[scheikunde] aminozuren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 343

[scheikunde] aminozuren

Bereken hoeveel g vast NaOH toegevoegd moet worden aan 50 ml van een 0,1M glycine oplossing om een 0,1 M buffer van pH 9,1 te maken.

De begin-pH (voor toevoeging van NaOH) is normaal gezien ongeveer 6,06 maar hoe reken je de pH dan uit als er NaOH toegevoegd is?
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!



"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [scheikunde] aminozuren

Je weet dat de pH 9.1 is. Je kunt dus ook de concentratie [OH-] uitrekenen. Als je die weet, kun je met behulop van de juiste Ka waarde van glycine uitrekenen hoeveel er van de zure vorm en hoeveel er van de geconjugeerde base in je oplossing aanwezig is (samen zijn ze 0,1 mol/). Met het verschil tussen die 2 kun je uitrekenen hoeveel loog er dan is toegevoegd.

(ik hoop dat ik het nu duidelijk heb uitgelegd zonder het antwoord voor te kauwen :D )
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: [scheikunde] aminozuren

Marko schreef:Je weet dat de pH 9.1 is. Je kunt dus ook de concentratie [OH-] uitrekenen. Als je die weet, kun je met behulop van de juiste Ka waarde van glycine uitrekenen hoeveel er van de zure vorm en hoeveel er van de geconjugeerde base in je oplossing aanwezig is (samen zijn ze 0,1 mol/). Met het verschil tussen die 2 kun je uitrekenen hoeveel loog er dan is toegevoegd.

(ik hoop dat ik het nu duidelijk heb uitgelegd zonder het antwoord voor te kauwen :D )
Ahzo bedankt, in feite min of meer dezelfde manier als gewone buffer- en pH-berekeningen (met anorganische zuren)
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!



"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

Reageer