Omvormen van voltage en stroom

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 21

Omvormen van voltage en stroom

Beste mensen,

Ik heb een probleem met stroom en hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik heb bij de Ikea een lamp gekocht die ik wil laten lopen op batterijen. Dit omdat anders mijn twee ondernemende dochters anders aan de stroomkabels zullen gaan zitten en dat wil ik natuurlijk niet. Voor dit probleem hoef ik verder geen oplossing.

Het gaat hierom.

De transformator die bijgeleverd is(het gaat om een halogeenlampje) zegt het volgende: PRI(mair) 230 V~50 Hz en SEC(undair)12V~834 mA.

Nu had ik de volgende vragen:

1 eerst een theoretische vraag voor mijn begripsvorming: Geeft deze omvormer 'uit zichzelf' deze precieze hoeveelheid ampere altijd (per uur) af of wordt de hoeveelheid ampere die de omvormer afgeeft bepaald door het element dat een bepaalde hoeveelheid ampere vraagt? Dus stel dat ik een lampje heb dat max 500 mA kan hebben, zou deze dan de 834 mA aangeboden krijgen? en zou deze dan daarop doorbranden? Of zou de transformator dan braaf de gevraagde 500 mA afgeven? Ik kan dit niet logisch beredeneren. Zelf denk ik dat het lampje dan gewoon doorbrand.

2 Ik wil (ook weer om te leren) deze transformator nabootsen met batterijen die ik plaats in de behuizing van de lamp. Het maakt niet uit waarom ik dat wil. Dat is mijn zaak.

Ik koop vier 9V oplaadbatterijen die ieder 250 mA opleveren,en plaats ze parallel. Concreet betekent dit, dan ik dan als het ware een nieuwe batterij heb gecreëerd van 36 Volt met een totaal van 1000 mA. Right?

Hoe kan ik nu die 36 Volt terugbrengen naar 12V en Tegelijkertijd de 1000mA terugbrengen naar 834 mA? Wat heb ik daarvoor nodig?

Het antwoord hierop leert mij hoe de dingen werken en is daarom belangrijk voor me.

3 Hoe zou ik nu volgens jullie die 12V en die 834 mA het beste kunnen verkrijgen? Schiet maar raak.

met vrn grt

Martijn

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Omvormen van voltage en stroom

De stroom die een trafo aan de uitgang levert wordt bepaald door wat de lamp vraagt. Die 834 mA is het maximum wat de trafo kan leveren zonder te warm te worden.

Hoe zou het anders moeten met een trafo waar helemaal niks op anagesloten is? De stroom is dan 0, want die kan nergens naar toe.

Bij de batterijen wil je dingen dubbelop doen. Als je ze parallel schakelt, dan blijft de spanning 9V, maar de stromen mag je optellen, dus 1000 mA. Schakel je ze in serie, dan krijg je 36V, maar de stroom blijft dan 250 mA. Je kunt niet tegelijk 36V én 1000 mA krijgen.

Ook hier geldt: de stroom die er werkelijk gaat lopen wordt bepaald door wat de lamp vraagt.

Overigens denk ik dat je in dit geval handiger 8 batterijen van 1,5V kunt nemen die je in serie zet. Batterijen parallel zetten is af te raden, omdat ze in geval van een klein spanningsverschil elkaar gaan staan opladen.

Berichten: 21

Re: Omvormen van voltage en stroom

Bedankt voor je antwoord. Ik heb er veel aan gehad!

Ik begrijp dus dat je op de eerste plaats van de juiste spanning moet uitgaan omdat een te hoge spanning dodelijk is voor je lampje. Het lampje ' pakt' zelf wel de nodige ampere uit het eventuele reservoir van overvloed (8 keer 1,5 batterij levert heel veel miliampere op)

Ik vroeg me alleen nog af of je een 9volt batterij goed kan combineren met 2 keer een 1.5 batterij in serie opstelling?

bvd Martijn

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Omvormen van voltage en stroom

Ik vroeg me alleen nog af of je een 9volt batterij goed kan combineren met 2 keer een 1.5 batterij in serie opstelling?
Dat kan wel. Als je zo'n 9 volt batterij openpeutert zie je dat daar 6 celletjes van 1,5V in zitten die in serie staan. Maar de celletjes in de 9V batterij hebben een veel kleinere capaciteit dan b.v. een AA cel. Dus de 9V batterij zal sneller uitgeput zijn.

Berichten: 21

Re: Omvormen van voltage en stroom

Hmmm. Daaruit leidt ik af dat per tijdseenheid uit elke batterij evenveel wordt weggenomen.

Het is dus niet zo dat ik het geheel mag zien als een grote lange batterij waarbij er als een stapel boeken, stap voor stap, een boek van de stapel wordt afgenomen.

In dit geval zijn er dus 3 stapels met boeken waar iedere keer tegelijk een boek van wordt afgenomen.

Alleen is de 9V stapel een stuk kleiner dan de 1.5 volt stapel.

Klopt he?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Omvormen van voltage en stroom

voor alle zekerheid: de 6 1,5 volts stapeltjes waaruit de 9V stapel bestaat zijn elk kleiner dan die grotere 1,5 V stapels. Geldend voor een standaard 9V blokje t.o.v. een standaard AA-batterijtje.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer