Geluidssnelheid onderwater

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 7

Geluidssnelheid onderwater

In lucht wordt tegenwoordig met gemak de geluidssnelheid behaald, daar staat tegen over dat de geluidssnelhied in lucht rond de 340 m/s is. De werking van harder vliegen als het geluid is mij duidelijk.

Maar is het mogelijk om onderwater sneller te "varen" als het geluid? Afhankelijk van de samenstelling en temperatuur is de geluidssnelheid onder wat rond de 1500m/s. Dat is in lucht al een behoorlijke snelheid waarbij een zeer grote motor vermogen nodig is, daarom ben ik niet zozeer geinteresserd in de vraag of er genoeg vermogen voor is, maar meer in de vraag of het mogelijk is.

In hoeverre krijg je dezelfde verschijnselen als een vliegtuig harder gaat vliegen als het geluid (trillingen en dergelijken)?

P.S.: Nog iets om toetevoegen aan het onderwerp geluidssnelheid, er bestaat niet zoiets als een geluidsbarriere, dat is een term die ik de praktijk niet bestaat! Dit komt omdat de stroming om een vliegtuig heen op verschillende plekken meer of minder wordt afgebogen. Hierdoor zal er op bepaalde plekken rondom een vliegtuig de geluidssneldhied eerder overtreden worden dan op andere plekken. Dit wilde ik even toevoegen omdat de meeste mensen dit fout zeggen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Geluidssnelheid onderwater

Maar is het mogelijk om onderwater sneller te "varen" dan het geluid?
Ik zie geen principiële redenen waarom niet.
In hoeverre krijg je dezelfde verschijnselen als een vliegtuig harder gaat vliegen dan het geluid (trillingen en dergelijke)?
ik denk zo in principe dezelfde, maar veel erger. Je krijgt allicht heftiger turbulenties
Nog iets om toe te voegen aan het onderwerp geluidssnelheid, er bestaat niet zoiets als een geluidsbarriere, dat is een term die ik de praktijk niet bestaat! Dit komt omdat de stroming om een vliegtuig heen op verschillende plekken meer of minder wordt afgebogen. Hierdoor zal er op bepaalde plekken rondom een vliegtuig de geluidssneldhied eerder overtreden worden dan op andere plekken. Dit wilde ik even toevoegen omdat de meeste mensen dit fout zeggen.
Je hebt in zoverre gelijk dat een geluidsbarriëre in natuurkundige zin (en dus in theorie) niet bestaat. Maar in technische zin (en dus juist wél in de praktijk) wel degelijk. Het is behoorlijk onwijs om met vliegtuigen die er niet voor ontworpen zijn sneller te willen vliegen dan het geluid. Zoiets veroorzaakt crashes. In die zin is mach 1 hoe dan ook een barriëre, en is geluidsbarriëre een term die juist in de praktijk bestaat, én met recht.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: Geluidssnelheid onderwater

Je hebt in zoverre gelijk dat een geluidsbarriëre in natuurkundige zin (en dus in theorie) niet bestaat. Maar in technische zin (en dus juist wél in de praktijk) wel degelijk. Het is behoorlijk onwijs om met vliegtuigen die er niet voor ontworpen zijn sneller te willen vliegen dan het geluid. Zoiets veroorzaakt crashes. In die zin is mach 1 hoe dan ook een barriëre, en is geluidsbarriëre een term die juist in de praktijk bestaat, én met recht.
Maar een vliegtuig gaat niet precies bij mach 1 door de "geluidsbarriere". Dan zou ik eerder zeggen dat de geluidsbarriere zich bevind tussen mach 0,95 en mach 1,05. Wanneer het vliegtuig zich voorbeweegt met mach 1 zijn er nog steeds dele van het vliegtuig waarover de stroming van de lucht subsoon is..

Over het harder varen als het geluid ben ik nog niet helemaal uit.. Ik denk persoonlijk dat de turbulentie minder hevig zal zijn omdat het water aan alle kant van de duikboot hetzelfde wordt afgebogen. Bij een vliegtuig moet de lucht worden afgebogen om een kracht omhoog te creeren. Een duikboot zal even "zwaar" als het water zijn. Hiervoor is dus alleen maar aandrijving als kracht nodig..

Iemand anders nog ideeen?

Reageer