Glucosamine

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Glucosamine

hallo allemaal,

ik heb een vraagje: is er gedegen wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de werkzaamheid van glucosamine?

zo ja, wat waren de bevindingen?

voordat ik een dagelijks gevecht aanga met m'n grote stoere kater die last van artrose heeft, zou ik graag weten of dit zinvol is.

alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Glucosamine

ja daar zijn onderzoeken naar gedaan, kijk eens op www.pubmed.com

De resulataten zijn niet altijd even overdonderend maar het lijkt wel een effect te hebben, maar dan moet je wel weten waarvan de klachten precies komen want als het iets anders blijkt te zijn heeft het dus geen nut.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 6

Re: Glucosamine

bedankt voor je antwoord, ik ga eens speuren op de site die je gaf.

nelis heeft op zeker artrose, maar dan moet ik een afweging gaan maken, als het effect niet zo super is.

het is nogal een kwaaie.

in ieder geval, bedankt nogmaals!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Glucosamine

Hoe dat voor dieren zit weet ik niet, al lijkt de werking en functie van alle verschillende onderdelen van een gewricht hetzelfde te zijn voor alle zoogdieren. Misschien eens met je kater naar de dierenarts gaan? Die kan er meer over vertellen dan wij hier.

offtopic: of minder drinken, dan heb je ook geen last meer van je kater :D
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 6

Re: Glucosamine

ik ben al met de kater bij de dierenarts geweest, foto's gemaakt enz.

mijn dierenarts was nogal terughoudend over het gebruik van glucosamine.

hij zag er geen bezwaar in, maar erg enthousiast kwam hij ook niet op me over, vandaar dat ik hier m'n licht opsteek.

met pubmed kon ik helaas niet zoveel, die site is te moeilijk opgezet voor mij, vrees ik.

ook off topic: als ik deze kater gepild krijg, heb ik heus een neut verdiend hoor!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Glucosamine

Uit de engelstalige Wiki:
Two recent studies confirm that glucosamine is bioavailable both systemically and at the site of action (the joint) after oral administration of crystalline glucosamine sulphate in osteoarthritis patients.
There have been multiple clinical trials of glucosamine as a medical therapy for osteoarthritis, but results have been conflicting. The evidence both for and against glucosamine's efficacy has led to debate among physicians about whether to recommend glucosamine treatment to their patients.[31]
En lees dit eens.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 6

Re: Glucosamine

hartelijk bedankt, mrtn!

dit soort info zocht ik idd.

het was een flinke brok om m'n tanden in te zetten, maar wel leerzaam.

als ik dit zo lees, denk ik toch wel dat het de moeite waard is glucosamine te gaan toedienen.

ook las ik dat het een superveilig middel is, een prettig idee!

nogmaals bedankt!

Berichten: 1

Re: Glucosamine

Hier is een overzicht van alle studies (wetenschappelijk onderzoek) die de goede werking van glucosamineaantonen. Het hele artrikel op PDF.

Zelf gebruik ik deze glucosamine

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Glucosamine

Dit topic ging over katten en de studies waar je naar verwijst zijn met mensen. Verder kan je eenzelfde lijst maken die de resultaten van de genoemde onderzoeken tegen spreekt. Op een site die een commercieel belang heeft zou ik voorzichtig blijven maar..
A report by the UK's Arthritis Research Campaign concluded that:

Despite some mixed results, the majority of trials that have evaluated the effectiveness of glucosamine sulphate demonstrated significant clinical benefits when compared to placebo or NSAIDs. Evidence from trials on glucosamine hydrochloride is scarce and much less convincing. The medication, in both sulphate and hydrochloride preparations, appears to be safe with only mild and infrequent adverse effects.[21]
Hiervandaan: Complementary and alternative medicines for the treatment of rheumatoid arthritis, osteoarthritis and fibromyalgia. A report by the Arthritis Research Campaign (het is een PDF, pagina 44 en verder).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 2

Re: Glucosamine

Zou er in de bouillon van garnalenschalen en garnalen koppen glucosamine zitten?

Reageer