Geleiders en isolatoren

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Geleiders en isolatoren

Oke, misschien is het een erg domme vraag, maar ik heb echt antwoord nodig....

Wat misschien niet zo gek is, is dat er niet erg veel verschil is tussen water of elektriciteit, er is alleen één groot verschil. Bij water maakt het namelijk niet uit of het door een ijzeren of plastic buis stroomt maar bij elektriciteit zit daar wel verschil in. Plastic werkt namelijk als isolator.

waarom stroom er niet goed elektriciteit door plastic en wel door een metaal?? wat is hier de storende factor? hoe dicht de atomen op elkaar zitten?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Geleiders en isolatoren

Het aantal vrije electronen is bepalend voor de geleidbaarheid van een materiaal.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton


Re: Geleiders en isolatoren

als ik HEEEl eerlijk ben, wordt ik hier niet veel wijzer van...

kan iemand nog iets globaler, weergegeven uitleggen wat ik wil weten? :shock:

Re: Geleiders en isolatoren

Het aantal vrije electronen is bepalend voor de geleidbaarheid van een materiaal.


je wilt dus zeggen dat plastic weinig elektronen bevat??

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: Geleiders en isolatoren

Het aantal elektronen om het atoom van een stof is niet bepalend, maar het aantal vrije elektronen.

Simpel gezegd zijn er bepaalde stoffen (met name metalen) die een paar elektronen hebben, die weinig binding met de atoomkern hebben. Deze elektronen kunnen dan makkelijk "vrij" komen en als geleidingselektronen dienen. De elektronen kunnen dan gemakkelijk tussen de atomen door bewegen. Isolatoren, zoals glas of plastic hebben niet van deze vrije elektronen
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

Reageer