[Scheikunde] titraties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 90

[Scheikunde] titraties

hallo,

hoe los je zo'n oefening op? :D

een volume van 22.5 ml NaOh 2.50 mol/liter is nodig om 10.5 ml H2SO4-oplossing van ongekende concentratie te neutraliseren. de dichtheid van de H2SO4-oplossing bedraagt 1.16 g/ml

bereken:

a) de molariteit van de H2SO4-oplossing

b) de concentratie van de H2SO4-oplossing in m%

c) het aantal gram Na2SO4 dat er gevormd wordt bij deze neutralisatiereactie

alle hulp is welkom..

Berichten: 8.614

Re: [Scheikunde] titraties

De balk 'Intenties van dit forum' bovenaan deze pagina stelt:
WSF is geen antwoordenmachine, maar begeleidt met alle plezier.

Vraag dus niet om het voorschotelen van een antwoord, maar beschrijf de punten waar je tegenaan loopt.

Als je een reactie post, geef dan niet meteen de uitkomst maar laat de vraagsteller zelf tot de goede oplossing komen.
Wat is dus je precieze probleem? Wat heb je al geprobeerd? Hoe groot is je kennis hierover?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 90

Re: [Scheikunde] titraties

we hebben morgen test over dit onderdeel van de leerstof,

ik heb geen idee hoe ik aan zo'n oefening moet beginnen dus hoopte ik hier een beetje hulp te krijgen..

normaal gezien zou mn kennis hierover groot genoeg moeten zijn om dergelijke oefeningen te maken..

maar aangezien dit niet het geval blijkt te zijn zocht ik hier hulp.

ik heb ook al gezocht op internet , maar ik vind nergens een goede werkwijze die ik zou kunnen gebruiken.

Berichten: 8.614

Re: [Scheikunde] titraties

Wel, het zou allereerst handig zijn om te weten in welke richting/welk jaar je zit zodat we weten op welk niveau je een antwoord verwacht. Ik zal echter mijn best doen.
a) de molariteit van de H2SO4-oplossing
Je weet (hopelijk) dat
\(volume_{H_2SO_4} \cdot concentratie_{H_2SO_4} = volume_{NaOH} \cdot concentratie_{NaOH}\)
b) de concentratie van de H2SO4-oplossing in m%
Wanneer je de molconcentratie van H2SO4 hebt zoek je gewoon de molmassa op (de dichtheid heb je al) en je kan zo het massaprocent berekenen.
c) het aantal gram Na2SO4 dat er gevormd wordt bij deze neutralisatiereactie
Schrijf en balanceer de chemische reactie, noteer alle gegevens en reken uit volgens de conventionele stoechiometrische methodes.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [Scheikunde] titraties

We weten nog steeds niet wat je wél weet. Maar om aan te geven waar we benieuwd naar zijn:

Kun je rekenen met molen? Kun je hoeveelheden stof (in mol) omrekenen in de massa van die stof (in g)?

Heb je al gezocht op dit forum? Je bent niet de enige met vragen over zuur-basereacties en titraties. Er zijn genoeg topics waarin de werkwijze in feite stap voor stap staat uitgelegd.

Enne, ik neem aan dat je ook een boek hebt. Wat staat daar allemaal in?

Edit: Klintersaas was me net voor, maar hij maakte wel een foutje. De formule die hij bij opgave a) geeft klopt niet, in ieder geval niet voor zwavelzuur...
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 90

Re: [Scheikunde] titraties

het zou allereerst handig zijn om te weten in welke richting/welk jaar je zit
6de jaar aso wetenschappen wiskunde.. chemie is een van mn minder goede vakken
Kun je rekenen met molen? Kun je hoeveelheden stof (in mol) omrekenen in de massa van die stof (in g)?

Heb je al gezocht op dit forum? Je bent niet de enige met vragen over zuur-basereacties en titraties. Er zijn genoeg topics waarin de werkwijze in feite stap voor stap staat uitgelegd.

Enne, ik neem aan dat je ook een boek hebt. Wat staat daar allemaal in?
ja, ik kan rekenen met molen.

ook massa's omzetten.

nee, ik heb nog niet gezocht op dit forum.. wel al op google, maar dan kwam ik uiteindelijk in dit topic uit..

nee, we hebben alleen een cursus van de leraar, geen boek.

bedankt voor de hulp, ik zal zo al eens proberen de oefening op te lossen

Berichten: 8.614

Re: [Scheikunde] titraties

Edit: Klintersaas was me net voor, maar hij maakte wel een foutje. De formule die hij bij opgave a) geeft klopt niet, in ieder geval niet voor zwavelzuur...
Inderdaad, stom van me. Zwavelzuur heeft 2 H-atomen, dus de verhouding is 1:2.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [Scheikunde] titraties

bedankt voor de hulp, ik zal zo al eens proberen de oefening op te lossen


Mocht je nog specifieke vragen hebben, dan kunnen we proberen of we je nog voor morgen kunnen helpen :D
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 90

Re: [Scheikunde] titraties

a) de molariteit van de H2SO4-oplossing

= 2.68 mol/liter

b) molmassa =98 gram/mol denk ik

maar wat is de m% eigenlijk?

c) geen idee :-(

ik heb berekend ( als t al juist zou zijn..)

dat 10.5 ml van H2SO4 gelijk is aan 2.76 gram

en dat 22.5 ml van NaOH gelijk is aan 2.26 gram

maar ik mag deze 2 niet gewoon optellen denk ik..

EDIT:

c) NaOH : 2.50mol/liter --> 0.05625 mol/22.5 ml

H2SO4 : 2.68 mol/liter --> 0.02814 mol/10.5 ml (deze zal helemaal wegreageren)

Na2SO4: 142g/mol --> 4g/0.2814mol

er wordt dus 4g Na2SO4 gevormd!

?? is dit juist ??

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [Scheikunde] titraties

a) is goed

b) molmassa is 98 g/mol, dus 2.68 mol/l komt overeen met 262.5 g/l. Gegeven is dat 1 liter 1.16 kg weegt, hoeveel procent daarvan is 262.5 g?

c) is bijna goed: Je hebt 0.05625 mol OH- nodig gehad om het zwavelzuur te neutraliseren. Er zat dus 0.02813 mol zwavelzuur in de oplossing, en er is dus ook 0.028 mol Na2SO4 gevormd. Dat weegt inderdaad 4 g, maar let op het juiste aantal significante cijfers. Alles is gegeven in 3 cijfers, het juiste antwoord is daarom 3.99 g!

sorry voor de late reactie...maar beter laat dan nooit denk ik :D
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer