lidwoord van polygoon

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

lidwoord van polygoon

In
In de eerste plaats is het het polygoon.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Re: lidwoord van polygoon

Google:

"het polygoon" 5590 hits.

"de polygoon" 1640 hits.

Kortom, de woordenlijst zit er weer eens naast

(tenminste als ze beweren dat ze het taalgebruik van het volk hebben vastgelegd).

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: lidwoord van polygoon

(tenminste als ze beweren dat ze het taalgebruik van het volk hebben vastgelegd).
(tenminste als je beweert dat Google het taalgebruik van het volk reflecteert)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Re: lidwoord van polygoon

(tenminste als je beweert dat Google het taalgebruik van het volk reflecteert)
Je hebt gelijk, daarvoor kun je beter naar een betere zoekmachine kijken,

Yahoo:

"het polygoon" 18.900 hits (ruim 89%)

"de polygoon" 2.280 hits

Of vertegenwoordige die 18.900 "het polygoon" schrijvers (89%) het deel van de bevolking dat er geen bal van begrepen heeft?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: lidwoord van polygoon

PeterPan schreef:Google:

"het polygoon" 5590 hits.

"de polygoon" 1640 hits.
PeterPan schreef:Yahoo:

"het polygoon" 18.900 hits (ruim 89%)

"de polygoon" 2.280 hits
Altavista:

"het polygoon" 561

"de polygoon" 431

Alltheweb:

"het polygoon" 560

"de polygoon" 412

Het resultaat hangt blijkbaar sterk af van de gebruikte zoekrobot en acht ik dus niet relevant.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Re: lidwoord van polygoon

jhnbk schreef:Altavista:

"het polygoon" 561

"de polygoon" 431

Alltheweb:

"het polygoon" 560

"de polygoon" 412

Het resultaat hangt blijkbaar sterk af van de gebruikte zoekrobot en acht ik dus niet relevant.
Je weet toch wel ook wel een beetje van statistiek.

Aantallen van rond de 500 zijn irrelevant (kunnen allemaal verwijzingen zijn naar de woordenlijst, om maar eens wat te noemen.

Als we het hebben over 18.900 hits tegenover 2.280 hits is er geen sprake meer van toeval of irrelevantie.

Dat de woordenlijst "de polygoon" gebruikt verbaast me in het geheel niet. Ze willen ons opdringen dat de van het Engels afkomstige woorden mannelijk zijn, hoewel de meesten van ons die woorden onzijdig gebruiken.

Ik ben in de lijst geen woorden van dat type tegengekomen dat nog zuiver onzijdig is. Bij vele ervan hebben ze de omwenteling al ingeluidt met "de en het" toegestaan (b.v. algoritme, topic). Voor mij heeft die woordenlijst geen enkele zeggenskracht meer.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: lidwoord van polygoon

Bij vele ervan hebben ze de omwenteling al ingeluidt
kan ik op taalgebied niet meer serieus nemen :D

[/heel flauw]</dd>
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Re: lidwoord van polygoon

Vergelijk

Yahoo:

"het polygoon" + wetenschap: 1280 hits (91%)

"de polygoon" + wetenschap: 124 hits (9%)

Irrelevant?

Dat is geen toeval.

Als we dan kijken bij "de polygoon" (alleen de eerste 20 bekeken) dan zien we als onderwerpen

de basisschool "De polygoon". (meerdere (5) scholen met die naam)

de polygoon journaals (een aantal keren)

de polygoon collectie (2 keer)

De Polygoon (meerdere verenigingen)

de polygoon structuur

wiskundig gebruikt (2x)

Dat zegt mij genoeg.

Het is onmogelijk dat het woord mannelijk is (en er niet eens een keuze wordt gelaten tussen "de" en "het") terwijl geen enkele zoekmachines meer "de" hits geeft dan "het" hits.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: lidwoord van polygoon

Euhm PeterPan, je hebt gelijk wet de statistiek betreft en hangt waarschijnlijk af van de manier van indexeren van de zoekrobot. Zou het verschil te verklaren zijn in de werking en zoja wat is de beste manier van indexeren. (In de veronderstelling dat iemand weet hoe zoekrobots werken)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: lidwoord van polygoon

Dat lijkt me weer een geheel andere discussie. Misschien een topic in Informatica openen?

Overigens, zou het niet kunnen komen doordat Altavista en Alltheweb zich minder op de Nederlandse markt concentreren?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: lidwoord van polygoon

PeterPan schreef:Google:

"het polygoon" 5590 hits.

"de polygoon" 1640 hits.

Kortom, de woordenlijst zit er weer eens naast

(tenminste als ze beweren dat ze het taalgebruik van het volk hebben vastgelegd).
Maar het aantal hits bij een zoekmachine is (helaas?!) niet de referentie voor een correcte spelling.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 954

Re: lidwoord van polygoon

Het is overigens "deze topic" en niet "dit topic".

En daarnaast zou ik Van Dale gebruiken en die geeft.........http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/woo...kwoord=polygoon

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: lidwoord van polygoon

Maar het aantal hits bij een zoekmachine is (helaas?!) niet de referentie voor een correcte spelling.


correct, alhoewel er blijkbaar al corpussen worden gemaakt in de taalkunde met behulp van google en aanverwante zoekrobots.

Ook iedereen kan iets op het internet plaatsen en leest het niet noodzakelijk na.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: lidwoord van polygoon

En daarnaast zou ik Van Dale gebruiken en die geeft.........http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/woo...kwoord=polygoon
Meestal lukt het met Van Dale ook, maar soms wijkt de spelling daar af van die van de Woordenlijst Nederlandse Taal, de officiële spelling.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: lidwoord van polygoon

Nu we het toch hebben over lidwoorden; Waarom is het "de" of "het"? Hoe wordt zoiets in een regel gegoten.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer