hybridisatie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

hybridisatie

hallo allemaal,

Ik zit met een klein probleemje. Ik heb deze zaken niet echt gezien in het middelbaar en onze prof kan het ni zo goed uitleggen. Ik hoop dat iemand van jullie dat wel kan :shock:

Kan iemand mij soms zeggen wanneer je nu een hybidisatie moet toepassen?

Alvast bedankt!

Noortje

Berichten: 86

Re: hybridisatie

hybridisatie?, heeft dat niet te maken met C-atoomen en andere bindingen.

Volgens mij zijn er 3 verschillende hybridisatie richtingen (geometrie?)

Je moet het sterisch getal(s.g.) nemen van de middelste atoom van je binding (bij simpele bindingen toch),

vb CH4 (methaan?), dan heb je C als middelste atoom

C heeft hier 4 sigma bindingen en geen overblijvend elektronenpaar en geen pi-bindingen dus het s.g. van het C-atoom is hier 4

Aangezien dat het sterisch getal 4 is heeft het C-atoom 4 keer een sp³-hybride. en deze hybrides vormen samen een tetraëder dus staan de H-bindingen in hoeken van 109° op elkaar

Als je nu SO2 neemt.

waarbij S 2 sigma-bindingen maakt met de O-atomen en 1 pi-binding en 1 elketronenpaar overhoud. dus hier is het s.g. 3 . daaruit volgt dat er 3sp²-hybriden + 1 p-orbitaal word gevormd. Deze binding is trigonaal planair, dit wil zeggen dat de hybriden in 120° op elkaar staan en dat p-orbitaal staal loodrecht op deze hybriden.



_

als je nu bv C2H2 neemt H-C=C-H dan is het s.g. van C 2 (2 sigma-bindingen)

dus gaat het C-atoom 2sp-hybriden vormen en 2 p-orbitalen, dit is een lineaire bindiding omdat de sp-hybriden loodrecht op elkaar staan en de p-orbitalen staan loodrecht op deze binding.

Deze dingen kun je gebruiken bij geometrie en voor te weten te komen of de moleculen polair of apolair zijn.

Ik hoop dat ik geen fouten heb gemaakt en dat ik het juist heb uitgelegt?

Ik had dit voor het examen moeten leren dus ik hoop dat het wel zal kloppen.
_.+~*Imagination IS Intelligence*~+._

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: hybridisatie

wanneer is dan een getal sferisch?

Het is inderdaad ivm met de geometrie. Maar zou je mij de theorie kunnen geven en niet de vb want die heb ik ook,de theorie mis ik :shock:

Bedankt!

Noortje

Berichten: 86

Re: hybridisatie

het sterisch getal van een atoom is het aantaal sigma-bindingen + het aantal gepaarde elketronen.

vb. * sterisch getal O in H2O is 4 (2 sigma bindingen + 2 elektronenparen)

* sterisch getal C in C2H2 is 2 (2 sigma bindingen)

ik heb het zelf ook geleerd aan de hand van voorbeelden
_.+~*Imagination IS Intelligence*~+._

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: hybridisatie

heb na lang zoeken zelf de theorie erachter gevonden en is alles behalve moeilijk :shock:

Toch bedankt!

Re: hybridisatie

ivm : H-C=C-H

ik dacht dat er tussen de 2 C's een driedubbele binding was?

Berichten: 86

Re: hybridisatie

Compugreen schreef:ivm :  H-C=C-H

ik dacht dat er tussen de 2 C's een driedubbele binding was?
-> daar ben je correct, bedankt voor de verbetering, maar het sterish getal van C blijft toch nog 2
_.+~*Imagination IS Intelligence*~+._

Re: hybridisatie

Kan iemand me vertellen waar ik theorie ivm hybridisatie kan vinden. Voldoende om het onderwerp goed te begrijpen?

Alvast bedankt!

Berichten: 86

Re: hybridisatie

Ik zou zeggen: een goed chemieboek of je leerkracht chemie
_.+~*Imagination IS Intelligence*~+._

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: hybridisatie

sarah ik heb je een pb'tje gestuurd met de info.

maar misschien komen er nog meer die deze info zoeken. mensen zolas ik, waarbij de prof een belangrijk detail niet in de cursus heeft opgenomne :shock:

Je kan dankzij het sterisch getal makkelijk zien of iets gehybridiseerd is en welke eventueel.

Je kijkt eerst hoeveel bindingspartners het atoom heeft (hoeveel andere atomen ermee gebonden zijn).

Dan kijk je hoeveel vrije e-paren het nog heeft (niet gedeelde e-)

Deze 2 getallen tel je op en dan krijg je het sterisch getal.

Is dit getal een 4 dan heb je sp3

een 3 --> sp2

een 2 --> sp

een 1 --> geen hybridisatie

een voorbeeldje:

ch4: 4 bindingspartners en 0 vrije e-: sterisch getal is 4 dus sp3 hybridisatie.

als je nog vragen hebt, mag je ze gerust stellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: hybridisatie

AHA! ik dacht dat dit ingewikkeld was joh! ghehehe chemie blijft toch leuk op deze manier, er zit altijd overal iets simpels achter. cool :shock: dit is nou echt waarom ik chemie leuk vind, ik had het vandaag op school over hybrydizatie met me scheikunde leraar (zit nu in VWO-5) en die zei dat ik maar ns op internet moest kijken. het eerste wat ik hier zie is een topic over hybrydizatie (k*twoord btw), me dag is gelijk goed.
Afbeelding

Re: hybridisatie

aanvulling:

Als SG=5 --> sp³d

Als SG=6 --> sp³d²

Berichten: 2

Re: hybridisatie

Halloo allemaal

Heeft er niemand wat info staan op zijn pc. Ik heb nog nooit chemie gezien en volg nu een graduaatsopleiding waar er veel chemie gezien wordt. Ze beginnen wel van bij het begin maar het gaat zodanig vlug dat ik totaal niet meer mee ben. De cursus is samengevat van 35 pg in een normaal boek naar 3 pagina s in de cursus. Alle info is welkom.

grtjes

geen emailadressen in je berichten: even de regels lezen aub !!!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: hybridisatie

er zijn heel wat boeken die je vanaf het begin alles uitleggen zowel vor organische als anorganische. de beste zijn wel in het engels, maar dat geldt meestal ook voor internet.

een bib van een univ heeft zeker heel wat boeken die bruikbaar zijn.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Re: hybridisatie

Hoe bepaal je het sferisch getal van een ion? Bijvb een carbokation..

Reageer