[Elektriciteit] Alles over spanning en stroom

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 866

Re: [Elektriciteit] Alles over spanning en stroom

Wat moet ik een dodelijk stroomsterkte noemen??

Is het beste antwoord op die vraag niet te vinden bij de gouverneurs van die USA-staten die de elektrische stoel nog gebruiken voor de defintieve afstraffing van veroordeelden. Als iemand het weet zijn zij het toch wel!

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: [Elektriciteit] Alles over spanning en stroom

Is het beste antwoord op die vraag niet te vinden bij de gouverneurs van die USA-staten die de elektrische stoel nog gebruiken voor de defintieve afstraffing van veroordeelden. Als iemand het weet zijn zij het toch wel!
Maar de electrische stoel is tevens misschien wel het mooiste bewijs

van het feit dat ook de persoonlijke weerstand én gezondheidstoestand

van de geëlectrocuteerde meespelen in de "dodelijkheid" van electrische

stroom.

Ik heb eens gelezen dat een gemiddelde volwassen man die in normale

gezondheidstoestand verkeerd meer kans heeft om een stroomstoot te

overleven dan een oudje dat al een paar hartinfarcten achter de rug heeft.

Dit lijkt me ook ergens wel aannemelijk.

Nou heb ik ook wel eens gelezen dat er zo nu en dan veroordeelden

waren bij wie het "moeite heeft gekost" om ze effectief dood te krijgen

op die electrische stoel. Hoe luguber ook, ik denk dat ze daar inderdaad

veel wetenschappelijk waardevolle conclusies uit kunnen hebben trekken.

Ik wil maar zeggen dat bij de vraag "wat is dodelijk" ook de vraag zou

moeten gesteld worden "wie wil je electrocuteren?" en "in welke

omstandigheden?"... :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.274

Re: [Elektriciteit] Alles over spanning en stroom

wim60001849 (ik begin het nummer al uit mijn hoofd te kennen :roll: ) schrijft:
"wie wil je electrocuteren?" en "in welke  

omstandigheden?"...
De vraag in dit topic is eigenlijk
"wie wil je NIET elektrocuteren?" en "in welke  

omstandigheden?"...
:wink:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: [Elektriciteit] Alles over spanning en stroom

Jan van de Velde schreef:wim60001849 (ik begin het nummer al uit mijn hoofd te kennen   :roll:  ) schrijft:
"wie wil je electrocuteren?" en "in welke  

omstandigheden?"...
De vraag in dit topic is eigenlijk
"wie wil je NIET elektrocuteren?" en "in welke  

omstandigheden?"...
:wink:
Uiteraard! :P

Maar ja, soms dient die vraag toch gesteld te worden.

Waar ik vroeger woonde was een slachthuis. Daar werden toen (vandaag

de dag worden ze vergast) varkens door electrocutie gedood. Nou wil je

die beestjes zo min mogelijk doen afzien dan moet je apparaat ook zo

"efficient" (luguber, ik weet het) mogelijk zijn, toch. In dat geval dien je

je toch die vraag te stellen...

(@Jan : je mag me gerust Wim noemen hoor... :wink: )

Berichten: 6

Re: [Elektriciteit] Alles over spanning en stroom

Ik heb een vraagje.

Is het mogelijk om in een stroomkring zo een grote weerstand te zetten dat voorbij de weerstand de spanning 0 V is? Terwijl de stroomsterkte bijv. nog 0,5 mA is?

Als dit mogelijk is wat voel je dan als je de stroomdraad vastpak op de plaats waar de spanning 0 V is?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Elektriciteit] Alles over spanning en stroom

nee,

bij 0 Volt, zal er geen stroom gaan lopen. ook niet na de weerstand.

Er is alleen echt een 0 Volt na de weerstand als de weerstand van het stukje draad oneindig klein is in verhouding met de groteweerstand.

Dit komt erop neer dat de weerstand oneindig groot moet zijn, en als dat zo is, dan kan er helemaal geen stroom lopen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.274

Re: [Elektriciteit] Alles over spanning en stroom

Is het mogelijk om in een stroomkring zo een grote weerstand te zetten dat voorbij de weerstand de spanning 0 V is? Terwijl de stroomsterkte bijv. nog 0,5 mA is?  

Als dit mogelijk is wat voel je dan als je de stroomdraad vastpak op de plaats waar de spanning 0 V is?
Nee, als het potentiaalverschil (en dat bedoel je waarschijnlijk toch met je "spanning" 0 is, dan loopt er ook geen spatje stroom meer. Dat is één.

Je zou wel op een voorwerp een potentiaalverschil met de bijvoorbeeld de aarde kunnen zetten. Dat is gewoner dan het misschien op het eerste gezicht lijkt, want op de fasepool van je stopcontact staat permanent een spanning van 230 V (alla, het is wisselspanning, dus 100 x per seconde is die spanning ook een mini-momentje 0)

Je kunt zoiets ook met gelijkspanning doen, en dan staat er dus constant een spanning van bijvoorbeeld + 12 V op een pool. dan heb je dus wel een spanning tussen die pool en de aarde, maar er loopt geen stroom want er is geen gesloten stroomkring. Ga jij nou tussen die pool en die aarde staan, met blote handen en blote natte voeten, dan zul je misschien wel even stroompje voelen.

Je kunt zo ook met bijvoorbeeld een vandegraaffgenerator een metalen bol opladen met een potentiaalverschil t.o.v. de aarde dat kan oplopen tot duizenden volts. Het gaat hierbij maar om betrekkelijk weinig lading. Door het grote potentiaalverschil kun je zelfs vonken kan laten overslaan van je lichaam naar die metalen bol (en dat voel je als een speldeprik) terwijl het niet gevaarlijk is omdat er maar zo weinig stroom kán lopen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: [Elektriciteit] Alles over spanning en stroom

Bedankt voor de duidelijke informatie.

