Energie opwekken d.m.v. een waterrad

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Energie opwekken d.m.v. een waterrad

Hallo,

Op het moment ben ik bezig met het ontwerpen van een systeem om stroom op te wekken d.m.v. een waterrad. Alleen met het bereken van de juiste dimensie's van het waterrad dan kom ik nergens een formule tegen waar ze gebruik maken van de BREEDTE van het waterrad. Het is natuurlijk wel van belang en ik vraag me dan ook af of iemand hier een formule voor heeft?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Energie opwekken d.m.v. een waterrad

Niet zozeer van de breedte van het waterrad als wel van het debiet (m³/s) . Verdubbelt je debiet, dan verdubbelt ook het vermogen van je waterrad.

En het is natuurlijk niet onmogelijk dat een twee keer zo breed waterrad ook een twee keer zo hoog debiet afvoert, is in theorie zelfs logisch. Maar dat hangt mede af van het ontwerp van het waterrad.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: Energie opwekken d.m.v. een waterrad

ok..ik zit nog met andere problemen. Ik ben bezig met het berekenen van de dimensies van de watertoevoer goot/buis, en ik vraag me af hoe je als je begint met een watersnelheid van nul (m/s) het punt berekend waar het water zijn max. snelheid heeft bereikt?

Nog een vraag; Het is de bedoeling dat het waterrad niet sneller draait dan de watersnelheid, hoe kan je dit beinvloeden/onder controle houden?

(sry als ik niet helemaal duidelijk ben)

thxz

Berichten: 47

Re: Energie opwekken d.m.v. een waterrad

machorider schreef:Nog een vraag; Het is de bedoeling dat het waterrad niet sneller draait dan de watersnelheid, hoe kan je dit beinvloeden/onder controle houden?

(sry als ik niet helemaal duidelijk ben)

thxz
Als je het waterrad belast met bv een generator dan zal het zéker niet sneller gaan draaien dan de waterstroomsnelheid hoor! :D

Trouwens dit zal het nooit doen, eens het synchroon is met snelheid van het water kan het niet sneller gaan, maar dan heb je een geweldig effecient ding ontworpen moest het dat ooit doen!! (of het is zo klein ten opzichte van de watermassa dat het geen vermogen levert... tenzij je natuurlijk een waterval in jouw buurt hebt die een paar miljoen liter per minuut verzet...

Het enige moment dat het sneller zou kunnen gaan is op het moment dat de stroomsnelheid ineens terugvalt en het rad door zijn eigen traagheid even blijft nadraaien...

succes in ieder geval! post some pics zou ik zeggen

Zelf heb ik een instroomturbine die gebruikt wordt om achter een schip aan te slepen en zo stroom te genereren. Is eigenlijk een soort straalmotor waar het water binnenstroomt en de schoepjes aandrijft.

Maar een rad in hout is natuurlijk véél mooier!!!!! :P
ok..ik zit nog met andere problemen. Ik ben bezig met het berekenen van de dimensies van de watertoevoer goot/buis, en ik vraag me af hoe je als je begint met een watersnelheid van nul (m/s) het punt berekend waar het water zijn max. snelheid heeft bereikt?
Water valt met de normale valsnelheid van 9.8m/s2, dus na 1 seconde vallen heeft het (zonder wrijving!! ;de buis geeft wrijving, maar je kan ze behandelen met bv sharkskin of schuurpapier binnenin om de wrijving te verminderen)

een snelheid van 9.8m/s

Zet die curve eens uit op een grafiekje en je kan bij benaedring berekenen hoe snel het gaat na bv2 meter.

Er bestaan ook flowmeters (bij RS components te bestellen) en dan meet je toch gewoon?? :D

Reageer