Springen naar inhoud

Bedrijfs m≥

• Log in om te kunnen reageren

Cerium

Cerium

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2008 - 16:38

Hallo,

In bedrijven wordt er nog al eens gesproken over een 'bedrijfskuub' of bedrijfs m≥ (Bm≥). Wat wordt hier eigenlijk mee bedoeld? Ik kan mij voorstellen dat er nood is aan een eenheid van volume waarin de invloed van temperatuur en druk wordt weggecijferd, maar ik dacht dat daar de normaal m≥ (nm≥) al vor gebruikt werd.

Heeft iemand al ooit gewerkt met deze bedrijfs m≥?

Bedankt

Veranderd door Cerium, 15 maart 2008 - 16:38

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Helly1975

Helly1975

• >250 berichten
  • 767 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2008 - 19:25

Ik heb er nooit meegewerkt en kende het ook maar volgens mij is dit een logische verklaring

Onder normaal kuub wordt verstaan het aantal kubieke meters bij een temperatuur van 273 K en een luchtdruk van 101,3 kPa. Of te wel bij 0 graden Celsius en atmosferisch

Onder bedrijf kuub zal dan worden verstaan, bij de geldende druk en temperatuur van het proces.

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 16 maart 2008 - 17:14

Wrs.wordt gewoon het aantal m3 bedoeld die gebruikt kunnen worden als ruimte (inhoud),maar daar hier geen melding wordt gemaakt van m2,zal er bedoeld worden om met die m3 een warmteberekening (energieverlies) mee op te zetten.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 16 maart 2008 - 21:29

De voor de hand liggende vraag is: in welk verband heb je het woord bedrijfskuub gehoord/gelezen?
Als ik met google ga zoeken vind ik alleen dit draadje, dus zo erg gangbaar is dat woord niet.

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 17 maart 2008 - 08:44

De voor de hand liggende vraag is: in welk verband heb je het woord bedrijfskuub gehoord/gelezen?
Als ik met google ga zoeken vind ik alleen dit draadje, dus zo erg gangbaar is dat woord niet.

Deze vraag is wrs.voor Cerium!

M.i. zal de vraag wel uit div.vakbladen kunnen komen,hetzij planologisch ,bij het toestaan van een max.aantal m3 in woongebieden ofwel bij berekeningen waarbij die inhoud maatgevend is als opslagmogelijkheid van goederen of wat ik eerder aangaf voor thermisch berekeningen!

Er zullen nog wel meer voorbeelden te vinden zijn.

trex74

trex74

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 april 2008 - 21:27

Ik heb er nooit meegewerkt en kende het ook maar volgens mij is dit een logische verklaring

Onder normaal kuub wordt verstaan het aantal kubieke meters bij een temperatuur van 273 K en een luchtdruk van 101,3 kPa. Of te wel bij 0 graden Celsius en atmosferisch

Onder bedrijf kuub zal dan worden verstaan, bij de geldende druk en temperatuur van het proces.

klopt bv, gasverbruik een stoomketel of warmwater ketel

Er wordt een rekening gepresenteert in normaal kubiekemeter Nm3 of voor bv het bepalen van maximale vermogen van brander ten opzichte van de ketel zodat er niet teveel gas ingestopt wordt om niet over de kwalifikaties van ketel heen te gaan en er zijn nog wel meer voorbeelden

Door de gasmeter gemeten waarde is sterk afhankelijk van de gasdruk en de temperatuur van het gas

stel je neemt de meter 1 min op en je meet 3 m3 en je weet dat de gasdruk die door de meter staat bv 8 bar is en het gas qua temp 10 C is dan heb je t over 3 bedrijskubieke meter

maar dit kan ook bij bv 4 bar bij 4 C je leest ook 3 m3 af

terwijl er nu verschillede volumes door de meter zijn gegaan dus ,

zal er een corecctie moeten plaats vinden om te weten wat het nu werkelijk is nl naar Nm3

en dat doe je zo

1,013 + 8 273
3x ----------- x ----- = 25.71 Nm3
1,013 273 + 10

1,013 + 4 273
3x ----------- x ----- = 14,6 Nm3
1,013 273 + 4

1,013 = atmosferische druk
273 = 273 Kelvin ( 0C)

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 22 april 2008 - 22:06

Ik kom het nog wel eens tegen bij energiebesparingsonderzoeken. Dit heeft dan als functie om te vergelijken hoe het betreffende bedrijf zich qua energieprestatie verhoudt tot het gemiddelde. Kubieke meters hebben dan de voorkeur boven vierkante meters, omdat warme lucht de nare eigenschap heeft om op te stijgen, terwijl de meeste warmte vaak beneden nodig is. Maar opslag en transportbedrijven, garagebedrijven etc. willen nog weleens 6-8 meter hoog zijn. De laatste 2 meter gaat een hoop warmte in zitten terwijl je dat liever beneden hebt. Zou je vergelijken per m≤ dan zou dat een vertekent beeld in het voordeel van een lager bedrijf opleveren, terwijl die misschien niet eens een fatsoenlijke spouwmuur heeft bij wijze van.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 22 april 2008 - 23:07

Dat hele verhaal over de omrekening van gasvolumes naar normaal kubieke meters is in dit verband niet relevant.
Ik heb voor mijn werk ook te maken gehad met apparatuur die deze omrekening verzorgde, maar in verband met gasmetingen ben ik het woord bedrijfskuub nooit tegengekomen. Er wordt dan gesproken van lijnvolume of ongecorrigeerd volume.

Cerium

Cerium

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 april 2008 - 13:31

Sorry dat ik zolang niet geantwoord heb, ik was deze topic even uit het oog verloren. Ik heb deze eenheid voor het eerst gehoord op mijn stageplaats. Ik heb het ondertussen ook al eens gevraagd daar. Daar kreeg ik een uitleg die ik zou verwachten voor het begrip normaalkuub. Het zou voor mijn part kunnen zijn dat het woord bedrijfskuub een term is uit de interne keuken van dat betreffende bedrijf.

Ik vermoed dat het om hetzelfde begrip gaat, behalve dan dat de omstandigheden geen normaalomstandigheden moeten zijn maar bijvoorbeeld 20įC en 1 atm. Het lijkt mij hier dus te gaan over een afgeleide vorm van de normaalkuub. Maar ik kan er ook compleet naast zitten natuurlijk.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 23 april 2008 - 15:04

Ik kreeg zojuist een ingeving. Tot nu toe had ik alleen maar gezocht op bedrijfskuub en bedrijfskubieke meter.
Nu eens gezocht op bedrijfsvolume. En dat blijkt inderdaad een term te zijn die bij het meten van gassen wordt gebruikt. Het gaat dan om het volume bij bedrijfsomstandigheden, dus hetzelfde volume dat ik hierboven het lijnvolume noemde. Mar ik had het tijdens mijn werk nooit gehoord, waarschijnlijk omdat wij met apparatuur van een andere fabrikant werkten.

Helly1975

Helly1975

• >250 berichten
  • 767 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 april 2008 - 19:25

Sorry dat ik zolang niet geantwoord heb, ik was deze topic even uit het oog verloren. Ik heb deze eenheid voor het eerst gehoord op mijn stageplaats. Ik heb het ondertussen ook al eens gevraagd daar. Daar kreeg ik een uitleg die ik zou verwachten voor het begrip normaalkuub. Het zou voor mijn part kunnen zijn dat het woord bedrijfskuub een term is uit de interne keuken van dat betreffende bedrijf.

Ik vermoed dat het om hetzelfde begrip gaat, behalve dan dat de omstandigheden geen normaalomstandigheden moeten zijn maar bijvoorbeeld 20įC en 1 atm. Het lijkt mij hier dus te gaan over een afgeleide vorm van de normaalkuub. Maar ik kan er ook compleet naast zitten natuurlijk.

Was het stagebedrijf een proces industrieel bedrijf? (chemie / petrochemie).

Dan lijkt het me (zal als ik al aangaf) inderdaad logisch dat bedrijfskuubs een volume aangeeft welke onder druk en tempratuur tijdens het proces ontstaat. Dit volume is natuurlijk anders dan een normaal kuub.

Cerium

Cerium

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 april 2008 - 19:52

Het gaat over een bedrijf waar ze keramische buizen maken. De buizen worden gebakken in een tunneloven die gestookt wordt op jawel, gas. Het zal hier dan waarschijnlijk gaan over het volume gas onder de omstandigheden waarbij het in de oven wordt gebracht om vervolgens tot ontbranding te komen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures