elk jaar een andere dag

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 97

elk jaar een andere dag

ik wil wel eens weten waarom pasen elk jaar op eev andere dag valt?

en op welke dag is jezus nou echt aan het kruis gepijkert?

groetjes roosje

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: elk jaar een andere dag

http://nl.wikipedia.org/wiki/Paas-_en_Pinksterdatum

Als Jezus al aan het kruis gespijkerd is dan is niet meer te achterhalen waneer precies. Waarschijnlijk een dag na het Joodse Pesach feest zo rond het jaar 25 na Christus (Jezus werd waarschijnlijk ongeveer 7 voor Christus geboren, klinkt nogal absurd, niet!)

Berichten: 656

Re: elk jaar een andere dag

Pesachfeest hangt samen met de maan, terwijl onze kalender op de zon gebaseerd is. Vandaar dat pasen en pesach geen vaste juliaanse kalender datum hebben.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: elk jaar een andere dag

Het hangt er ook vanaf welke smaak van christendom je aanhangt: niet iedereen viert pasen op dezelfde dag. Vroeger had de Ierse geestelijkheid een paaskalender die afweek van die van Rome. Ik weet niet hoe het tegenwoordig zit met bijvoorbeeld de orthodoxe of koptische kerken.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Re: elk jaar een andere dag

dus als ik het goed begrijp is de exsacte dag niet meer te achterhalen en met verschillende kalenders konden ze het niet eens worden over de dag dus doen ze elk jaar een andere dag dan hebben ze allemaal wel een keer gelijk.

Berichten: 718

Re: elk jaar een andere dag

Pasen heeft niet eens meer met de echte maanstand te maken maar met een fictieve maanstand. Zie bijvoorbeeld:

http://members.lycos.nl/bouwzelf/paasdata.htm#calc

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: elk jaar een andere dag

dus als ik het goed begrijp is de exsacte dag niet meer te achterhalen en met verschillende kalenders konden ze het niet eens worden over de dag dus doen ze elk jaar een andere dag dan hebben ze allemaal wel een keer gelijk.
Nee, dat zie je verkeerd.

De exacte dag is niet zo belangrijk, je wilt het een keer vieren, dus moet je hoe dan ook een datum prikken.

Gekozen is niet voor een vaste dag (bijvoorbeeld 15 maart), maar voor een zondag die afhankelijk is van de maanstand. Dat van die zondag ligt voor de hand, want uit de bijbel weten we dat de opstanding op een zondag plaats vond.

Reageer