Methode der machten.

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2.589

Methode der machten.

Bij de methode der machten voor het bepalen van eigenvectoren staat de volgende opmerking:

Afbeelding

Ik vraag me af hoe het kan dat de grootste eigenwaarde in absolute waarde nul is? Je bepaalt toch de eigenvector horend bij de grootste in absolute waarde eigenwaarden? als die nul is dan betekend dat toch dat al de andere eigenwaarden ook nul moeten zijn?

En als dat zo is houd je toch niets meer over van je lineaire afbeelding? Die wordt dan nul?

Groeten.

Berichten: 2.589

Re: Methode der machten.

Ik heb het gevonden alfa is geen eigenwaarden en dat verklaard veel. Toch bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Methode der machten.

Met alleen die screenshot was dat moeilijk te zeggen, het invoeren van (bijvoorbeeld) alfa gebeurt eerder. Ik heb het boek er even bijgenomen, alfa_i blijkt de coëfficiënt te zijn van de i-de vector in de ontbinding (geschreven als lineaire combinatie). In het vervolg misschien even vertellen waar alfa voor staat :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2.589

Re: Methode der machten.

Maar ik dacht dat alfa een eigenwaarden was en heb dat ook gezegd. Daar zat nu net mijn fout.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Methode der machten.

Ik bedoelde gewoon: als je maar een stukje uit een tekst laat zien, denk er dan aan dat de "lezers" van je topic niet weten waar alles vandaan komt. Het is maar een suggestie, waarschijnlijk had je je fout dan ook al vanzelf gevonden :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer