Afnemende amplitude van een cirkelvormig golffront

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 15

Afnemende amplitude van een cirkelvormig golffront

hey,

Mijn vraag ivm cirkelvormige golffronten. In de les fysica gezien dat de amplitude afneemt naarmate het golffront verder van de bron verwijderd is. Dit komt meestal door behoud van energie. Dus cirkel dat verder verwijderd is heeft een grotere omtrek voor dezelfde energie met als gevolg een kleinere amplitude. klinkt zeer logisch en dus wordt ge algemene golfvergelijking voor afgegaan door een factor 1/SQRT(straal).

Waarom nu net die factor ik zie niet zo goed waarom het 1/SQRT(straal) is. Heb ook ergens staan dat energie evenredig is met f² mr helpt me echt niet verder

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Afnemende amplitude van een cirkelvormig golffront

niariss schreef:hey,

Mijn vraag ivm cirkelvormige golffronten. In de les fysica gezien dat de amplitude afneemt naarmate het golffront verder van de bron verwijderd is. Dit komt meestal door behoud van energie. Dus cirkel dat verder verwijderd is heeft een grotere omtrek voor dezelfde energie met als gevolg een kleinere amplitude. klinkt zeer logisch en dus wordt ge algemene golfvergelijking voor afgegaan door een factor 1/SQRT(straal).

Waarom nu net die factor ik zie niet zo goed waarom het 1/SQRT(straal) is. Heb ook ergens staan dat energie evenredig is met f² mr helpt me echt niet verder
De energie is ook evenredig met de amplitude in het kwadraat.

Als men uitgaat van een puntvormige bron en een de golf bekijkt op r van de bron dan is de hoeveelheid energie daar gedeelt door
\(2\pi\mbox{r}\)
, daar de energie daar evenredig is met de amplitude in he kwadraat moet men dus de amplitude van de golfvgl delen door
\(\sqrt{r}\)
.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 15

Re: Afnemende amplitude van een cirkelvormig golffront

dank je wel, heeft veel verduidelijkt

Reageer