Chemisch onderscheiden van vilt en leer

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Chemisch onderscheiden van vilt en leer

Ik ben op dit moment bezig met de restauratie van een oude fortepiano (ca. 1830) en zou graag willen weten of het huidige materiaal dat op de hamerkoppen zit, vilt of leer is.

Ik weet dat vilt vroeger met behulp van Hg(NO3)2 werd geproduceerd, dus een simpele neerslagreactie met bijvoorbeeld NaI-oplossing zou kunnen aanwijzen dat het materiaal vilt is; ik weet echter niet of leer in combinatie met NaI ook een vergelijkbare kleur veroorzaakt of dat er nog andere stoffen aanwezig zijn die ook met NaI kleuren. Bovendien is het niet noodzakelijk dat, indien het materiaal vilt is, het materiaal met Hg(NO3)2 behandeld is. Misschien hebben jullie betere ideeën?

Gebruikersavatar
Berichten: 54

Re: Chemisch onderscheiden van vilt en leer

Qylos schreef:Ik ben op dit moment bezig met de restauratie van een oude fortepiano (ca. 1830) en zou graag willen weten of het huidige materiaal dat op de hamerkoppen zit, vilt of leer is.

Ik weet dat vilt vroeger met behulp van Hg(NO3)2 werd geproduceerd, dus een simpele neerslagreactie met bijvoorbeeld NaI-oplossing zou kunnen aanwijzen dat het materiaal vilt is; ik weet echter niet of leer in combinatie met NaI ook een vergelijkbare kleur veroorzaakt of dat er nog andere stoffen aanwezig zijn die ook met NaI kleuren. Bovendien is het niet noodzakelijk dat, indien het materiaal vilt is, het materiaal met Hg(NO3)2 behandeld is. Misschien hebben jullie betere ideeën?
In de middeleeuwen gebruikte men urine voor het maken van vilt. Of dat in 1830 nog gebruikt werd, betwijfel ik. En volgens mij werden de hamerkoppen van vilt gemaakt!

Reageer