Vermogen van een luchtstroom

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

Vermogen van een luchtstroom

Hallo,

Ik ben bezig met wat berekeningen omtrent een tunneloven. Ik zou graag het vermogen van een luchtstroom berekenen. Volgens mij moet je het massadebiet van die luchtstroom meten, de enthalpie (kJ/kg) bepalen en deze dan met elkaar vermenigvuldigen. Kan dit kloppen?

bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Vermogen van een luchtstroom

Het vermogen van een luchtstroom bestaat eigenlijk niet. Hoeveel vermogen je eruit kunt halen hangt af van hoe je dat wilt doen.

Als warmte? Om wat op te warmen?

Als arbeid, met een turbine?

De enthalpie als zodanig heeft geen absolute waarde. Enthalpie maal massadebiet heeft dus ook geen echte betekenis.

Ieder entalpiegetal dat je ergens leest of berekent is afhankelijk van de gebruikte basis voor T0 en P0 die het boek of de software gebruikt. Je kunt dan ook nooit enthalpiën van verschillende bronnen in één berekening gebruiken.

Het draait in energieberekeningen alleen om enthalpieverschil tussen begin- en eindtoestand.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: Vermogen van een luchtstroom

De energie in de luchtstroom moet in mijn geval gebruikt worden om water te verdampen. Ik heb wat gegevens gekregen van een instituut dat regelmatig metingen doet aan oveninstallaties voor de keramische industrie. Ik zal een voorbeeld geven:

Een bepaalde luchtstroom (in een bepaalde leiding) heeft een temperatuur van 50°C bij een druk van 1 atmosfeer en het stroomt door de leiding met een massadebiet van 4634kg/uur. Ik neem aan dat het relatief vochtgehalte rond de 75% ligt. Dit wordt nergens vermeld en het gaat over omgevingslucht dus ik veronderstel dat ik er niet ver zal langszitten.

Zij berekenen daaruit dat de ingaande stroom 51kW levert. Ik heb er het raden naar hoe ze daaraan komen. Als je de enthalpie berekend van de luchtstroom, dit is mogelijk, dan kom je uit op zo'n 156 kJ/kg. Ik veronderstel dat ik dit mag interpreteren als de energieinhoud van de lucht. Als ik dit vermenigvuldig met het massadebiet kom ik uit op zo'n 200kW.

Fred F., ik begrijp wat je met je antwoord wil zeggen. Ik probeer alleen te begrijpen hoe ze aan die 51kW komen. Via de enthalpiebepaling kom ik er blijkbaar niet.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Vermogen van een luchtstroom

.... Als je de enthalpie berekend van de luchtstroom, dit is mogelijk, dan kom je uit op zo'n 156 kJ/kg .....
Waar je op uit komt hangt af van welke basis je enthalpieberekeningsmethode gebruikt. Het getal 156 kJ/kg heeft geen enkele waarde als zodanig, en vermenigvuldigen met het debiet levert ook geen bruikbaar getal van enige waarde op.

Hoe zij aan die 51 kW komen weten alleen zij.

Het zou kunnen dat het is: enthalpieverschil = H1 - H2 = m . Cp . (T1 - T2)

= (4634/3600) kg/s * 1 kJ/kg.K * ( 50 - 10 ) = 51 kJ/s = 51 kW

Oftewel: de warme lucht koelt af van 50 naar 10 oC waarbij die 51 kW als warmte vrijkomt voor de verdamping van het water.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: Vermogen van een luchtstroom

Ik zie hier op het gegevensblad inderdaad staan dat de referentietemperatuur bij 10°C genomen wordt. Dit verklaart inderdaad hoe ze aan die 51kW komen. Echt heel erg bedankt! Zelf was ik hier nooit opgekomen.

Maar als ik het dus goed begrijp heeft enthalpie geen absolute betekenis en is het dus enkel geschikt om toestandsveranderingen te beschrijven?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Vermogen van een luchtstroom

Enthalpie is altijd t.o.v. een basis.

Die luchtstroom heeft een enthalpie van 51 kW t.o.v. een basistemperatuur van 10 oC maar t.o.v. een andere temperatuursbasis ( 0 oC of 25 oC of -273,15 oC of wat dan ook) is de getalswaarde van de enthalpie anders.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: Vermogen van een luchtstroom

Ok, nu begrijp ik het helemaal. Bedankt

Reageer