Homoseksualiteit bij dieren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Homoseksualiteit bij dieren

Is het bekend, of geloven jullie dat dieren ook homo- en/of biseksuele neigingen hebben? Het is aangetoond dat homoseksuele mensen andere hersenen hebben dan heteroseksuele mensen, dus waarom zou dit eerste type hersenen niet kunnen voorkomen bij dieren?

Berichten: 510

Re: Homoseksualiteit bij dieren

Ja. Wetenschappers hebben bij verschillende zoogdieren en vogels homoseksueel gedrag ontdekt. Soms heeft dat gedrag te maken met macht en geweld. Zo kunnen mannetjes van bepaalde diersoorten elkaar verkrachten om te laten zien wie de baas is. Maar er zijn ook dieren van hetzelfde geslacht die samenleven of samen de zorg voor jonge dieren dragen. Onder bepaalde aapsoorten, zoals de Bonobo's en de Makaken, komen seks en relaties tussen twee vrouwtjes of twee mannetjes voor. Ook zijn er vrouwelijke albatros-, flamingo-, pinguïn- en ooievaarstellen die samen eieren uitbroeden en jongen grootbrengen.

Bron: http://www.allesovergay.nl/vraag009.html

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Homoseksualiteit bij dieren

Met name bij sociale dieren (die in groepen leven) komt homosexualiteit voor. Bij dieren die in een paar leven of individueel is het minder gebruikelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Homoseksualiteit bij dieren

Er bestaat een soort hagedissen die zich asexueel voortplant. Er zijn dus alleen maar vrouwtjes va, en hun eieren hoeven niet bevrucht te worden. Toch leven deze dieren in paartjes, en is er een schijnparing nodig om de voortplantingshormonen op gang te brengen.

Grappig toch, die natuur...
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Berichten: 32

Re: Homoseksualiteit bij dieren

Hangt ervan af wat je bedoelt met 'andere hersenen'. Het is in principe zo dat door hormonale storingen (in moederdier of in individu zelf) de hersenen anders worden, in die zin dat een mannelijk dier 'vrouwelijke' hersenen krijgt, of omgekeerd. Uiterlijk ga je er geen verschil in zien, maar het zullen vooral gedragspatronen en denkwijzen zijn. Want zo heeft men aangetoond dat er wel degelijk een verschil bestaat in denkwijzen en dergelijke. En ja, dit bestaat ook bij dieren.
Met vriendelijke groeten,



Diederik D'Hert

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Homoseksualiteit bij dieren

Het is aangetoond dat homoseksuele mensen andere hersenen hebben dan heteroseksuele mensen, dus waarom zou dit eerste type hersenen niet kunnen voorkomen bij dieren


Dat is nog maar de vraag, er is amper onderzoek naar gedaan! Van het onderzoek dat ik gelezen heb (of beter: meestal de samenvatting in een wetenschappelijk tijdschrift) gaat het meestal over zeer kleine populaties. Voor zover ik weet is dergelijk onderzoek bij dieren nooit uitgevoerd, dus als het al zo zou zijn dat er werkelijk verschil is tussen homo- en hetero hersenen, dan is het nog maar de vraag of dat ook voor (alle) diersoorten opgaat!

Re: Homoseksualiteit bij dieren

Is het bekend, of geloven jullie dat dieren ook homo- en/of biseksuele neigingen hebben? Het is aangetoond dat homoseksuele mensen andere hersenen hebben dan heteroseksuele mensen, dus waarom zou dit eerste type hersenen niet kunnen voorkomen bij dieren?
1. Homoseksualiteit bij dieren. Er is in 1999 of 2000 een boek verschenen van Bruce Bagemihl (Biological Exuberance), waarin hij onder andere van leer trekt tegen de homofobie van veel zoölogen. Het laatste deel van het boek is 1 grote case-study over homoseksualiteit bij dieren, gaande van zoogdieren tot vogels. Fantastisch boek. Ontzettende goed gedocumenteerd. Punt is wel dat exclusieve homoseksualiteit (dieren die ENKEL seks hebben met exemplaren van hetzelfde geslacht) eerder uitzonderlijk is in de dierenwereld (net zoals in de geschiedenis van de menselijke homoseksualiteit trouwens - lees er het boek van Stephen Murray maar op na, 'Homosexualities', verschenen in 2000 bij Chicago University Press). Exclusieve homoseksualiteit komt voor bij pinguïns in gevangenschap - in de Zoo van Central Park in New York hebben twee mannetjes een bevrucht ei uitgebroed en samen het jong opgevoed. Bij rammen is het percentage 'exclusief homoseksuelen' merkwaardig hoog: tussen de 6 en 8 percent van de rammenpopulatie zou enkel andere rammen prefereren (zelfs wanneer er vrouwtjes in de buurt zijn).

2. Verschillen in breinstructuur. Ik denk niet dat alle homoseksuelen een ander brein hebben dan heteroseksuelen, zeker niet primair. Ik bedoel daarmee: alles wat wij doen verandert ons brein, dus ook een partnerkeuze. Het is zeer waarschijnlijk dat bij mannen met een dominante seksuele voorkeur voor partners van hetzelfde geslacht een bepaald deel van het brein er anders zal uitzien dan bij heteroseksuele mannen. Maar was dat anatomisch verschil er altijd al, of is dat langzaam gevormd, precies door homoseksuele activiteit? Uiteraard zijn er homoseksuelen waarvan het brein altijd verschillend is geweest (in vergelijking met het gemiddelde 'hetero-brein'). De hypothese van Ray Blanchard is dat homoseksualiteit soms (voor een bepaald deel van de homo-populatie) te wijten is aan een immuunreactie van de moeder. Naarmate een moeder meer jongens baart, zal haar immuunreactie tegen een bepaald (typisch mannelijk) antigen sterker worden. Die immuunreactie 'dempt' de seksuele differentiatie van het brein (tijdens de eerste weken van de zwangerschap), waardoor latergeborenen een grotere kans hebben op een 'vrouwelijk' brein. Zo'n brein kan ertoe bijdragen dat een jongen later homo wordt.

Wat ik eigenlijk wilde zeggen: ook bij dieren wordt er onderzoek gedaan naar het verband tussen breinstructuur en seksuele oriëntatie. Bij de rammen waarover ik sprak is dit precies de focus van het onderzoek: waarin verschilt het brein van een homo-ram van dat van een hetero-ram? Ik herinner me de details niet meer, maar met wat google-werk moet de zaak zeker terug te vinden zijn.

3. Je vraag is ook of de breinstructuur die kenmerkend is voor menselijke homo's (gesteld dat er zo'n breinstructuur bestaat), ook terug te vinden is bij homodieren. Daarin kan ik je niet helpen - onderzoekers zijn ook altijd terughoudend om de overgang van dieren naar mensen (en omgekeerd) te leggen. Dat is alleszins het geval bij het onderzoek naar rammen - de onderzoekers zeggen daar expliciet dat ze hun resultaten niet willen vergelijken met menselijke homoseksualiteit.

Steeds tot uw dienst.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Homoseksualiteit bij dieren

Naarmate een moeder meer jongens baart, zal haar immuunreactie tegen een bepaald (typisch mannelijk) antigen sterker worden. Die immuunreactie 'dempt' de seksuele differentiatie van het brein (tijdens de eerste weken van de zwangerschap), waardoor latergeborenen een grotere kans hebben op een 'vrouwelijk' brein. Zo'n brein kan ertoe bijdragen dat een jongen later homo wordt.


Deze stelling zou ook inhouden dat er geen vrouwelijke homoseksualiteit zou kunnen bestaan en dat relatief veel homomannen oudere broers hebben. Dat eerste is pertinent onjuist en dat tweede is voor zover ik dat kan nagaan ook niet juist, de verdeling is gewoon normaal verdeeld.

Berichten: 1

Re: Homoseksualiteit bij dieren

Kan iemand mij vertellen wat het 'nut' zou zijn van homosexuele relaties bij dieren? Of waar ik (liefst nederlandstalige) informatie kan vinden?

Evolutisch gezien kan ik me niet indenken dat het erg handig is. Maar heb bijv. wel weer gelezen (weet niet meer waar) dat een m-m stel van vogels juist een dominante positie innam in de kolonie en erg succesvol was...

Ben ook benieuwd naar de onderzoeken die er gepleegd zijn mbt tot dit onderwerp. Dus ook graag hier links van.

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Homoseksualiteit bij dieren

gijsbert1978 schreef:Kan iemand mij vertellen wat het 'nut' zou zijn van homosexuele relaties bij dieren? Of waar ik (liefst nederlandstalige) informatie kan vinden?

Evolutisch gezien kan ik me niet indenken dat het erg handig is. Maar heb bijv. wel weer gelezen (weet niet meer waar) dat een m-m stel van vogels juist een dominante positie innam in de kolonie en erg succesvol was...

Ben ook benieuwd naar de onderzoeken die er gepleegd zijn mbt tot dit onderwerp. Dus ook graag hier links van.
Ik heb wel eens iets gehoord dat de "gay uncle" theorie zou heten, maar ik weet er de details niet van, het ging erom dat het homosexuele individu zelf geen kinderen had en dus kon inspringen bij de opvoeding van t kroost van broers en zussen. Hoe zinnig en hoe waar dit is weet ik ook niet.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 590

Re: Homoseksualiteit bij dieren

Ik zag vandaag in Scheltema in Amsterdam nog een boek over homofilie bij dieren vanuit evolutionair perspectief. Nadere gegevens weet ik niet precies, maar er is dus wel iets over te krijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Homoseksualiteit bij dieren

gijsbert1978 schreef:Kan iemand mij vertellen wat het 'nut' zou zijn van homosexuele relaties bij dieren? Of waar ik (liefst nederlandstalige) informatie kan vinden?

Evolutisch gezien kan ik me niet indenken dat het erg handig is. Maar heb bijv. wel weer gelezen (weet niet meer waar) dat een m-m stel van vogels juist een dominante positie innam in de kolonie en erg succesvol was...

Ben ook benieuwd naar de onderzoeken die er gepleegd zijn mbt tot dit onderwerp. Dus ook graag hier links van.
Homosexualiteit komt met name voor bij sociale (in groepen levende) soorten. Een gedachte is inderdaad dat de groep profiteert van de extra capaciteit op het gebied van bescherming, voedselvoorziening etc. Voor het homosexuele individu is het zinvol om de genen van verwanten te beschermen, tenslotte zullen die een boel genen met haar/hem gemeen hebben.

Voor (wetenschappelijke) literatuur kan je o.m. terecht bij Boekhandel Vrolijk (www.vrolijk.nu).
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 11

Re: Homoseksualiteit bij dieren

Naarmate een moeder meer jongens baart, zal haar immuunreactie tegen een bepaald (typisch mannelijk) antigen sterker worden. Die immuunreactie 'dempt' de seksuele differentiatie van het brein (tijdens de eerste weken van de zwangerschap), waardoor latergeborenen een grotere kans hebben op een 'vrouwelijk' brein. Zo'n brein kan ertoe bijdragen dat een jongen later homo wordt.


... en dat tweede is voor zover ik dat kan nagaan ook niet juist, de verdeling is gewoon normaal verdeeld.


hoorde laatst op de radio dat dat wel waar is, weet niet meer wanneer en waar.

Re: Homoseksualiteit bij dieren

Ik moest iets opzoeken over homofilie bij katten, want wij denken dat onze kat homo is. Gek eigenlijk! Ik bedoel, anders was het altijd ruzie met elke kat die op zijn terrein kwam, nu laat hij die kat uit zijn bak eten, geeft hij die zijn beste plekjes, en staan ze te zoenen! Alleja, snorhaar tegen snorhaar. Twee vraagjes: 1: Kan dit? 2: Moet je er iets aan doen of mag het zo blijven? Kunnen jullie me verder helpen?

Berichten: 8.614

Re: Homoseksualiteit bij dieren

Soms heeft dat gedrag te maken met macht en geweld. Zo kunnen mannetjes van bepaalde diersoorten elkaar verkrachten om te laten zien wie de baas is.
Er is ooit zelfs een geval opgetekend van homoseksuele necrofilie bij eenden. De onderzoeker hiervan heeft er de Ignobelprijs mee gewonnen. Zie voor verdere uitleg hier en hier.
1: Kan dit?
Als het bij verschillende andere zoogdieren voorkomt zie ik niet in waarom het niet mogelijk is bij katten.
2: Moet je er iets aan doen of mag het zo blijven?
Als je kat er zich goed bij voelt, waarom niet?

Nog even ter informatie:
Eenvijfde van de kokmeeuwen is homo, zo blijkt uit DNA-onderzoek.

Libellen, kevers, zwanen, eenden, schapen, apen, inktvissen... dat seks niet alleen is om voort te planten maar ook leuk en lekker kan zijn, weten dieren ook. Van meer dan 1500 diersoorten is bekend dat er homoseksualiteit voorkomt, van 500 soorten is het ook goed gedocumenteerd.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer