[wiskunde / economie] hoe kan ik een optimum bepalen van gegeven data?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[wiskunde / economie] hoe kan ik een optimum bepalen van gegeven data?

Dag allemaal,

onlangs was ik wat opdrachten aan het maken waar o.a. een vraag gesteld werd die betrekking had op snelheden van auto's. Op basis van die vraag ontstond er bij mij eigenlijk een nieuwe vraag. Na veel zoekwerk op het net heb ik geen aanknopingspunten of aanwijzingen gevonden waarmee ik misschien mijn vraag kan beantwoorden, dit omdat mijn vraag misschien niet te beantwoorden is... Een concreet antwoord is voor mij dus ook niet nodig, een advies, aanbeveling in literatuur of een website zou mij al heel gelukkig maken (of een logische redenering waarom mijn vraagstelling niet te beantwoorden is). De vraag:

Uit een totaal van 14 auto's kan ik er 1 kiezen. Iedere auto kan maar op 1 constante snelheid rijden (zie lijst). Alle andere variabelen die invloed hebben op de prestatie worden buiten beschouwing gelaten (acceleratie, luchtweerstand, bandenspanning, aantal kilometers de liter, etc.)

Als ik bijvoorbeeld zou moeten kiezen tussen de 2 auto's die allebei 93 KM/h rijden is het simpel, je kiest de goedkoopste. Maar ik kan kiezen uit alle 14 auto's dus waarom zou ik dan niet kiezen voor een andere? Logische vragen zijn dan: op welke snelheid wil je rijden of wat is je budget? Hier ligt dus het vraagstuk; welke auto is nu de optimale keus als we kijken naar km/h en de prijs?

KM/h Prijs

80,00 6288,00

90,00 5992,00

93,00 14979,00

93,00 16285,00

100,00 6885,00

106,50 16617,00

110,00 10641,00

116,50 16247,00

120,00 12430,00

133,00 16511,00

133,00 16819,00

150,00 18361,00

150,00 21587,00

158,00 24450,00

Mocht er iets onduidelijk zijn geef het gerust aan.

Dalie

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [wiskunde / economie] hoe kan ik een optimum bepalen van gegeven data?

Met alleen deze gegevens is dit niet op te lossen. Zelfs als je aangeeft o.a. de benzine per km buiten beschouwing te laten zul je toch moeten weten hoeveel km per jaar je wilt rijden en hoeveel jaar of hoeveel km de levensduur van de auto is. En wat de waarde/prijs van je eigen tijd is: een snelle auto bespaart je tijd maar wat is voor jou de economische waarde daarvan? En wat kost het per jaar aan bekeuringen om harder dan de maximum snelheid te rijden?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 2

Re: [wiskunde / economie] hoe kan ik een optimum bepalen van gegeven data?

Met alleen deze gegevens is dit niet op te lossen. Zelfs als je aangeeft o.a. de benzine per km buiten beschouwing te laten zul je toch moeten weten hoeveel km per jaar je wilt rijden en hoeveel jaar of hoeveel km de levensduur van de auto is. En wat de waarde/prijs van je eigen tijd is: een snelle auto bespaart je tijd maar wat is voor jou de economische waarde daarvan? En wat kost het per jaar aan bekeuringen om harder dan de maximum snelheid te rijden?
Natuurlijk snap ik dat al die factoren die jij noemt een rol spelen, het zijn zeker vragen die je zou moeten stellen. Op basis van die antwoorden kun je denk ik inderdaad een keus/advies maken/geven. Maar dan gebeurt dat op basis van externe factoren (levensduur auto, waarde/prijs eigen tijd, totale kosten bekeuringen per jaar etc.) en niet op basis van de cijfers. Wat ik wil is dus juist al deze factoren buiten beschouwing laten. Het gaat mij om de "statistische (o.i.d.)" bepaling van de meest optimale auto. Misschien door een soort index te creëren? Of via regressie? (hier heb ik weinig verstand van..)

In ieder geval dank voor de snelle reactie!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [wiskunde / economie] hoe kan ik een optimum bepalen van gegeven data?

Het optimum in economische zin is altijd ofwel minimale kosten ofwel maximale winst. Vaak wordt Lineaire Programmatie (LP) gebruikt om dat optimum te vinden. Met statistiek of regressie heeft dat optimum niets uit te staan.

Als alle autos dezelfde levensduur en hetzelfde benzineverbruik hebben en jouw tijd heeft geen waarde dan is de beste auto de goedkoopste.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer