Springen naar inhoud

[Natuurkunde] Veerunster

• Log in om te kunnen reageren

lucca

lucca

• >250 berichten
  • 758 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 maart 2008 - 18:09

veerunster : grafiekje waaruit de steilheid blijkt : 2 N/cm

dat betekent dus bij 2 cm 4 Newton

nu suggereer ik, ik trek het veerunster 2 cm uit. dan heb ik 4 Newton nodig..

als ik nu de arbeid bereken zou ik zeggen kracht * afstand (kracht heb je en afstand dus ook...)

dat zou resulteren in : 4 * 0,02 0,08 Nm = joule...

maar echter... de grafiek waarin de veerunster staat.... kun je ook gebruiken om de Nm uit te rekenen, immers:

Fv (N) * cm (oppervlakte van de grafiek..) cm dan wel omzetten in meters..

dan heb je te maken met een driekhoek dus dan zou je krijgen --> 4 * 0,02 * 0,5 = 0,04 Joule... (je kunt natuurlijk ook nog integreren... je hebt als functie 2 x.... wordt 1/2 x^2 xinvullen levert ook 0,04....)

nu ga ik er vanuit dat mijn 2de uitkomst klopt, maar wat klopt er niet aan de eerste redenatie?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44863 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 maart 2008 - 23:43

Een beetje verward verhaal voor een buitenstaander: wat hebben veerunsters met hellingen te maken??

maar ik vermoed de volgende denkfout:

als ik nu de arbeid bereken zou ik zeggen kracht * afstand (kracht heb je en afstand dus ook...)

dat zou resulteren in : 4 * 0,02 0,08 Nm = joule...

Al je begint met trekken oefen je 0 N uit, een cm verder nog maar 2 N, pas op het eind 4 N. Gemiddeld dus slecht 2 N over de hele weg. Arbeid dus Ĺ∑(4 * 0,02) = 0,04 Nm
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

lucca

lucca

• >250 berichten
  • 758 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2008 - 15:29

Kijk dat is nu eens een fijn antwoord! dank u wel!

(ik vermoedde al zoiets maar je weet het nooit zeker...) je trekt immers niet de hele tijd 4 newton.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 maart 2008 - 15:45

Een beetje verward verhaal voor een buitenstaander: wat hebben veerunsters met hellingen te maken??

Als je doelt op het woord "steilheid", is dat de helling van de grafiek: kracht uitgezet tegen de uitrekking. De helling is dan de veerconstante: F=k*x dus dF/dx=k
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures