[Natuurkunde] Warmtegeleidingscoëfficiënt

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

[Natuurkunde] Warmtegeleidingsco

Ik was daarnet een warmtegeleidingscoëfficiënt aan het opzoeken op wikipedia en kwam daar als eenheid
\(\frac{W}{mK}\)
In mijn cursus gaat men niet werken met k of lambda maar met alfa en geeft men als eenheid van de "overdrachtscoëfficiënt"
\(\frac{W}{m^2K}\)
Zijn overdrachtscoëfficiënt en warmtegeleidingscoëfficiënt hetzelfde ? Volgens mij wil dat hetzelfde betekenen maar dan zit ik wel in de knoei met die verschillende eenheden ...

Kan er iemand duidelijkheid scheppen ?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Natuurkunde] Warmtegeleidingsco

Ze zijn niet hetzelfde (zoals je aan de eenheden kan zien...).

Zie daarvoor hier (k in W/(mK)) en hier (h in W/(m2K)).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [Natuurkunde] Warmtegeleidingsco

Ze zijn niet hetzelfde (zoals je aan de eenheden kan zien...).
Dat de eenheden verschillend waren had ik zelf ook gezien, ik dacht dat er ergens een fout stond maar blijkbaar zijn het 2 verschillende termen en hierdoor zijn natuurlijk ook de eenheden te verklaren.

Ik heb die pagina's eens doorgenomen en begrijp het verschil.

Bedankt TD !

Berichten: 1

Re: [Natuurkunde] Warmtegeleidingsco

hoi ik heb een onderzoeksvraag die ik moet maken, en die gaat als volgt wat is de invloed van temperatuur op de valsnelheid. ik heb heel wat proberen op te zoeken. maar daar word ik niet echt wijzer van. zouden dit kunnen beantwoorden alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [Natuurkunde] Warmtegeleidingsco

Beste mr. bakker, je vraag heeft helemaal niets te maken met het onderwerp "warmtegeleidingscoefficient" van dit topic.

Je had beter op de knop rechtsonder "nieuw onderwerp" kunnen klikken om je nieuwe vraag te stellen.

Je vraag is erg vaag. De temperatuur van wat? invloed op de valsnelheid van wat?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 4.246

Re: [Natuurkunde] Warmtegeleidingsco

hoi ik heb een onderzoeksvraag die ik moet maken, en die gaat als volgt wat is de invloed van temperatuur op de valsnelheid. ik heb heel wat proberen op te zoeken. maar daar word ik niet echt wijzer van.
Start hiervoor voortaan een nieuw topic, zie de regels.

Edit:Fred f. was me voor.
zouden dit kunnen beantwoorden alvast bedankt.
Je opdracht wordt hier niet voor je gemaakt, maar je kan wel geholpen worden.
Quitters never win and winners never quit.

Reageer