Wat zijn de efficientste organismes?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Wat zijn de efficientste organismes?

De sterkste, de meest efficientste organismes zullen overleven. Mag ik daaruit concluderen dat alles wat nu leeft, de efficientste organismes zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Wat zijn de efficientste organismes?

Nee. Het gaat om een momentopname. Op dit moment is alles wat leeft de uitkomst van een lang evolutieproces en de meeste organismen zullen het best aangepast zijn aan de huidige omstandigheden. Maar zodra die omstandigheden veranderen zullen er nieuwe niches ontstaan waar organismen met nu ongunstige eigenschappen (want die zitten er altijd tussen) dan ineens een voordeel hebben.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 656

Re: Wat zijn de efficientste organismes?

Ik zou bijna op de virussen willen stemmen door hun enorme aanpassingsvermogen.

Maar volgens mij is het geen organisme...
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

Berichten: 704

Re: Wat zijn de efficientste organismes?

idd virussen zijn geen organismen --> ze hebben niet de tekenen van leven waaronder dus zichzelf voortplanten.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: Wat zijn de efficientste organismes?

idd virussen zijn geen organismen --> ze hebben niet de tekenen van leven waaronder dus zichzelf voortplanten.


huh :shock: dat is nieuw voor mij. Virussen zijn toch ook opgebouwd uit cellen met DNA?

Re: Wat zijn de efficientste organismes?

Een virus is in feite niets meer dan een mantel van eiwitten met daarin het erfelijke materiaal (DNA of RNA). Om zich te kunnen vermeerderen moeten ze gebruik maken van een gastheercel. Daarom is een virus ook geen organisme, in principe leeft het niet. :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 116

Re: Wat zijn de efficientste organismes?

Virussen 'hebben geen cellen' maar bezit wel DNA of RNA. Hierop staat de genetische informatie die vervolgens in een cel van een organisme afgelezen kan worden waardoor het virus vermenigvuldigd wordt en 'tot leven komt'. Een virus is geen levensvorm op zich zelf. Maar met behulp van een gastheer is het virus wel in staat te vermenigvuldigen en wordt/is dan levensvatbaar (viable).
BioLog.nl Life Sciences and BioNews

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: Wat zijn de efficientste organismes?

Virussen 'hebben geen cellen' maar bezit wel DNA of RNA. Hierop staat de genetische informatie die vervolgens in een cel van een organisme afgelezen kan worden waardoor het virus vermenigvuldigd wordt en 'tot leven komt'. Een virus is geen levensvorm op zich zelf. Maar met behulp van een gastheer is het virus wel in staat te vermenigvuldigen en wordt/is dan levensvatbaar (viable).


dat heb ik nooit geweten, waar zit dan de DNA of RNA inverpakt?

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Wat zijn de efficientste organismes?

In een capsule bestaande uit een membraan en/of eiwitmantel (afhankelijk van het soort virus).

Soms hebben deze hele mooie vormen.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 704

Re: Wat zijn de efficientste organismes?

maar ze hebben het transcriptie/translatie-mechanisme van de gastheer nodig om zich te vermenigvuldigen.

Gebruikersavatar
Berichten: 215

Re: Wat zijn de efficientste organismes?

De sterkste, de meest efficientste organismes zullen overleven. Mag ik daaruit concluderen dat alles wat nu leeft, de efficientste organismes zijn?
Ik weet niet of je al het consumeren van de mens efficiënt kan noemen, maar sterk zijn we wel.

Ook zoogdieren in de zee zijn volgens mij niet sterk en ook niet efficiënt, omdat ze traag voortplanten en dus langzaam aanpassen.

Om wel een diersoort te noemen die sterk en efficiënt is vind ik de kakkerlak de beste.
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."



- Philip K. Dick

Gebruikersavatar
Berichten: 385

Re: Wat zijn de efficientste organismes?

'oerbacteriën' vind ik ook nog wel leuk. Dit zijn organismen die op de meest onmenselijk plaatsen kunnen leven, en daaar leven ze meestel alleen. Ze zijn dus efficient omdat ze overleven maar dan anderen niet kunnen leven.

Berichten: 86

Re: Wat zijn de efficientste organismes?

Een virus is in feite niets meer dan een mantel van eiwitten met daarin het erfelijke materiaal (DNA of RNA).

Om zich te kunnen vermeerderen moeten ze gebruik maken van een gastheercel. Daarom is een virus ook geen organisme, in principe leeft het niet....
Ja

MAAR

Eigenlijk is ook een spermatozoide geen organisme ; het moet ook samensmelten met een eicel vooraleer er zich enig nieuw organisme kan beginnen ontwikkelen ....

in principe leeft het dus ook niet ?

Ondertussen is geweten dat veel ( oeroude ) virussekwenties ingebouwd zijn geraakt in het erfelijke materiaal van de celkern

( endosymbiose ? ) van meercelligen en daar zelfs onontbeerlijk zijn geworden omdat ze bijvoorbeeld coderen voor bepaalde pathways in de embryonale ontwikkeling ....

(ik zal het eens opzoeken en later plaatsen op een webpagina )

Zie ook over virussen

( 6 berichten tot nu toe )

http://groups.msn.com/evodisku/glosuvw.msn...509374622213717

p.s.

bovendien zou ik graag nog meer links naar informatie over dit virus- onderwerp ( ook in verband met virus -evolutie ) verzamelen ....

eventjes een pb-tje ?

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Wat zijn de efficientste organismes?

tsjok45 schreef:Ja

MAAR  

Eigenlijk is ook een spermatozoide geen organisme ; het moet ook samensmelten met een eicel vooraleer er  zich enig nieuw organisme kan beginnen ontwikkelen ....

in principe leeft het dus ook niet ?
Nee, een zaadcel leeft niet. Een eicel evenmin. Ze kunnen immers niets zonder elkaar.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Wat zijn de efficientste organismes?

'oerbacteriën' vind ik ook nog wel leuk.  Dit zijn organismen die op de meest onmenselijk plaatsen kunnen leven, en daaar leven ze meestel alleen.  Ze zijn dus efficient omdat ze overleven maar dan anderen niet kunnen leven.


Dat zijn de Archaea, en dat zijn officieel geen bacterien maar een apart "domein" van het leven naast de bacterien, schimmels, gisten etc.

Daarnaast zijn het in principe geen efficiente organismen aangezien ze vaak langzaam groeien. Ik denk ook niet dat overleving in een onvriendelijke omgeving (100 graden celcius, extreem zuur of basische omstandigheden) een maat voor efficientie is.

Reageer