Hugenoten in Nederland

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Hugenoten in Nederland

Laatst vorg ik mijzelf het volgende af:

Wat gebeurde er met de hugenoten die naar Nederland waren gevlucht en wat herinderd nog aan hen, bijvoorbeeld wat is hun bjdrage aan de huidige Nederlandse cultuur.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 47

Re: Hugenoten in Nederland

het zijn gewone mensen die men niet aanziet voor hugenoot. een lerares van mij is afstameling van hugenoot en zie je het ? nee totaal niet. en een vriend van mij is ook afstammeling van de hugenoten zie je dat? nee
ik weet niet wat ik wel weet maar 1 ding weet ik wel en dat is dat ik weet wat ik niet weet ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Hugenoten in Nederland

Mijn voorvader van moederskant schijnt er ook eentje geweest te zijn. Ik geloof niet dat hij iets speciaals geproduceerd/gedaan heeft :shock:
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Berichten: 68

Re: Hugenoten in Nederland

In mijn stad(Leiden)wonen veel afstammelingen van hugenoten,vandaar dat hier veel fransachtige namen zijn,ikzelf ben ook afstammeling van hugenoten van vaderskant,onze oorspronkelijke Franse naam was Hardy,nu is onze naam vertaalt naar het Nederlands en mag jij dus raden wat mijn achternaam is.

Berichten: 1.286

Re: Hugenoten in Nederland

Om deze groep goed te kunnen begrijpen, dienen we eerst naar Frankrijk aan het einde van de 16e eeuw begin 17e eeuw. De Hugenoten waren protestanten die in het Roomse deel van Frankrijk woonden. De hugenoten werden vervolgd vanwege hun geloof, net als de Joden in Spanje, in die dagen. Vaak verdwenen protestanten op de brandstappel, of werden gemarteld, bekeerd en alsnog de nek om gedraaid. Logisch gezien ontlokte deze vervolgening een vluchtelingenstroom naar Belgie, Duitsland, maar het grootste gedeelte zochten een veiliger oord Nederland. In de 17e eeuw waren veel Hugenoten werkzaam in de lakenindustrie, zoals die van de stad Leiden, maar ook andere ambachten die in de Lage Landen nog niet goed ontwikkeld waren, werden door de hugenoten verfijnd, vernieuwd, mogelijk als dank voor acceptatie door de Nederlanders van toen. Zelf in mijn voorgeslacht komen hugenoten vaak voor, de namen als La Baar (Zutphen), Ginjair (Geenjaar) (Leiden) is slechts een greep. Om meer te weten te komen is er voldoende literatuur over dit onderwerp, vooral op genealogisch gebied. Tijdschriften als Gens Nosta (ons geslacht) zijn een aantal afleveringen aan de hugenoten gewijd.

Reageer