Magnetisch veld

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Magnetisch veld

Een geladen deeltje beweegt door een magnetisch veld. Verandert de energie van het deeltje?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Magnetisch veld

Een geladen deeltje beweegt door een magnetisch veld. Verandert de energie van het deeltje?
Nee, omdat de grootte vd snelheid nooit verandert. Meestal wel de richting.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Magnetisch veld

Nee, want het B-veld verricht nooit arbeid.

Een veranderend B-veld induceert een E-veld, dat wel arbeid verricht, waardoor de energie wel kan veranderen.

Toch?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Magnetisch veld

Phys schreef:Nee, want het B-veld verricht nooit arbeid.

Een veranderend B-veld induceert een E-veld, dat wel arbeid verricht, waardoor de energie wel kan veranderen.

Toch?
Hier scoort gij een punt. Maar de bedoeling was een B-veld onafhankelijk tijd dus dan kan het hoogstens de richting van de snelheid geladen deeltje veranderen. Dus geen energieverandering meen ik.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Magnetisch veld

Voor een constant B-veld klopt dat inderdaad, bij een veranderend krijg je (onrechtstreeks) toch een energieverandering - zoals Phys al uitlegde.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Magnetisch veld

Voor een constant B-veld klopt dat inderdaad, bij een veranderend krijg je (onrechtstreeks) toch een energieverandering
Hoe zit het in een inhomogeen tijdonafhankelijk magneetveld? Daarmee heb ik geen enkele ervaring

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Magnetisch veld

Voorgaande is uiteraard enkel correct onder voorbehoud dat het betrokken deeltje geen (intrinsiek) magnetisch moment bezit. In dat laatste geval is er arbeid gekoppeld aan de rotatie van het deeltje in het magnetische veld.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Magnetisch veld

... onder voorbehoud dat het betrokken deeltje geen (intrinsiek) magnetisch moment bezit. In dat laatste geval is er arbeid gekoppeld aan de rotatie van het deeltje in het magnetische veld.
Ik betwijfel dat. De magnetische energie zal alleen afnemen als de spin onder invloed van het magneetveld omklapt. (Zeeman-effect)
Hoe zit het in een inhomogeen tijdonafhankelijk magneetveld?
Ook graag hierop een reactie.

Reageer