Profielwerkstuk windenergie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Profielwerkstuk windenergie

Beste forumleden,

Mijn profielwerkstuk is praktisch af, alleen er is nog één onopgelost probleem.

In een stukje over "energie inhoud van wind", moet ik verklaren en nader toelichten waarom daar de volgende formules van toepassing zijn. Alleen ik zelf kom hier niet zo goed uit, vandaar stel ik de vraag aan jullie.

P = 1/2 . m . v2 (kwadraat) en m = rho . A . v en als je die 2 bij elkaar brengt krijg je P = 1/2 . Cp . rho . A . v3

Alvast bedankt!

Berichten: 4.246

Re: Profielwerkstuk windenergie

De luchtweerstand wordt gegeven door:
\( F_w =\frac{1}{2}c_p \rho v^2 A \)
Het vermogen wordt gegeven door:
\( P = F_w \cdot v \)
Dus geldt er:
\( P_w =\frac{1}{2}c_p \rho v^3 A \)
Met cp een coëfficiënt
\( \rho \)
de dichtheid van lucht

A het frontaal oppervlak
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 2

Re: Profielwerkstuk windenergie

Bedankt!

Zou je ook een uitgebreide toelichting kunnen geven hoe deze formulles worden toegepast in de praktijk. Graag dan een toelichting geven van alle formules.

Alvast bedankt

Berichten: 4.246

Re: Profielwerkstuk windenergie

Stabilo schreef:Bedankt!

Zou je ook een uitgebreide toelichting kunnen geven hoe deze formulles worden toegepast in de praktijk. Graag dan een toelichting geven van alle formules.

Alvast bedankt
:D , dit is jouw profielwerkstuk toch, niet de mijne? Wat je kan doen is enkele boeken raadplegen over mechanica en ontwerp van vliegtuigen.

Alleen al over die c_p zijn al boeken volgeschreven omdat deze vaak alleen uit experimenten bepaald kan worden. De dichtheid
\( \rho \)
wordt vaak constant verondersteld, maar dit is in de praktijk niet het het geval ook daar kan je iets over vertellen.

Verder kan je op internet informatie vinden over de formule en de toepassingen.

Kan je hiermee verder?
Quitters never win and winners never quit.

Reageer