 2: dichtgeslibte coronaire arterien

==> totaalsyndroom: ik heb hart-en vaatziekten

Niet echt syndromen hier natuurlijk maar om het gewoon uit te leggen :D

Berichten: 8.614

Re: Vraag m.b.t. syndroom

==> totaalsyndroom: ik heb hart-en vaatziekten
Hart- en vaatziekten zijn geen syndroom, maar, zoals het woord al zegt, ziekten.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 247

Re: Vraag m.b.t. syndroom

Weet ik, maar ik wilde het niet te moeilijk maken :D

Reageer