[Natuurkunde] Moment kracht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[Natuurkunde] Moment kracht

Foto_9.jpg
Foto_9.jpg (22.35 KiB) 256 keer bekeken
Foto_8.jpg
Foto_8.jpg (18.5 KiB) 250 keer bekeken
kan iemand deze vraag beantwoorden?

in mijn boek staan wel de antwoorden, maar niet hoe het moet.

druk op vooras is 12000 N

druk op achteras is 28000 N

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 419

Re: [Natuurkunde] Moment kracht

Als je de vraag eerst eens leesbaar opschrijft heb ik ook een idee waar je het over hebt.
Kijk ook eens op het Distributed Computing forum en doe mee met BOINC!

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showforum=59

Berichten: 4

Re: [Natuurkunde] Moment kracht

als je op de links in mijn post klikt zou je een plaatje moeten zien met de vraag en een plaatje met de afbeelding die er bij hoort.

bij mijn computer laat ie gewoon de plaatjes zien.

dan nog een keer de vraag, maar geen plaatje helaas. die moet in mijn eerste post staan.

Van de takelwagen in figuur 6.31 zijn de volgende gegevens bekend. Het gewicht G1 van de gehele wagen (aangrijpend in het zwaartepunt) is 30kN l1 = 2,5m l2 = 4m l3 = 2,7m

Bereken de kracht op de vooras en de achteras als het gewicht G2 gelijk is aan 10 kN.

hopelijk kan je het plaatje zien. anders probeer ik het wel uit te leggen

Berichten: 1.007

Re: [Natuurkunde] Moment kracht

Als je de vraag eerst eens leesbaar opschrijft heb ik ook een idee waar je het over hebt.
Voor mij is het prima leesbaar:

Voor de takelwagen in figuur 6.31 zijn de volgende gegevens bekend. Het gewicht G1 van de gehele wagen (aangrijpend in het zwaartepunt) is 30kN, l1=2,5m, l2=4m, l3=2,7m. Bereken de kracht op de vooras en de achteras als het gewicht G2 gelijk is aan 10kN.

Je lost dit op door momentenevenwicht en krachtenevenwicht. Dit resulteert in twee vergelijkingen met twee onbekenden: oplosbaar.

Berichten: 4

Re: [Natuurkunde] Moment kracht

het lukt me wel om uit te rekenen wat de asdruk is zonder G2 maar als G2 er bij komt lukt het niet meer.

door het gewicht in G2 verplaats toch het zwaartepunt van het geheel naar rechts?

als ik dat uit probeer te rekenen kom ik op:

? x 40kN = 2,7 x 10kN

? = 0,675

maar dat klopt niet met de antwoorden in post 1

Berichten: 1.007

Re: [Natuurkunde] Moment kracht

door het gewicht in G2 verplaats toch het zwaartepunt van het geheel naar rechts?
Ja, maar waarom zou dat uitmaken? Rond welk punt bereken je het moment overigens? Laat anders je berekening maar eens zien, bij voorkeur in symbolen!

Berichten: 4

Re: [Natuurkunde] Moment kracht

ik bereken het moment rond het achterwiel.

wat ik tot nu toe heb:

Mlinks = Mrechts

FL x l1 = FR x l3

30kN x ? = 10kN x 2,7

? = 0,9 m

maar dan zou het moment v het voorwiel 3,1 x 30kN = 9,3kNm zijn en dat lijkt me wel heel groot

kan je niet wat meer uitleggen?

ik ben aan het leren voor een herkansing en ik heb eigenlijk nog wel meer te doen dan telkens achter de computer zitten.

Berichten: 1.007

Re: [Natuurkunde] Moment kracht

Je moet wel alle krachten meenemen in de momentenberekening, dus ook de kracht die werkt op het voorwiel! Dus:

Fvoorwiel·l2+G2·l3-G2·l1=0

Vervolgens krachtenevenwicht nemen voor de kracht op het achterwiel.

EDIT: op 1 of andere manier lijk je moeilijker te doen dan nodig. Je lijkt in de war door dat zwaartepunt. Het gewicht van de auto alleen (die 30kN) grijpt aan in het zwaartepunt van de auto. Daar verandert niks aan als G2 wordt toegevoegd.

Reageer