Vraagstuk batterijkeuze elektrische scooter

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 88

Vraagstuk batterijkeuze elektrische scooter

Goedemorgen op deze natte zondagmorgen.

Zojuist heb ik een account aangemaakt met de volgende doelstellingen:

1. Mensen meehelpen vraagstukken op te lossen

2. Vraagstukken genereren

3. Kennis opdoen

Vanaf augustus 2007 rijd ik rond op een elektrische scooter van ECO-Movement. De accu's zijn al halverwege hun levensduur en de vraag is welk soort accu ik het beste kan nemen voor de upgrade. Welke lader en eventuele aanpassingen in de controller zijn nog zelf te doen, maar hulp is graag gewenst want ik ben computerexpert en geen electriciën, maar ik ben behoorlijk technisch aangelegt.

Het gaat om een AEC eco-lectric 909 scooter. Deze scooter heeft een maximum vermogen van 970 watt/h en een nominaal vermogen van 500 watt/uur. dat lijkt heel weinig, maar ik kom er goed weg mee.

In de scooter zitten 5 SLA's (sealed lead acid) van 12 volt 18 ampere in opgave.

Je snapt al dat de range beperkt zal zijn want bij een maximum opname zit ik dicht tegen de C=1 aan. Een SLA is inefficiënt bij hoge 'C' waarden en is op maximum opname dan ook in 30 minuten van 100% naar 0% ontladen (volgens de uitgebreide info in de PDF van de fabrikant)

In de praktijk betekend dat een afstand van 40 kilometer in totaal alleen te halen is bij zeer gedoseerde snelheden en oma achtige acceleratietaferelen. Een afstand van 30 kilometer in totaal is beter te doen, maar flink doorrijden bij haast is een afrader want dan sta je na 27 kilometer stil.

Grappig? De accu's wegen 36 kilo met z'n 5én en het is vrij gezellig onder de buddy. Vol met accu's.

Wat is te doen?

Ik dacht zelf aan een Li-ion oplossing want als de accu's 2 jaar meegaan heb ik wel 18.000 km gemaakt.

Nu weet ik best wel iets van Li-ion af, maar fabrikanten zijn zo summier in hun informatie dat ze opgeven bij een tyupe 'D' monocell (max current 250mAh). Ehh, ik heb liever een current van 18 Ampere per uur.

Ik lees wel wat over tardiran Li-ion, maar ik kan maar geen informatie krijgen over dit type batterij en het voltageverloop onder belasting bij een ontlading van 1C. Een vraagstuk naar de fabrikant leverde niets op.

De loodaccu's kosten 79,99 per stuk incl. en dat is voor een grove 10.000 km gemaakt en dan is het zaakje versleten (loodaccu's eigen). Dat is 400 euro aka 4 cent per kilometer. Ik zoek dus een duurzamere en meer belastbare oplossing voor dit probleem.

->Lager gewicht als het mogelijk is

->18 Ampere per uur is genoeg, maar dan ook graag 18A bij een current van 1C (ontlading in een uur)

->De voltagerange moet binnen de specificaties van loodaccu's passen.

Wat is de current van een Li-ion cel bij 1C? Ze zijn 3,7 volt en wat is het voltage bij ontlading want anders kan ik de hoeveelheid cellen nodig niet uitrekenen.

Als ik alle vragen kwijt wil heb ik zo 5 A4's vol staan. Laat ik hiermee beginnen en vragen van jullie beantwoord ik.

Ik kom er weinig wijs uit, maar ik ben een taaie :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Vraagstuk batterijkeuze elektrische scooter

Ik ben geen batterij-kenner, maar om verwarrring te voorkomen misschien beter even de grootheden en eenheden op scherp zetten:
Deze scooter heeft een maximum vermogen van 970 watt/h en een nominaal vermogen van 500 watt/uur.
Vermogen druk je uit in watt, niet in watt per uur. De eenheid van watt per uur zou iets zijn in de trant van (3600) J/s² en ik denk dat dat een onzin-eenheid is.
In de scooter zitten 5 SLA's (sealed lead acid) van 12 volt 18 ampere in opgave.
hier bedoel je mogelijk 12 V 18 Ah, ofwel ampere-uur,(ampère x uur) wat wil zeggen dat de accu (in theorie althans) gedurende een uur 18 A kan leveren, of gedurende 2 uur 9 A, of gedurende 3 uur 6 A enz. Kortom, Ah is een praktijkeenheid van lading, te weten 1 Ah = 3600 coulomb.
type 'D' monocell (max current 250mAh).
een stroomsterkte druk je uit in ampère, niet in ampère-uur (ampère x uur) (zie ook boven) .......
Ehh, ik heb liever een current van 18 Ampere per uur.
........en ook niet in ampere PER uur.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 88

Re: Vraagstuk batterijkeuze elektrische scooter

Dank je. Op een andere plek heb ik ook al moeite met die termen. Dat komt omdat in de maatschappij deze waarden en grootheden vaak worden misbruikt.

Een looadaccu kan als hij met de hoogte van zijn capaciteit ontladen wordt, maar 50% aan energie leveren en derest is warmte.

Ik heb wat posts doorgenomen over loodaccu's en mijn scooter is 60 volt en per 12 volt moet er 30mV bij per graden om hem te 'toppen'. In de winter merkte ik dat wel want hij laad zich dan niet helemaal op. De lader is 74 volt, dus dat betekend 2,46 volt per cel. De laadtijd is volgens de opgaven van de lader exact 6 uur (0%->100%) en 3 uur bij (50-100%). Deze lader slaat dan ook af zodra de accu's vol zijn, maar vol zijn in de zomer is een groot verschil met een volgeladen accu bij -5 graden. Zeg dat het 30-40% scheeld en juist daarom zoek ik batterijen waar ik iets meer energie uit kan dissiperen als bij een loodaccu met hetzelfde amperage van 18 A. Dus als je een loodaccu in een uur leegtrekt heb je 9 A. Trek je hem in 2 uur leeg dan haal je 11,89 A en trek je hem in 20 uur leeg dan heb je 18 A.

De scooter consumeert met een gemiddelde snelheid van 25-30 km/h zeker 10 A op 60 volt en dat is 600 watt.

We leren dat we met deze ontladingsgraad 11,89 A kunnen halen, dus je staat na 65 minuten stil en dat kan aardig kloppen. Ik zou graag accu's willen die ook onder zware belasting zeker 80-90% kunnen leveren van hun amperage en geen 65% of nog minder want mijn record was 19 km voor een lege accu en dat was bij te zachte banden. Loodaccu's zijn leuk, maar als ik zwaardere jongens erin ga bouwen weegt de scooter vlug 10 kilo zwaarder en ik weet niet hoe rijksverkeer en waterstaat daar over denkt ivm kentekenbewijs.

Dit is echt lastig om hier een goede oplossing voor te vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Vraagstuk batterijkeuze elektrische scooter

Je blijft je eenheden door elkaar gooien Rogresalor.

Watt (W) is de eenheid voor vermogen

kWh is een eenheid voor energie en staat gelijk aan 3,6 miljoen Joule

Ampere (A) is een eenheid voor de stroomsterkte

Ampere-uur (Ah) is een eenheid voor capaciteit

Als ik het goed heb begrepen heb je 5 lood-zuur accu's van elk 12 volt nominaal met een capaciteit van 18Ah welke in serie geschakeld zijn en dus een totaal een spanning van 60 volt nominaal. De nominale spanning is echter niet de werkelijke spanning. De spanning van de accu zal langzaam afnemen als deze ontladen wordt.

Een aspect die je noemt is de temperatuur. Wat voor lood-zuur accu's geldt, is ook van toepassing op lithium-ion of NiMH accu's en afhankelijk van het type batterij is het temperatuurseffect zelfs sterker bij deze nieuwe type batterijen. Laden bij -5 graden is geen goed idee.

Gezien je specificaties, schat ik zo dat je ongeveer 1 kWh totaal aan energie in je accu's hebt zitten. Je wilt je bereik vergroten, dus zeg dat je nieuwe accu's totaal 2 kWh aan energie moeten hebben. Zou je Lithium-ion kopen, dan ben je ongeveer 2000-3000 euro kwijt. Heb je dat ervoor over? Lithium-ion zijn qua energie-dichtheid (massa per energie-eenheid) en vermogen superieur aan lood-zuur accu's, dus de specificaties worden wel gehaald. De vraag blijft of het zomaar in de scooter in te passen is. Dat hangt namelijk de controller af. Verder heb je ook een andere lader nodig.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 12.262

Re: Vraagstuk batterijkeuze elektrische scooter

Nu weet ik best wel iets van Li-ion af, maar fabrikanten zijn zo summier in hun informatie dat ze opgeven bij een tyupe 'D' monocell (max current 250mAh). Ehh, ik heb liever een current van 18 Ampere per uur.
Lithiumbatterijen zijn prima te belasten met 1C en in de regel ook nog wel met meer dan dat. Specifieke types voor bijv RC helikoptertjes kunnen zelfs 15C leveren (en zijn dan dus in 4 min leeg). Het gangbare soort zal geen enkel probleem hebben met deze toepassing, en beter presteren bij bijv lage temperatuur dan loodaccus.

Je zou eens moeten becijferen wat je nodig hebt. Nu heb je 5x12x18 Wh opslag, voor de praktijk 1 kWh. Ganbare lithiumcellen hebben een gemiddelde spanning tijdens het ontladen van ongeveer 3.5 volt - volgeladen iets over de 4, eindput waarbij je moet stoppen 3.0 om scade te voorkomen. Je zou dus ongeveer 300 Ah aan lithiumcellen nodig hebben.

Als ik even vlug kijk wat het zou kosten aan het soort cellen dat in laptop-accus gaat: Een gangbare 18650 cell van 2.5 Ah kost ongeveer $5. Je zou er dan pakweg 120 nodig hebben, totale kosten $600.

Bedenk echter wel dat deze cellen wat complexere laadelectronica nodig hebben, dat kost dus ook zeker iets om te bouwen. Overigens heb je voor $5 per stuk wel zgn protected cellen, met een ingebouwd stukje electronica dat beschermd tegen over(ont)lading.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Vraagstuk batterijkeuze elektrische scooter

Je zou eens moeten becijferen wat je nodig hebt. Nu heb je 5x12x18 Wh opslag, voor de praktijk 1 kWh. Ganbare lithiumcellen hebben een gemiddelde spanning tijdens het ontladen van ongeveer 3.5 volt - volgeladen iets over de 4, eindput waarbij je moet stoppen 3.0 om scade te voorkomen. Je zou dus ongeveer 300 Ah aan lithiumcellen nodig hebben.
3.5 volt is de spanning van 1 cell, niet van 1 accu. Het voltage moet echt hoger, anders trek je te veel amperes.
Als ik even vlug kijk wat het zou kosten aan het soort cellen dat in laptop-accus gaat: Een gangbare 18650 cell van 2.5 Ah kost ongeveer $5. Je zou er dan pakweg 120 nodig hebben, totale kosten $600.

Bedenk echter wel dat deze cellen wat complexere laadelectronica nodig hebben, dat kost dus ook zeker iets om te bouwen. Overigens heb je voor $5 per stuk wel zgn protected cellen, met een ingebouwd stukje electronica dat beschermd tegen over(ont)lading.
Je hebt ook nog electronica nodig om kortsluiting te voorkomen en om meerder cellen te synchroniseren. Je komt namelijk in de problemen als de ene cel voller is dan de andere.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 12.262

Re: Vraagstuk batterijkeuze elektrische scooter

3.5 volt is de spanning van 1 cell, niet van 1 accu. Het voltage moet echt hoger, anders trek je te veel amperes.
Het ging me om het benodigde aantal cellen voor 1 kWh, hoe je die in serie en paralel schakelt staat natuurlijk verder vrij. Voor iets dat van origine loopt op 6 loodcellen in serie ('12v' loodaccu) zit je met 3 cellen in serie wat laag, en met 4 wat hoog - even kijken wat wenselijk is.
Je hebt ook nog electronica nodig om kortsluiting te voorkomen en om meerder cellen te synchroniseren. Je komt namelijk in de problemen als de ene cel voller is dan de andere.
Das het aardige aan die protected cellen, de electronica daarin gaat open-circuit bij vrijwel alle foutcondities. Als je bijv 2 (of 3, of 4) cellen in serie hebt en er is er eentje leeg, dan onderbreekt die lege cel het hele circuit. Voor ontladen is dit de complete oplossing. Ook als een deel van paralel geschakelde cellen uitschakelt werkt het, het restant moet dan meer stroom leveren dan de ingebouwde electronica veilig acht, en die schakelen mee uit.

Probleem is echter het opladen, daarbij gebeurd hetzelfde. Als 1 cel vol zit dan onderbreekt deze, en worden de andere dus ook niet meer geladen. Je zult dus moeten voorzien in een laadcircuit dat ze per stuk (of paralel geschakelde bank) oplaadt.

Je zou bijv die 120 cellen kunnen opdelen in 4 banken met ieder 30 stuks paralel. Die banken kun je dan in serie ontladen, en paralel opladen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 88

Re: Vraagstuk batterijkeuze elektrische scooter

Oké

@Bart, dat rijtje plak ik even in een tekst document. Deze uitleg snap ik direct.

Wat ik nodig heb ik 1 kWh aan energie in totaal. De loodaccu's zouden dat 'theoretisch' moeten kunnen leveren.

Nu mis ik een element in jullie berekening en dat is het verlies van een loodaccu.

Om de C waarden te begrijpen, hier een tabelletje.

Afbeelding

Dus als ik in acceleratie zit trek ik 1 C = 1 kWh aan vermogen uit de accu, dus je zou zeggen dat de batterij dat 60 minuten zou moeten volhouden. Niet dus :P Ik sta dan al na 30 minuten stil en dan is 50% dissipatiewarmte en 50% gegeven aan de controller, dus 50% efficiënt.

Ik zou graag een oplossing te weten komen met hetzelfde amperage als nu en hetzelfde voltage, maar met een lager verlies bij 1C. Bijvoorbeeld, bij 1C is 16 Ah beschikbaar in plaats van 9 Ah. En het scheeld enorm in gewicht zodat de scooter onevenredig verder komt.

Bekijk ik het goed? :D

Edit:

Is dit iets?

http://www.webhosting-venray.nl/Bouwman/xc...ome.php?cat=545

Gebruikersavatar
Berichten: 88

Re: Vraagstuk batterijkeuze elektrische scooter

Misschien even een hele domme opmerking, maar of hij zo dom is betwijfel ik en dat onderbouw ik:

Er zijn meerdere opties beschikbaar die ik heb overwogen en een daarvan, de laatste is vanaf vandaag nieuw.

Ik heb er al over nagedacht en deze vraag speelt al enkele maanden. Als klein kind was ik bezeten door batterijen en omdat ik autisme (HFA) heb ligt mijn preoccupatie in de technische sector.

1. Li-ion vervanger en dan doel ik op de Tadiran Lithium serie die te vinden is bij bouwman accu's. Een cel van 3,6 volt en 16,9 Ah! kost per stuk 50 euro. Dat is dus al vlug 16*50=800 euro en dan de lader nog en de controller. Ik denk dat dit nu nog geen optie is. Dat kost me wat te duur.

2. NiCD vervanger, maar de NiCd zijn vaak alleen rendabel in gewicht bij penlite cellen a 1,2 volt en dan heb ik er al vlug 600 nodig en ze zijn niet goedkoper dan een euro per stuk, dus dat gaat ook geen succes worden

3. Toch een loodaccu, maar dan en slagje groter. Dat laat de scooter exact 12 kilo zwaarder wegen, maar de range zou schaalbaar zijn naar 50-60 km en dat is mooi, maar is dit niet zeer slecht voor het frame en alles? Alhoewel de modellen van eco-movement ook zwaardere jongens bezit van 120 kg. De mijne is ledig 74 kilo en heeft dus 36 kilo aan accu's dus de beweegbare massa weegt 74+36+94(ik)=204 kilo = 100%

Als ik naar 12 volt 27 Ah accu's ga kost me dat 125 euro extra (totaal 525 euro) en dat weegt dus exact 12 kilo zwaarder volgens bouwman (al volledig uitgeplozen).



Je weet aan de hgand van de C waarde tabel boven dat de C waarde lager zal zijn en er onevenredig meer capaciteit beschikbaar is op het achterwiel. Mijn berekening komt uit op 180% van nu 100%.

Dus het gewicht is dan 74+48+94=216 kilo = 105,9% . (totaal belastbaar gewicht 220 kilo), dus mogelijk.

Hij zou daardoor nauwelijks trager zijn. Ik zit bij een diëtist, dus daar gaat ook nog 15 kilo vanaf en dat gaat goed :D

->insert: in de handleiding vergist eco-movement zich 10 kilo en dat kon ik aantonen door te rekenen. Of bouwman zit fout met haar opgave of eco-movement in de handleiding. Óf mijn kenteken klopt niet....

4. Natte loodaccu's gebruiken die voor hetzelfde gewicht een grotere capaciteit per kilo hebben, maar de C column ken ik niet van deze type accu's en op batteryuniversity vond ik het niet en ik vind hun info nog karig.

Doel van dit topic:

1. Milieubewuster en duurzamer bezig willen zijn. Op GoT ben ik in een lopende draad me langzaam volledig bewust geworden van besparen. Grotere accu's = minder warmtedissipatie met dezelfde current als bij de oude situatie :P

2. Promoten en laten zien dat een elektrische scooter wel degelijk verder kan als 35-40 km tegen een fatsoenlijke prijs.

3. Nog meer leren over batterijen en termen want ik voel me nu al thuis op dit forum. Dit is de plek to be voor mij en ik hoop dat ik een goed begin heb gemaakt door een oude vraag uitgewerkt hier neer te zetten.

Hoofddoel:

Een grotere range tegen een aannemelijke prijs.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Vraagstuk batterijkeuze elektrische scooter

Benm schreef:Das het aardige aan die protected cellen, de electronica daarin gaat open-circuit bij vrijwel alle foutcondities. Als je bijv 2 (of 3, of 4) cellen in serie hebt en er is er eentje leeg, dan onderbreekt die lege cel het hele circuit. Voor ontladen is dit de complete oplossing. Ook als een deel van paralel geschakelde cellen uitschakelt werkt het, het restant moet dan meer stroom leveren dan de ingebouwde electronica veilig acht, en die schakelen mee uit.

Probleem is echter het opladen, daarbij gebeurd hetzelfde. Als 1 cel vol zit dan onderbreekt deze, en worden de andere dus ook niet meer geladen. Je zult dus moeten voorzien in een laadcircuit dat ze per stuk (of paralel geschakelde bank) oplaadt.
Heb je een link naar dit type batterij, want ik krijg het idee dat zoals je het nu hebt beschreven, er iets goed mis gaat bij het laden van de cellen.
1. Li-ion vervanger en dan doel ik op de Tadiran Lithium serie die te vinden is bij bouwman accu's. Een cel van 3,6 volt en 16,9 Ah! kost per stuk 50 euro. Dat is dus al vlug 16*50=800 euro en dan de lader nog en de controller. Ik denk dat dit nu nog geen optie is. Dat kost me wat te duur.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn twijfels heb bij de specificaties die Bouwman opgeeft. Verder zijn deze batterijen op dit moment niet leverbaar bij Bouwman en Tadiran maakt deze types niet meer. Ik heb even rond gekeken op de Tadiran website naar andere type lithium batterijen en een ding valt mij op: De cellen kunnen geen hoge stromen aan (de meesten nog geen 1C). Daarmee zijn zij dus niet geschikt voor jouw toepassing.

De kosten kloppen wel aardig. Zoals ik al eerder zei, lithium-ion kost ongeveer 1000-1500 euro per kWh. Verder wil je aanraden om een batterij te kopen die met een batterij management systeem komt (de benodigde elektronica) en een lader wordt meegeleverd. Het is sterk af te raden om zelf een management systeem een een lader te maken, tenzij je heel goed weet waar je mee bezig bent. Een kilo-watt-uur is een hoop energie en de gevolgen zijn niet te overzien als daar iets mis mee gaat.

Nikkel-Cadmium is trouwens niet aan te raden voor jouw toepassing in verband met het geheugeneffect wat bij dit type batterijen speelt.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 88

Re: Vraagstuk batterijkeuze elektrische scooter

Dacht ik al. Tadiran kan dus geen hoge stromen aan en is daarbij afgevallen.

Hoe reëel is de optie om 12 kilo extra aan batterijen te nemen?

Link oude accu:http://www.webhosting-venray.nl/Bouwman/xc...=652&page=2

Link mogelijk nieuwe accu:http://www.webhosting-venray.nl/Bouwman/xc...=652&page=2

Besef wel dat de nieuwe accu's ondanks het toegenomen gewicht een veel grotere range hebben dan 150%. De capaciteit is wel 150%, maar bij opname van 1 kWh is de opname met de nieuwe accu's 0,66 C, dus gaan ze onevenredig langer mee.

Berichten: 12.262

Re: Vraagstuk batterijkeuze elektrische scooter

Heb je een link naar dit type batterij, want ik krijg het idee dat zoals je het nu hebt beschreven, er iets goed mis gaat bij het laden van de cellen.
Het gaat om types als deze:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5776

Dit formaat is normaliter meer voor laptop accupacks en high-performance mobiel gebruik (zaklampen, lasers etc.), maar qua technologie van de batterij maakt dat niet zoveel uit.
Ik zou graag een oplossing te weten komen met hetzelfde amperage als nu en hetzelfde voltage, maar met een lager verlies bij 1C. Bijvoorbeeld, bij 1C is 16 Ah beschikbaar in plaats van 9 Ah. En het scheeld enorm in gewicht zodat de scooter onevenredig verder komt.
Bij lithiumcellen is dat in de regel zo. Ontladen met 1C komt normaliter in de buurt van de theoretische capaciteit (ca 90% daarvan).
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 88

Re: Vraagstuk batterijkeuze elektrische scooter

Benm schreef:Het gaat om types als deze:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5776

Dit formaat is normaliter meer voor laptop accupacks en high-performance mobiel gebruik (zaklampen, lasers etc.), maar qua technologie van de batterij maakt dat niet zoveel uit.

Bij lithiumcellen is dat in de regel zo. Ontladen met 1C komt normaliter in de buurt van de theoretische capaciteit (ca 90% daarvan).
Oké :P , maar welke cellen bedoel je dan? (chemische verbinding staat niet op de site) Er zijn verschillende chemische verbindingen met Lithium mogelijk. Tadiran is slecht in hoge rates leer ik hier.

Ook ben ik niet gecharmeerd van de prijs en zoals men hier terecht opmerkt weet ik niet of ik capabel ben om een eigen lader te maken met regelelectronica. Mijn FietsNED dealer deelt dezelfde passie en hij zou me willen helpen, maar of dat een goedkoop en betaalbaar project wordt?

PS: Ik ben 3 pond kwijt in 4 dagen lijnen :P 95=93,5 kilo, dus weer 1,5 kilo minder belastbaarheid op mijn voeten en scooter. (klinkt off-topic, maar ik moet naar 75 kilo en dan is die 12 kilo extra in de scoot geen probleem want 12-20=-8 kilo; daarom die opmerking)

De grotere loodaccu's die ik in de link aangeef zijn van dezelfde serie als wat er nu inzit en het past waarschijnlijk ook wantr nu is het 1-3-1 stapeling en dat kan in 1-2-1-1 stapeling waarbij ik ze stack. Onder de buddy is nog ruimte vrij voor bijna de hele helm, dus het is ruim bemeten daaronder. (foto op aanvraag of gewenst? Digitale camera ligt nu ter reparatie en ik moet hem dan even lenen van mijn buurman (al vaker gedaan))

Mijn vraag die nu in mij rondspookt is deze:

De lader is een relais lader en dat betekend dat de lader zichzelf uitschakeld bij een volle accu en de laadtijd is exact 6 uur van 0-100% en het voltage van de lader is 74 volt en dat is 2,467 volt per cel en dat oogt mij heel hoog. Het amperage van de lader is 3 Ah.

Is het mogelijk om dezelfde lader te gebruiken bij grotere accu's waarbij de lader dan 9 uur werk nodig heeft?

PS: Dit 9 uur's interval is geen probleem want laden gaat hier overnacht en eigenlijk altijd zodra de scooter op stal staat.

De lader heeft een actieve fan aan boord en blijft heel koel.

Als de spanning 2,467 volt per cel is wordt de laadstroom voor de lader dan niet te hoog en is het misschien mogelijk om de lader aan te passen want een loodaccu lader zit relatief simpel in elkaar. Ik kan solderen, dus dat is geen probleem want ik heb mijn TV weer helemaal opgelapt en die doet het weer prima na 27 jaar dienst!

Is het geregeld in de lader dat de output altijd 74 volt is want dan belastik hem 150%, maar als de maximale current van 3Ah gehandhaaft blijft is het geen probleem, maar hoe kom ik daar achter? foto's?

Ik ben nu echt heel serieus bezig met dit item. Eind dit jaar 'schat ik' zijn de accu's op. Des te eerder ik me georiënteerd heb, des te makkelijk wordt het, snapt U?

Berichten: 12.262

Re: Vraagstuk batterijkeuze elektrische scooter

Tja, welke lithiumcellen zijn het... staat er niet echt op. Ik heb hier een setje van die trustfire cellen liggen (welliswaar 16340 dus kleiner), enige indicatie is Li-ion. Gezien de ~3.6v werkspanning denk ik dat het gewoon LiCoO2 chemie is. Maar dat is geen probleem, pas bij ontladingen sneller dan ongeveer 5C maakt het echt verschil en kun je op zoek naar specifieke ijzerfosfaat cellen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 88

Re: Vraagstuk batterijkeuze elektrische scooter

Tja, welke lithiumcellen zijn het... staat er niet echt op. Ik heb hier een setje van die trustfire cellen liggen (welliswaar 16340 dus kleiner), enige indicatie is Li-ion. Gezien de ~3.6v werkspanning denk ik dat het gewoon LiCoO2 chemie is. Maar dat is geen probleem, pas bij ontladingen sneller dan ongeveer 5C maakt het echt verschil en kun je op zoek naar specifieke ijzerfosfaat cellen.
LithiumCobaltDiOxide? Dat type batterij heeft een vrij korte levensduur en de Lithiumverbindingen die wel 10 jaar meegaan hebben weer een te lage current voor de scooter, dus ik denk dat Lithium nog even geen optie is. Het is mij wat te duur en er komt meer bij kijken dan misschien heel die scooter waard is.

Zoals ik al aanhaalde probeer ik het toch in de loodaccu te zoeken. Dit is per kilometer veruit het goedkoopste en bij een kilometrage vanm 9.000 kilometer per jaar is een grotere loodaccu zeker 2 jaar houbaar. Omdat je ze minder ver ontladen weer oplaadt krijg je onevenredig meer oplaadcycli zoals hier wordt afgebeeld:

(Met dank aan FIAMM voor de meewerking voor het geven van de PDF in kwestie)

Afbeelding

Wat we hier zien is dat een grotere accumulator minder belast wordt bij dezelfde current als in de oude situatie en daardoor minder snel ontlaad en bij dezelfde route minder onderhevig is aan gridvorming door de deep discharged toestand te vermijden.

Tjeemig, is een minicursus SLA geen idee voor mij om die te schrijven :P

Reageer