Enzymen en ggo

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 84

Enzymen en ggo

Hallo,

kan iemand me helpen met het antwoord op deze vraag?

Wat is de relatie tussen productie van enzymen en GGO.

Berichten: 8.614

Re: Enzymen en ggo

Kan je iets duidelijker zijn a.u.b.?

PS: Bedoel je met GGO een genetisch gemanipuleerd organisme?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 84

Re: Enzymen en ggo

Ik heb dit al als antwoord:

Men isoleert het gen met de code voor het gewenste enzym.

Met knip- en plakwerk brengt men dit gen binnen in het DNA van een goed gekend productie-organisme, zoals een bacterie.

Zo maakt men een GGO dat 1 extra enzym aanmaakt.

Het extra enzym wordt dus door een genetisch gewijzigde bacterie geproduceerd.

De productie draagt bij aan de duurzaamheid. Het is veel efficiënter en vergt minder energie.

De gebruikte GGO's zijn volstrekt veilig.

Zou dit een mogelijk antwoord kunnen zijn of zijn er overbodige dingen in vermeld?

Danku

Met ggo bedoel ik het genetisch gemodificeerde organisme

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Enzymen en ggo

Dit zou inderdaad een antwoord kunnen zijn, afhankelijk van je doelgroep. Dit is namelijk in ontzettende Jip en Janneke taal geschreven. Een GGO kan inderdaad door middel van genetische manipulatie (meestal insertie van een plasmide) een extra gen tot expressie laten komen. Of dit een eiwit wordt of alleen RNA hangt af van de exacte sequentie.

Verder zeg je dat de productie bijdraagt aan duurzaamheid. Het is veelal efficienter om een enzym dat tot overexpressie komt uit een bacteriecultuur te isoleren dan endogeen enzym. GGO zijn lang niet altijd veilig, het is in laboratoria wel altijd een streven om zo veilig mogelijk te werken. De ML niveau's zijn niet voor niks bedacht, juist in verband met GGO's.

Zoals ik al eerder zei is het gedeelte waarin je de methode beschrijft in Jip en Janneke taal geschreven, verder vindt ik deze tekst persoonlijk onduidelijk, onvolledig en gedeeltelijk zelfs onjuist.

Je isoleert geen gen met de code voor het specifieke enzym. Je isoleert een gen door middel van specifieke primers en PCR. Dit gen digesteer je vervolgens (meestal) met restrictie enzymen. Het te gebruiken plasmide digesteer je met dezelfde restrictie enzymen. Deze producten zuiver je en door middel van DNA ligase is er een construct te maken. Dit construct kan vervolgens in een cel worden gebracht. Dit kan door middel van calciumchloride, electroporatie, heatschok, of andersoortig commercieel transfectie middel (meestal een lipide achtige stof).

Let op het gen wat je inbrengt is eigenlijk altijd door middel van een plasmide (zeker in bacteriën) en is dus niet worden geïncorporeerd in het endogeen DNA.

De mate waarin je je tekst moet herzien hangt af van je doelstelling, een duidelijk verhaal voor een brugklas of een technisch correct verhaal waar een aanzienlijk hoger niveau voor nodig is.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer