Elektriciteit en water, vriendjes?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Elektriciteit en water, vriendjes?

stel.. je moet als brandweerman , of als nutsmaatschappij, een kelder betreden die onder gelopen is met grondwater,of leidingwater.

iedereen zegt dat dit gevaarlijk is, ik betwijfel dit, omdat (als water dan al geleid) elektriciteit toch steeds de makkelijkste weg kiest. Dus wat gebeurt er precies dan? of bijvoorbeeld als je in bad zit, en je radio valt erin..

ik denk echt dat dit niet schadelijk is, kan me niet voorstellen waarom.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Elektriciteit en water, vriendjes?

Je lichaamsvocht heeft een (veel) lagere weerstand dan leidingwater. De meeste weerstand van een lichaam zit in het contact met droge huid. Pak je een stroomdraad vast, dan is het contactoppervlak klein en bovendien droog. Sta je dus met natte voeten in water dat onder spanning staat dan lijkt me dat best wel link. Groot contactoppervlak en bovendien nat en dus veel beter geleidend.
omdat (als water dan al geleid) elektriciteit toch steeds de makkelijkste weg kiest
Precies, en dat is door je lichaam.

Da's ook de reden dat als je door een onweer verrast wordt buiten, dat je dan op je hurken moet gaan zitten met je voeten zo dicht mogelijk bij elkaar, zodat er een zo klein mogelijk potentiaalverschil kan bestaan tussen je voeten. Want grond geleid ook best slecht. Veel weerstand betekent een hoog potentiaalverschil per strekkende meter die de stroom moet afleggen. Staan je voeten een meter uit elkaar dan is de weg door je lichaam over die meter véél makkelijker dan de weg door de grond. Ook NIET plat gaan liggen dus.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Elektriciteit en water, vriendjes?

ok, ik versta dat wel, van dat onweer enzo, ( stapspanning heet zoiets)

maar als je bv, een lamp hebt in een kelder, waarbij de beide contactpunten onder water staan.., dan is er vlakbij die contactpunten wel degelijk een "verbruiker", maar verder eraf toch niet.

Ik werk zelf in de energiesector, en als er een meterkast van de elektriciteit onder water staat, dan wil dat toch niet zeggen dat de hele inhoud van die kelder stroomvoerend is? of vergis ik me?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Elektriciteit en water, vriendjes?

Nou, de hele inhoud van die kelder zal wél stroomvoerend zijn, al zal de weerstand van een paar centimeter water tussen de contactpunten uiteeraard véél kleiner zijn dan de weerstand van een meter water naar jou toe, je lichaam en weer een meter terug. Bedenk echter wel dat 10 mA door je hart al dodelijk kán zijn. Geen idee of dat in de situatie die je nu beschrijft een reële mogelijkheid zou zijn.

Met die radio in dat bad is het dat duidelijk wel. Daar zal er via water- en afvoerleidingen een goeie kans op een redelijke aarding bestaan, zodat er vrijwel zeker ook stroom via het water en jouw lichaam naar de aarde zal vloeien. Aan een tiental mA zit je dan al gauw.

Hopelijk grijpen de veiligheden dan al eerder in.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Elektriciteit en water, vriendjes?

Het is wel een interessant vraagstuk, maar er zijn zeker situaties te bedenken waarin het wel degelijk behoorlijk gevaarlijk zal zijn.

Neem even een kelder die blank staat, met daarin voor het gemak slechts 1 spanningvoerende, slecht geisoleerde, (schakel)draad ergens onder het wateroppervlak. Tussen de draad en de grond ontstaat door het water heen een spanningsgradient, 230 vlakbij de draad en 0 bij de grond. Boven de draad is wel water, maar geen geleiding naar de aarde toe. Daardoor staat aan het oppervlakte van het water de volle spanning. Zou je daar je voet in steken terwijl je andere voet net op iets staat dat wel geaard is, dan krijg je de volle laag.

Dit is natuurlijk een extreem voorbeeld, maar kunt dergelijke spanningsgradienten verwachten overal waar stroom door water loopt. Hoe groot de optater is die je kunt verwachten hangt ervan af hoe steil de gradienten zijn en hoe ver uit elkaar je lichaamsdelen er contact mee maken, maar riskant is het zeker.
Victory through technology

Berichten: 4

Re: Elektriciteit en water, vriendjes?

Jan van de Velde schreef:Nou, de hele inhoud van die kelder zal wél stroomvoerend zijn, al zal de weerstand van een paar centimeter water tussen de contactpunten uiteeraard véél kleiner zijn dan de weerstand van een meter water naar jou toe, je lichaam en weer een meter terug. Bedenk echter wel dat 10 mA door je hart al dodelijk kán zijn. Geen idee of dat in de situatie die je nu beschrijft een reële mogelijkheid zou zijn.

Met die radio in dat bad is het dat duidelijk wel. Daar zal er via water- en afvoerleidingen een goeie kans op een redelijke aarding bestaan, zodat er vrijwel zeker ook stroom via het water en jouw lichaam naar de aarde zal vloeien. Aan een tiental mA zit je dan al gauw.

Hopelijk grijpen de veiligheden dan al eerder in.
Beste Jan,

Wat de veiligheden betreft... daar zou ik niet oprekenen, deze zijn resp. 300mA en 30mA (voor de vochtige kringen zoa

Sorry antwoordje was nog niet af...

Voor de vochtige kringen dus.

Qua aarding.... de meeste moderne afvoerleidingen zijn pvc, dus langs daar kan er geen potentiaalverschil ontstaan.

(sorry voor de stuntelige reacties, maar dit is nieuw voor me)

Benm,

Het betreft in mijn "vraagstukje" een ander kwestie... een lamp of stopcontact die in ondergedompeld.. de twee "stroom"contactpunten bevinden zich dus maximaal 26mm uit elkaar.

Nu kan ik me best voorstellen dat het water op deze plaats ofwel zal warm worden, licht geven, ronddraaien ( dat zijn toch de drie voornaamste effecten van elektriciteit he ;-) ), maar is het water erond ook spanningsvoerend?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Elektriciteit en water, vriendjes?

maar is het water er rond ook spanningsvoerend?
Ja. Of dat ernstige gevolgen zou kunnen hebben (of niet) hangt af van het potentiaalverschil per meter afstand.
potentiaalverschil.gif
potentiaalverschil.gif (12.47 KiB) 2606 keer bekeken
En dan kun je de soortelijke weerstand van water als zeer hoog inschatten, maar de weerstand van een geleider bereken je nog altijd met (soortelijke weerstand x doorstroombaar oppervlak gedeeld door afstand). En laten we wel zijn, in een kelder die halfvol water staat is het doorstroombaar oppervlak ook enorm.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Elektriciteit en water, vriendjes?

Mooi diagrammetje :D

Zou je dus dichtbij zo'n stopcontact in het water komen dan is een aardige optater wel te verwachten.

Overigens denk ik dat het gemiddelde water waarmee een kelder volloopt wel zo vies is dat het aardig geleidend is, mogelijk genoeg om in de getekende situatie niet de aardlekschakelaar maar domweg de zekering te doen doorslaan.
Victory through technology

Berichten: 4

Re: Elektriciteit en water, vriendjes?

Jan,

Wreed bedankt voor de deskundige uitleg ! Opgeheldert voor me.

Benm, toch even een opmerkingetje...

Ik werk zelf bij Infrax ( gas en elektriciteit) De zekeringen in de meterkast zijn doorgaans 40 á 63A.

Áls deze kast onder water staat, dan is dus ook de kant voor de zekering/automaat in contact met het water.

De voedingskabel is meestal 4*10mm² en dis is rechtreeks afgetakt op de hoofdkabel in straat ( 95mm² á 150mm² )

deze eis op zijn beurt weer afgezekerd met 150 á 250A. per straat of blok.

Ik wéét uit ondervinding dat bij een kortsluitingke deze laatste zekeringen niet springen, en dat de hoofdkabel doodgewoon wegbrand.

Dus ik denk niet dat bij een kelder die ondergelopen is, de zekeringen zouden springen.

Mensen, hartelijk bedankt voor de verduidelijking van mijn probleempje.

Reageer