Groepsgedrag bij bijv. calamiteiten - waarom doet niemand iets?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 2

Groepsgedrag bij bijv. calamiteiten - waarom doet niemand iets?

Hoe heet het verschijnsel waarbij mensen in een groep, bijvoorbeeld bij het kijken naar een ongeluk, geen van allen iets doen? En waar kan ik literatuur vinden over dit onderwerp? Heb het nodig ivm met studie.

Graag reacties!

Sep.

Berichten: 30

Re: Groepsgedrag bij bijv. calamiteiten - waarom doet niemand iets?

Dit staat bekend als "The bystander effect".

Hoe meer mensen staan toe te kijken, hoe kleiner de kans wordt dat ze daadwerkelijk zullen ingrijpen.

Latane en Darley ( 1970 ) hebben een aantal condities gevonden waaraan moet worden voldaan voordat een individu te hulp zal schieten, namelijk:

1. Ze moeten de gebeurtenis kunnen zien.

2. Het moet als een noodgeval geïnterpreteerd worden.

3. Ze moeten zich verantwoordelijk voelen om te helpen.

4. Ze moeten de "gepaste" hulp methode weten.

5. Daarnaast moeten ze ook daadwerkelijk willen helpen.

Volgens Latane en Darley zal iemand niet helpen als er niet aan alle condities voldaan wordt.

Als het aantal mensen groter wordt, ontstaat er een probleem bij stap 2 en stap 3.

Stap 2: Interpreteren als noodgeval

Als het aantal omstanders groter wordt, wordt het moeilijker om de situatie als een noodgeval te interpreteren doordat niet iedereen "ernstig" kijkt. Bij het ontstaan van een noodgeval "bevriest" iedereen en kijkt men naar elkaar omdat niemand weet wat er gedaan moet worden, waardoor ze een soort van gebrek aan ernst bij elkaar zien. Daardoor wordt er bewust of onbewust gedacht dat er niks aan de hand is. Dit noemen Latane en Darley "pluralistic ignorance".

Stap 3: Zich verantwoordelijk voelen

Als er veel omstanders zijn wordt de hoogte van het verantwoordelijkheids gevoel van EEN omstander verlaagd en verdeeld onder alle omstanders. Hoe meer omstanders, hoe minder elk individu zich verantwoordelijk zal voelen. Latane en Darley noemen dit "diffuse of responsibilty"

Aldus Latane en Darley.

Ik heb ook nog ergens gelezen dat er in veel westerse landen een soort van institutionalisering aan de hand is. We zijn zo gewend dat er een instituut of organisatie is voor alles wat maar met dienstverlening te maken heeft waardoor we zelf niets meer doen. Dit zou ook kunnen bijdragen aan een lager verantwoordelijkheidsgevoel en dus ook passen binnen het model van Latane en Darley.

De bovenstaande info heb ik uit mijn basisboek van Social Psychology:

Aronson, E., Wilson, T.D. & Akert, M. ( 2007 ) Prosocial Behaviour: Why do people help? In J. Marshall ( Eds. ). Social Psychology ( pp. 343-373 ). New Jersey: Pearson

ISBN: 0132334879

Je kunt ook zoeken naar het artikel van Latane & Darley:

Latane, B., & Darley, J.M. ( 1970 ). The unresponsive bystander: Why doesn't he help? Englewood Vliffs, NJ: Prentice Hall.

Succes!!

Berichten: 8.614

Re: Groepsgedrag bij bijv. calamiteiten - waarom doet niemand iets?

Literatuur over het bystander effect:

Darley, J. M. & Latané, B. (1968). Bystander intervention in emergencies: Diffusion of responsibility. Journal of Personality and Social Psychology 8, 377-383.

Piliavin, Rodin and Piliavin (1969). Good Samaritanism: An Underground Phenomenon? Journal of Personality and Social Psychology Vol. 13, No. 4., 289-299.

Zie ook hier, hier, hier, hier en hier.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 2

Re: Groepsgedrag bij bijv. calamiteiten - waarom doet niemand iets?

Super! Bedankt!

Sep.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Groepsgedrag bij bijv. calamiteiten - waarom doet niemand iets?

Voor zover ik heb begrepen zijn er ook modellen ontwikkeld die verantwoordelijkheid om in te grijpen zich evenredig verdeelt over het aantal leden van de groep. Als je dus een groep omstanders van 10 man heb, blijft er weinig over van de verantwoordelijkheid die mensen voelen om in te grijpen.

Ik zal eens nazoeken waar ik dit gelezen heb/de studie die aangehaald werd.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer