Springen naar inhoud

[Natuurkunde] Diffractie refractie interferentie

• Log in om te kunnen reageren

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44894 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 maart 2008 - 20:28

Ik ontving deze PB

Hallo,
ik moet voor fysica een eindwerk maken ,en ik doe het over het twee spleten experiment.
Nu had ik opgeschreven dat er een diffractiepatroon op het waarnemingsscherm te zien was,maar mijn leerkracht zegt dat het een interferentiepatroon moet zijn.Maar nu is mijn vraag,is de benaming diffractiepatroon ook niet correct omdat de interferentie ontstaat door eerdere diffractie?
Zoals ik op het forum las:

"diffractie is gewoon een moeilijk woord voor buiging, en refractie idem voor breking. Interferentie na zo'n spleet ontstaat door buiging of diffractie in de spleet. Het patroon wat zo op een scherm wordt veroorzaakt kun je dan een diffractiepatroon of een buigingspatroon of een interferentiepatroon noemen, dat is m.i. lood om oud ijzer."

dank bij voorbaat

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

PCB

PCB

• >100 berichten
  • 175 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 maart 2008 - 20:42

Er ontstaat begrijpelijk verwarring, maar interferentiepatroon is de 'betere' term. Als er namelijk een enkele spleet wordt gebruik ontstaat er ook buiging, maar als je de spleet klein genoeg maakt zul je een lichtstreep zien i.p.v. de kenmerkende streepjes/puntjes van interferentie. Dit komt door de 2 spleten zodat je min of meer 2 puntbronnen krijgt die gaan interfereren.
TU/e Werktuigbouwkunde

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 maart 2008 - 21:09

Door de randen van de spleet ga je inderdaad diffractie hebben. Een patroon (louter) ten gevolge van dit effect, noemen we een diffractiepatroon. Wanneer je licht door één spleet stuurt, vindt er ook diffractie plaats; het diffractiepatroon hiervan zou je kunnen opvangen.
Het patroon dat je op je scherm krijgt bij het experiment met twee spleten, is niet hetzelfde patroon als dat van de enkele spleet. Het is ook niet gewoon de 'som' van de diffractiepatronen die je verkrijgt als je om de beurt een van beide spleten open zou houden.
Als je de twee spleten beschouwt als twee puntbronnen, speelt hier een ander effect: namelijk interferentie van de golven. Het patroon dat je zo verkrijgt, noemen we dan ook een interferentiepatroon. Er is nog steeds diffractie aan de randen, maar dat is niet de (hoofd)reden van de aard van het patroon.
Voor de interferentieproef wil je coherent licht: in de klassiek gekende opstelling wordt hiervoor gezorgd door die twee spleten. Dit is echter niet nodig voor de interferentieproef, als je op een andere manier coherente lichtbronnen kan laten interfereren, zou je ook je interferentiepatroon moeten hebben.

Niet om het onnodig moeilijk te maken, maar als je je invallende golf voor de spleten als geheel beschouwt, dan kan het gedrag na de spleten wellicht ook door diffractie beschreven worden. Dat is echter niet de opzet van de proef, aangezien de twee spleten net dienen als (artificiële) puntbronnen van coherent licht, deze gaan interfereren.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

wardb

wardb

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 maart 2008 - 21:43

Dus het is niet correct bij twee spleten diffractiepatroon te zeggen? (ondanks de diffractie)

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 maart 2008 - 21:48

In de geest van de vraag/opstelling (twee spleten om de interferentie van twee coherente lichtgolven te bestuderen), zou ik ook interferentiepatroon verkiezen. Dat wil niet zeggen dat je strikt genomen niet van diffractie kan spreken bij het fysisch fenomeen, maar dan ben je eigenlijk niet bezig met (de bedoeling van) het tweespletenexperiment.

De diffractie aan de randen vindt zeker plaats, maar wat er daarna gebeurt is de interferentie van de twee golven. Het is precies het effect hiervan dat je berekent (met contructieve en destructieve interferentie) en ook ziet op je waarnemingsscherm.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures