[Wiskunde] Normaalvector oppervlakte-integraal sferische kap

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 46

[Wiskunde] Normaalvector oppervlakte-integraal sferische kap

Dit gaat over het berekenen van de opp. van een sferische kap (surface integraal). Ik begrijp niet hoe ze aan de normaalvector bij rode 1) komen. Ik denk door de -gradient van z- te delen door de -lengte van diezelfde gradient-. Echter komt er bij mij niet de waarde uit als in het plaatje. De waarden van de gradient zijn bij mij ook anders nl; -x/noemer van rode 1), -y/noemer van rode 1) en -1. Verder is bij mij de lengte van die gradient ( dus de noemer) gelijk aan a/(noemer van 1)) Dus is volgens mijn berekening een normaalvector:

((-x/noemer van rode 1), (-y/noemer van rode 1),(-1))/ (a/(noemer van rode 1))

-Ik weet niet welke vereenvoudiging zij toepassen maar ik kom er niet uit, wat gaat er bij mij mis?

-Weet ook iemand of de uitwerking in het plaatje eigenlijk wel klopt?

bvd.
Bijlagen
n.PNG
n.PNG (10.89 KiB) 320 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [Wiskunde] Normaalvector oppervlakte-integraal sferische kap

Wat is 28.7? Dat zal wel niet voldoende zijn!

Berichten: 46

Re: [Wiskunde] Normaalvector oppervlakte-integraal sferische kap

28.7 is een box met de definitie van een normaalvector in partiele afgeleiden van een functie z van een oppervlakt. n=(dz/dx,dz/dy,-1) oftewel de gradient. Dit is dus nog niet de eenheidsnormaalvector(unit normal) zoals in het plaatje. Oftewel; unit normal=gradient/|gradient|. Hier kom ik dus niet uit.

Berichten: 8.614

Re: [Wiskunde] Normaalvector oppervlakte-integraal sferische kap

28.7 is een box met de definitie van een normaalvector Dit is dus nog niet de eenheidsnormaalvector(unit normal) zoals in het plaatje. Oftewel; unit normal=gradient/|gradient|.
Je zegt het zelf: een normaalvector. Er zijn namelijk oneindig veel normaalvectoren, die allemaal een andere gradiënt hebben. Om tot de eenheidsnormaalvector te komen (de normaalvector met gradiënt 1) deel je de normaalvector dus door zijn gradiënt, zodat die wegvalt.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 46

Re: [Wiskunde] Normaalvector oppervlakte-integraal sferische kap

Dat begrijp ik. Wanneer ik de partiele afgeleiden naar x en y neem van de functie z heb ik een normaalvector (gradient). Als ik deze nu deel door de lengte van de gradient (|gradient|) dan zou ik de bovenstaande eenheidsnormaalvector moeten krijgen. En dat lukt me nu juist niet. Ik begrijp de theorie, maar de uitvoering lukt niet.

Reageer