Zéér hoog verbruik thuis.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Z

Beste wetenschapsforummers,

Ik zit nu een klein weekje met een erg irritant probleem.

Ik zag laatst de Eneco rekening en wij gebruiken per jaar 8900 KWh, dit is naar mijn mening veel te veel voor een gezin bestaande uit 3 personen.

Dus een tijd rekenen en denken hoe dit nou kan.

Volgens mijn berekening is die 8900KWh per jaar ook echt veel te hoog.

Dan maar testen, alle, alle! stekkers eruit! en een voor een de groepen langs gaan.

wat blijkt... blij groep 4 blijft de schijf van de KWh meter draaien terwijl er niets op staat.

Een dag kijken hoeveel die groep 4 verbruikt levert 10 KWh per dag op.

Nu is de vraag waar ik en een hoop andere mensen niet uitkomen:

Wat kan ervoor zorgen dat er perdag zonder dat er ook maar één stekker laat staan een apparaat aan is 10KWh perdag verbruikt wordt. De aardlek schakelaar springt er ook niet uit.

Volgens Eneco en andere bedrijven is een verbuik van 10KWh perdag normaal voor een gezin, wij 'lekken' het!?

Heeft iemand een idee, tip of antwoord wat het is of hoe het kan worden onderzocht?

Alvast erg bedankt!

Duco Bouter

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Z

kachelpomp, afzuigingventilator, stroomverbuik HR ketel.

Ik kom bij deze dan al rond de 5 KWh per dag.

Je moet kijken wat allemaal op groep 4 zit hee.

Het kan ook nog eens de ijskast zijn, schuurtje met vrieskist...

De afzuiging in huis op zijn hoogste stand kan erg verbruiken...

Ligt allemaal naar hoe groot het huis is....
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Berichten: 5

Re: Z

Alle stekkers zijn van alle stopcontacten, ook van de ijskasten, Ketel e.d. Voor zover ik weet zijn er geen apparaten direct aangesloten op het lichtnet. Die 10KWh per dag, komt alleen van groep 4.

Dus van alle 5 de groepen staat alleen groep 4 een dag aan.. nergens stekkers in en toch 10 KWh verbruikt.

Wat wel opvalt is het wiel van de KWh meter soms snel draaid en een tijd later zacht.

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Z

Heeft iemand een idee, tip of antwoord wat het is of hoe het kan worden onderzocht?
hoe verhoud die 8900 kWh zich dan met het jaar daarvoor?.

Zoals voriger poster ook al vermelde je moet wel weten wat op groep 4 allemaal is aangesloten natuurlijk. En ketels en vloerverwarming worden gauw vergeten.

Maar misschien is je buurman op jou kosten een wietplantage begonnen op zolder. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Z

Wat wel opvalt is het wiel van de KWh meter soms snel draaid en een tijd later zacht.
Lijkt er m.i. op dat dit een "apparaat" is die in elk geval over een regeling beschikt, en soms dus aanslaat. Maar 10 kWh, per dag! dat is 3650 kWh per jaar. Een gemiddeld gezin in Nederland verbruikt rond de 3300 kWh per jaar. Dan hebben we het ook niet meer over een vriezer, koelkast of wat dan ook in die orde.

Ik zou Eneco erbij halen, dit lijkt me niet normaal of je moet het zwembad onder je huis zijn vergeten.

Berichten: 5

Re: Z

Erg bedankt voor jullie snelle reacties :D

- Wij zijn er nu een kleine week mee bezig. We weten 99,9% zeker dat er niets meer op die groep staat aangesloten. Dat is juist het rare.

- Kan het zijn dat er stroom lekt? Hoe kan ik dit meten?

- Ons stroom verbruik is vanaf 2003 explosief gestegen met gemiddeld 900KWh per jaar, 2003 is het jaar dat de automaten kast is vervangen.



- Er is gister een installeur even langs geweest, die heeft het een en ander gemeten.. zelfs die ging nog eens even goed na denken thuis omdat hij er geen snars van snapt.

Berichten: 5

Re: Z

P.s. we willen eerst alles uitsluiten voordat we de meter de schuld gaan geven. Als Eneco die gaat eiken en hij toch goed blijkt kost het ons 600 euro :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Z

- Kan het zijn dat er stroom lekt? Hoe kan ik dit meten?
Nee. Dat vermogen moet ergens blijven. Ergens komt er gemiddeld 400 W aan vermogen vrij, in de vorm van beweging of in de vorm van warmte, of je meter is gewoon op een idiote manier kaduuk. Wat doet'ie trouwens als je gewoon de stop van groep 4 eruit draait?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Z

alle automaten uit, dan staat de meter uit.

Maar lekken kan volgens jullie niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Z

Zoals Jan zei, het kan wel, maar dan merk je het meestal wel. Die stroom bevat energie, en dat komt er dus op een of andere manier uit, als warmte meestal. Verder is het dus dat hij soms hard draait, en soms langzaam, een lek lekt natuurlijk altijd.

Als je niet de 600 euro wil betalen kun je natuurlijk alles van groep 4 op de andere groepen zetten en groep vier gewoon uit zetten.

Maar ik zou gewoon de elektricien bellen. Immers, als er een 'lek' is heb je die toch nodig om het lek te dichten.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Z

Een dag kijken hoeveel die groep 4 verbruikt levert 10 KWh per dag op.
Ben ik toch wel benieuwd hoe je dat controleert. Heb je dan een dag lang alle andere groepen uit? En gaat het gewone leven dan toch door?

Maak eens een inventarisatie van wat er op welke groep zit, en in het bijzonder van die beruchte groep 4. Welke bekende verbruikers zitten daar op? Kun je heel eenvoudig controleren door die groep ui te zetten en te kijken wat er niet meer werkt. Misschien brengt dat ons op een idee.

Berichten: 12.262

Re: Z

Zoals al opgemerkt is gemiddeld 400W best veel voor een 'lek'. Zoiets kan nog wel eens ontstaan als er bijv vocht een verbinding tussen fase en nul maakt, maar met deze vermogens merk je dat snel genoeg (rooksignalen!). Als het aan de meter zelf ligt zou deze ook doorlopen als je de zekering uitschakelt, die zitten normaliter nl achter de verbruiksmeter geschakeld.

Eerlijkgezegd heb ik het idee dat wanneer je de zekering van groep 4 verwijderd het (kweek)licht bij de buren uit gaat. Waar gaat die groep in je huis uberhaupt naar toe, gaat er ook niets nuttigs uit als je deze uistchakelt?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Z

@Volta,

Laat je het ons nog wel even weten wat het is geweest?. Ben benieuwd, aangezien het zo'n groot verbruik is.

Berichten: 4.502

Re: Z

Ik heb een goed geisol.huis uit 1990 (HSB),woongedeelte 500 m3,bewoond door 2 p.,met sauna 1x/w (ca.5kw/w) en elctr.koken/bakken ,wasm.droger,koelk.ijsk./vaatw./wasemk./airco woondeel.,en verbruik5300- kW/j.

Als je er niet uitkomt,laat desnoods voor eigen rekening een andere elcytr.meter plaatsen;de meerdere kW,.die je zou gebruiken kosten ook veel geld en herhalen zich.Volgens jou ca.3500Kw a ca. 0,18 euro= 630,-- eurp /jr,dus ik zou wisselen van meter en niet meer discussieren!Je kunt dan na een jaar het bewijs leveren als je bij het begin de apparatuur in je huis opneemt en het aantal personen en de stand over een jaar.

Met een groot lichaam is het lastig discussieren,bewijsvoering houden ze niet van,kost hun teveel tijd.

Sterkte!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Z

Met een groot lichaam is het lastig discussieren,bewijsvoering houden ze niet van,kost hun teveel tijd.
Nounou, dat is wel een beetje kort door de bocht. Er zijn twee opties: de meter laten wisselen, maar dat doen ze ook niet voor niks. De andere optie is laten ijken op kosten van ongelijk. Dat betekent: als de meter goed blijkt te zijn, dan betaal jij de kosten van het ijken, is de meter niet goed (meer dan 4% afwijking) dan betaalt het elektriciteitsbedrijf de kosten, en je krijgt ook nog eens een bedrag terug voor teveel berekende kilowatturen. Dat laatste is het meest tricky deel, want het is niet met 100% zekerheid vast te stellen hoeveel er teveel gemeten is.

Reageer