Ik had inderdaad ook zoiets van dat kan niet maar wist niet zeker.

Om er nog even op door te gaan.

Stel dat de spanning niet 0 maar miniscuul klein is. Tegen een stroom sterkte van (ik zeg maar iets) 5 A. Voel je deze stroom of voel je niks omdat de spanning zo miniscuul klein is.

Misschien moet ik duidelijker wezen. Ik kwam laatst tegen een stroomdraad aan waar 6 kV en een stroomsterkte die verwaarloosbaar is op stond. Dat prikt een beetje zoals jullie zullen begrijpen.

Nu ben ik erg benieuwd of het alleen de spanning is die je voelt of dat je stroom ook voelt. Dus als ik nu een stroom van 5 A heb en een verwaarloosbare spanning voel ik dan ook wat. En zo ja wat voel ik.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.274

Re: [Elektriciteit] Alles over spanning en stroom

Wat je voelt is hoe dan ook de stroomsterkte. En wat er gevaarlijk is is diezelfde stroomsterkte. Of 6 kV voelbaar is hangt dus af van de omstandigheden. Sta je in goed isolerende laarzen in een droge omgeving, en is de spanningsbron stroombegrensd zodat je niet te snel statisch geladen wordt dan is er weinig aan de hand. 6kV op een netkabel met de volledige centrale als elektronenleverancier erachter, en die laarzen zijn waarschijnlijk niet meer voldoende om te voorkomen dat we moeten gaan zeggen: "Ach, die Wisse, het was een aardige jongen, maar ja, een beetje onvoorzichtig hé ...." :roll:

Het gaat dus echt niet om de stroomsterkte die door de kabel loopt. Het gaat om de stroomsterkte die van de kabel door jouw lichaam vloeit op het moment dat je hem vastpakt. Ook dat leuke speelgoed als een vandegraaffgenerator zou je dodelijk kunnen maken: de bol waarop je die lading opslaat groot genoeg maken.

Stroomsterkte is een maat voor de hoeveelheid lading (lees elektronen) die per seconde een bepaald punt passeren. En vergis je niet, 5 mA op het juiste plekje en het wordt: "Ach, die Wisse, het was een aardige jongen, maar ja, een beetje onvoorzichtig hé ...." :P

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

(NB: ik schreef 5 mA, en bedoel daarmee ook 5 MILLI ampere !!!! 5 hele amperes wil ik al helemaal niet aan denken.)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 22

Re: [Elektriciteit] Alles over spanning en stroom

Ik heb hier meermaals gelezen dat indien de electrische spanning 0 bedraagt, er ook geen electrische stroom kan lopen. Dit klopt dus niet. Een massa waarvan de potentiële energie niet wijzigt, bevindt zich toch ook niet per definitie in rust. Dit is een analogie tussen electriciteit en magnetisme.

Een voorbeeld van een stroom zonder spanning: sluit een stroombron aan (constant 1A, niet veranderend in de tijd) op een spoel (1H inductantie), dan krijg je een spanning die constant 0 is over de spoel, terwill de stroom van 1 A mooi blijft stromen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.274

Re: [Elektriciteit] Alles over spanning en stroom

Een voorbeeld van een stroom zonder spanning:


De spoel is dan dus weerstandsloos, toch? geen weerstand, geen potentiaalverschil. Kun je dus ook de spoel weglaten. Welk potentiaalverschil bestaat er in beide gevallen tussen de aansluitklemmen van de stroombron ?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: [Elektriciteit] Alles over spanning en stroom

Hm, wanneer je een staafmagneet laat vallen door een hoepeltje van geleidend materiaal gaat er ook even een stroom lopen, toch? Eerst de ene kant op, dan de andere kant op - wanneer de magnetische flux door het hoepeltje eerst toeneemt en daarna weer afneemt. Is er in zo'n geval sprake van een stroom die niet het gevolg is van een potentiaalverschil?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.274

Re: [Elektriciteit] Alles over spanning en stroom

Is er in zo'n geval sprake van een stroom die niet het gevolg is van een potentiaalverschil?
De verandering van het magneetveld veroorzaakt volgens mij een verandering in het elektrisch veld, en daarmee een potentiaalverschil waardoor een stroom gaat lopen.

Of ik begrijp iets niet helemaal goed, wat ik overigens niet echt wil uitsluiten. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Elektriciteit] Alles over spanning en stroom

Is er in zo'n geval sprake van een stroom die niet het gevolg is van een potentiaalverschil?
Ja, met het veranderend magneetischeflux zorgt ervoor dat de electronen dit tegengaanwerken. zogaan de electronen stromen.

als je een reepje uit je hoepel weghaald (zodat er geen stroom kan lopen) dan kun je duidelijk zien dat er een spanning is .

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: [Elektriciteit] Alles over spanning en stroom

Okee, dat er een stroom gaat lopen ten gevolge van een veranderende magnetische flux, daar zijn we het over eens. Maar kan iemand een potentiaalverschil tussen twee willekeurige punten aanwijzen in de situatie waarin er een stroom loopt door de intacte hoepel? Dat er een potentiaalverschil ontstaat wanneer de hoepel onderbroken is snap ik ook, maar de clou is nou juist dat de hoepel ononderbroken is... dan loop je toch tegen een probleem aan wanneer je potentiaalverschillen wilt gaan definieren denk ik. Help!

Reageer