Genereren van wisselstroom

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 846

Genereren van wisselstroom

Hellow,

ik ben net wat bezig met een cursus over de wisselstroom theorie en ik had toch een vraagje hierover:

ok, dus het principe is simpel.. je draait een spoel in een magnetisch veld en daardoor krijg je dus in de windingen van je spoel een veranderelijke flux die op zich dus een spanning veroorzaakt.

wat ik er nu van snap:

dus de flux op zich is niet constant, de spoel draait dus de windingen draaien waardoor de invalshoek van de magnetische veldlijnen veranderlijk is waardoor de flux dus een andere waarde krijgt gelijk met een sinus.. ja toch?

In de cursus staat geschreven:

"De relatieve diameter verandert volgens de hoek waaronder ze zich te opzichte van het permanent veld bevindt."

wat ik me nu afvroeg.. de omtrek van een winding is toch een cirkel.. de relatieve diameter is dan toch overal hetzelfde? van welke hoek je nu ook op die cirkel invalt?

Thx,

Rayk
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Genereren van wisselstroom

Het gaat niet om de relatieve diameter, maar om het relatieve oppervlak.

Kijk eens naar deze applet:

http://www.walter-fendt.de/ph11nl/generator_nl.htm

de winding is vierkant, maar dat doet er niet toe. Eén voor jou begrip storend foutje in die applet: er zijn véél te weinig veldlijnen getekend.

Hier heb ik er in lila een paar bijgetekend:
fendt.gif
fendt.gif (6.59 KiB) 590 keer bekeken
Zie je nou dat de hoek van de winding wel degelijk uitmaakt voor het aantal veldlijnen dat dóór de winding gaat?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: Genereren van wisselstroom

Zie je nou dat de hoek van de winding wel degelijk uitmaakt voor het aantal veldlijnen dat dóór de winding gaat?


Als je nu een spoel hebt die volledig in het magnetisch veld ligt dan zul je toch altijd evenveel veldlijnen kruisen of je nu 30° of 67° draait met die winding?
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Genereren van wisselstroom

Als je nu een spoel hebt die volledig in het magnetisch veld ligt dan zul je toch altijd evenveel veldlijnen kruisen of je nu 30° of 67° draait met die winding?
Nee, want het B-veld is verticaal gericht! Als de spoel bijv. verticaal staat (d.w.z. de 'rechthoek' ligt in het x,z-vlak, of anders gezegd het 'hendeltje' aan de bruine schijf is op zijn hoogste dan wel laagste punt), gaan er zelfs géén veldlijnen doorheen.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: Genereren van wisselstroom

ik ben even zelf in illustrator aan de slag gegaan om aan te tonen wat mij nu eigelijk zo stoort.

Afbeelding

Als je nu vorige afbeelding bekijkt dan zie je dus een spoel die nu in het x,y-vlak ligt en normaal gezien de volle lading veldlijnen op zich neemt.. Ik denk dat mijn grootste probleem is dat ik dus alleen naar die rode veldlijnen kijk, en dus geen rekening hou met die groene veldlijnen die snijden met de geleider op de achtergrond. Als je dus enkel naar die 2 cirkels kijkt dan maakt het toch niet uit of je nu 60,70, 80 graden draait? Er zullen toch altijd veldlijnen snijden met je winding? zelfs als je de spoel in het x,z vlak legt heb je toch altijd nog veldlijnen die er mee snijden??

of maak ik het hier gewoon veel moeilijker of dat het gewoon is?

Ik heb wel de gewente om dingen altijd moeilijker te maken.. :s

thx,

Rayk
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Genereren van wisselstroom

of maak ik het hier gewoon veel moeilijker of dat het gewoon is?
nee, maar het toont wel dat je niet begrijpt waar het om gaat, dus komen we misschien verder.

beperk je spoel voor het gemak eens even tot één winding, zoals in die applet.

Ik ga nu naar die spoel kijken terwijl hij draait in een magnetisch veld. De draaiingsas prikt in onderstaande plaatjes in je oog. Zie je dat er in het tweede plaatje véél minder veldlijnen dóór de spoel gaan?
flux.gif
flux.gif (7.07 KiB) 587 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Genereren van wisselstroom

Als aanvulling op de opmerking van Jan: het gaat niet om de veldlijnen die de draad raken, maar om de veldlijnen die door de opening binnen de winding lopen. Dus in jouw eigen plaatje gaat het om de groene veldlijnen. De rode doen er niet toe.

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: Genereren van wisselstroom

aaah! :D

nu komt alles duidelijk..

dus de magn. flux is een maat voor de hoeveelheid magn. veldlijnen die door de wikkelingen gaan..

ik heb die 'door' dus wel verkeerd geïnterpreteerd, ik dacht dat de veldlijnen wel degelijk letterlijk door de winding op zich moesten gaan..

owkay owkay, nu komt alles ineens helder :D

bedankt iedereen!

Rayk
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: Genereren van wisselstroom

dus

de geïnduceerde spanning is gelijk aan
\(e = -\frac{d\phi}{dt}\)
de flux bereken je met
\(\phi = B\cdot A\cdot\cos \alpha\)
de oppervlakte A wordt dus kleiner en groter naargelang de stand van de spoel.. de invalshoek verander ook constant aangezien de spoel draaid.. is het daardoor dat de wisselspanning die sinusoïdale vorm vandaan haalt?

Rayk
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Genereren van wisselstroom

de oppervlakte A wordt dus kleiner en groter naargelang de stand van de spoel.. de invalshoek verander ook constant aangezien de spoel draaid.. is het daardoor dat de wisselspanning die sinusoïdale vorm vandaan haalt?
bingo :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer