Aard-erosie

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4.502

Aard-erosie

Elk vast oppervlak op aarde is onderhevig aan erosie,wij in de lage landen zitten op een erosielaag van meerdere honderden meters,welke zijn ontstaan door veel hogere Ardennen.

Aangezien erosie een continue doorgaand verschijnsel is,zal dus onze aarde na een aantal miljoenen jaren volkomen vlak zijn met mogelijk weinig vast grondgebied maar alleen water en ijsgebieden aan de polen.Het water kan mogelijk overgaan in dampvorm,maar de erosie zet door,hetzij boven-als onder water.

Dit alles staat m.i. los van klimaatverandering,die voor ons mensen snel zal kunnen gaan,doch geologisch in een veel trager tempo.

Welke geleerde weet een antwoord?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Aard-erosie

Welke geleerde weet een antwoord?
Op welke vraag?? :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Aard-erosie

Aangezien erosie een continue doorgaand verschijnsel is,zal dus onze aarde na een aantal miljoenen jaren volkomen vlak zijn met mogelijk weinig vast grondgebied maar alleen water en ijsgebieden aan de polen.
Je moet de vorming van bergen t.g.v. schuiven van tektonisch platen niet vergeten. Zo vlak zal de aarde dus wel niet worden...
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Aard-erosie

Idd, er worden nog steeds nieuwe landmassa's gevormd door platentektoniek in de vorm van bergen en vulkanische eilanden. Ook gaat erosie best traag dus je hoeft geen schrik te hebben dat ooit alle land 'wegspoelt' naar de zee :D

Berichten: 4.502

Re: Aard-erosie

Je moet de vorming van bergen t.g.v. schuiven van tektonisch platen niet vergeten. Zo vlak zal de aarde dus wel niet worden...


Onze aarde was een totaal gloeiende massa en koelt sinds zijn (haar!) ontstaan wrs. continue af,dus de aardscholbewegingen zullen in de toekomst ook minder rigoureus worden;ik hoop dat Jan intussen de vraag van mij heeft ontdekt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Aard-erosie

Ik heb je vraag nog niet echt ontdekt. Ik zie een aantal (veronder)stellingen die ik ook wel als vraag zou kunnen interpreteren, maar ik was bijvoorbeeld nog niet op de idee gekomen om een langzaam afkoelende aarde mee te nemen in het verhaal. Zo wordt het een enorm "wat als" gebeuren zonder begin of eind. Kun je je eigenlijke vraag niet gewoon stellen ipv die te verstoppen in vage stellingen ?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 21

Re: Aard-erosie

Onze aarde was een totaal gloeiende massa en koelt sinds zijn (haar!) ontstaan wrs. continue af,dus de aardscholbewegingen zullen in de toekomst ook minder rigoureus worden;ik hoop dat Jan intussen de vraag van mij heeft ontdekt.
Als de aarde tot dat niveau afkoeld dan zijn we waarschijnlijk toe aan de "snowball"-earth.

Het hele tektonische process is de drijvende motor voor de warmte regulering aan het oppervlakte. Het zorgt ervoor dat de koolstof-dioxide die door de oceanen wordt geabsorbeerd en wordt ingevangen in de vorm van skeletten en schalen van organismen en zich bij hun afsterven op de bodem afzetten als calcium-carbonaat. De tektoniek zorgt ervoor dat deze neergeslagen kalk uiteindelijk weer in de subductiezone door middel van vulkanisme in de atmosfeer terecht komt waar de kringloop weer opnieuw begint.

Het koolstof-dioxide in de atmosfeer is voor een groot deel verantwoordelijk voor het vasthouden van de wamte die van het aardoppervlakte afstraalt.

Reageer