Geslachten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 101

Geslachten

Welke geslachten kan een mens hebben?

Mannelijk

Vrouwelijk

Transsexueel

Hermafrodiet

Nog meer?
"Wanneer zal ik ophouden mij dingen af te vragen?" - Galileo Galileï

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Geslachten

Is transseksualiteit wel een geslacht? Het is (in biologische zin) trouwens beter om te spreken van sekse, met geslacht wordt nog iets anders bedoeld. Zie ook hier en hier.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 8.614

Re: Geslachten

Uit biologisch oogpunt zijn er slechts drie soorten sekse bij de mens:
  • mannelijkheid;
  • vrouwelijkheid;
  • interseksualiteit.
Als we echter het psychologische aspect meenemen ontdekken we dat er personen zijn die zich niet thuisvoelen in hun biologische sekse. Dit noemt men transseksualiteit.

Hermafrodie is geen correcte term als men het over mensen heeft. In dit geval spreekt men over interseksualiteit.

PS: In de biologie spreekt men over 'sekse'. 'Geslacht' is eerder een taalkundige term.

EDIT: TD was me voor.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Geslachten

Ik zou willen opmerken dat bovenstaande termen allemaal punten zijn in een ruimte, geen duidelijke gescheiden categorieën.

Mannelijk, vrouwelijk zijn assen in deze ruimte, elk individu bevind zich ergen in de ruimte die hierdoor wordt opgespannen. lopende van geslachtsloos tot de ene of de andere uiterste en alles wat er tussen zit.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Geslachten

Thanx guys, ben weer wat wijzer.
"Wanneer zal ik ophouden mij dingen af te vragen?" - Galileo Galileï

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Geslachten

qrnlk schreef:Ik zou willen opmerken dat bovenstaande termen allemaal punten zijn in een ruimte, geen duidelijke gescheiden categorieën.

Mannelijk, vrouwelijk zijn assen in deze ruimte, elk individu bevind zich ergen in de ruimte die hierdoor wordt opgespannen. lopende van geslachtsloos tot de ene of de andere uiterste en alles wat er tussen zit.
Op het niveau van DNA kan ik je geen gelijk geven: op XX en XY is gewoon heel duidelijk onderscheid te maken.

In de psychologie / sociale structuren zijn andere gegevens van relevantie, maar puur lichamelijk ligt er een duidelijke grens.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Geslachten

Ik ken tenminste drie mensen (!) die biologisch niet passen in XX=vrouw of XY=man categorieën.

Van twee weet ik wat ze hebben:

- XXY waarbij de Y beschadigd/inactief is.

- XY maar testosteron ongevoelig.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 2

Re: Geslachten

opzich heeft QRNLK gelijk, overgens bestaan er op genetisch niveau meerdere varianten hoor, namelijk

XX

XY

XXY (Klinefelter syndrome)

XXX (triple X syndrome)

X (Turner syndrome)

XYY (weet niet welk syndrome dit is?)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Geslachten

Ariamc schreef:XX

XY

XXY (Klinefelter syndrome)

XXX (triple X syndrome)

X (Turner syndrome)

XYY (weet niet welk syndrome dit is?)
Zie daarvoor ook hier. Je laatste syndroom wordt er ook vermeld, zonder specifieke naam. Je vindt er verder ook een overzicht van een aantal andere chromosoomgerelateerde syndromen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 8.614

Re: Geslachten

XYY (weet niet welk syndrome dit is?)
Dit wordt gewoon het XYY-syndroom genoemd. Verder valt zo'n syndroom niet onder een sekse. Een persoon die bijvoorbeeld het syndroom van Klinefelter heeft, heeft niet de 'XXY-sekse' (of hoe men het ook zou noemen) maar is een 'man met het syndroom van Klinefelter'.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 4

Re: Geslachten

En hoe noemt men iemand die ( door genetische modificatie) YY zou hebben , als dit al mogelijk is?

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Geslachten

YY is niet levensvatbaar, dan mis je het X-chromosoom waarop essentiele genen liggen die ontbreken op het kleine Y-chromosoom.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Reageer