Emmer die valt

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 130

Emmer die valt

Ik studeer industrieel ingenieur en we moeten met een groepje een project uitwerken. Wij hebben gekozen voor een pingpongblallen automaat: een machine die elke minuut (zo nauwkeurig mogelijk) een pingpong balletje afgeeft en dat gedurende 5 minuten. Beperking: er mogen geen elektrische componenten in voorkomen.

Wij willen dit uitvoeren adhv een emmer water die op een staaf gemonteerd wordt. Die staaf staat loodrecht op een as. De bedoeling is dat die as elke minuut draait zodat via een schijfje een balletje afgegeven wordt. Dat doen we door die emmer te laten vol lopen. Als hij vol genoeg is "valt" de emmer, de staaf waarop hij staat draait dus en de as draait mee. De emmer loopt leeg tijdens de val en het gewicht aan de andere kant van de staaf brengt de emmer weer naar boven.

Probleem is dat ik niet weet hoe we die beweging kunnen beschrijven... hoe bereken je de versnelling van die emmer en de juiste "tegenmassa".

Als iemand me op weg kan helpen, ik zou je zeer dankbaar zijn!

P.S: de inhoud van de emmer houden we liefst op 2 liter, maar er kan wel wat mee gespeeld worden.

Afbeelding

Berichten: 130

Re: Emmer die valt

is er niemand die me hier mee kan helpen?

Berichten: 1.007

Re: Emmer die valt

Begin eens te kijken naar wat er nu eigenlijk zal gebeuren. Ik neem aan dat de balk wat schuin wordt opgehangen, zodat de balk maar naar 1 kant zal kantelen. Zorgt wel dat je bakje dan mooi horizontaal staat, zodat het zwaartepunt van de watermassa tijdens het vollopen gelijk blijft (dan klopt de berekening beter met de werkelijkheid). Er werken eigenlijk 4 relevante krachten op het systeem:

- het gewicht van de aanwezige watermassa in het bakje (Ww). Dit is een functie van de tijd, namelijk Ww=massadebiet*tijd*zwaartekrachtversnelling.