Hoe culturen racisme tegen hen gebruiken als middel naar beter leven.

Moderator: Rhiannon

Berichten: 2.504

Hoe culturen racisme tegen hen gebruiken als middel naar beter leven.

Er is al een topic over racisme, maar hier ga ik iets specifieker.

Het gaat hem hier specifiek om hoe een bepaalde cultuur gebruik maakt van de sfeer van angst die rond racisme hangt, om zichzelf te verrijken.

Het is redelijk simpel. Stel je bent immigrant. Je kunt het perfect maken om een winkelstraat in te wandelen, een willekeurig iemand die je nog nooit bent tegengekomen aan de arm te grijpen en te verkondigen dat die persoon een racist is. 95% van alle omstaanders zullen je onmiddelijk geloven en zeker meer dan de helft zullen die persoon zelfs aanvallen, zonder er vragen bij te stellen.

Hier komt het al eens vaker voor dat je wordt tegengehouden en gevraagd wordt voor 50 eurocent. Als je dan weigert krijg je te horen "zijt gij soms ne racist ofzo?"

Heel simpel trucje, eerst klein bedrag, dan alles. En als je het niet doet gaat die persoon gewoon tegen iedereen zeggen dat je een racist bent. Weer zal niemand vragen stellen, gegarandeerd.

In plaats van de kinderen op te voeden met waarden als tolerantie, integratie, respect en kinderen te leren dat hun opleiding belangrijk is en dat het de enige kans is op een goede baan, gaan ouders zich er meestal niks van aantrekken.

Ik heriner me nog het verslag dat ik hier las van die vrouw die in wat Nederlandse steden ging rondvragen bij immigrant-gezinnen, aan de ouders ging vragen wat de oorzaak van al dat jongerengeweld is. Conclusie was dat er feitelijk een sfeer heerst bij de jongeren in de stijl van "we zijn niet van hier, we moeten voor onszelf opkomen, we mogen ons nooit laten doen". De ouders zelf doen en zeggen weinig, want als ze er iets tegen in proberen brengen, worden ze meestal door hun eigen kind beschuldigd als zijnde landverrader, verrander van hun ras en nog zo dingen.

Uiteindelijk maak je een maatschappij die zich er niet op concentreert samen te werken, maar die honderden kleine groepjes maakt, die elkaar verachtten en haten. Er wordt niet meer geconcentreerd op werken, een gezin opbouwen, morale waarden onderhouden en iets doen met je leven, maar enkel nog zichzelf verrijken ten koste van alles.

Ik verwijs even naar de "Pound Cake" speech van Bill Cosby, waar hij deze feiten ook deels aanhaald in verband met de Afro-Amerikaanse cultuur in Amerika, waar hij zelf deel van uitmaakt. Cosby klaagt veel dat "zijn mensen" meer interesse tonen voor sportkleding, auto's en stoer dan, niet willen werken voor hun geluk, omdat ze weten dat ze het kunnen krijgen door het racisme tegen hen aan te klagen.

"It's not what they're doing to you, it's what you're not doing."
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 1.780

Re: Hoe culturen racisme tegen hen gebruiken als middel naar beter leven.

...95% van alle omstaanders zullen je onmiddelijk geloven en zeker meer dan de helft zullen die persoon zelfs aanvallen, zonder er vragen bij te stellen....Heel simpel trucje, eerst klein bedrag, dan alles. En als je het niet doet gaat die persoon gewoon tegen iedereen zeggen dat je een racist bent. Weer zal niemand vragen stellen, gegarandeerd....
De onzinnigheid van je posting wordt alleen overtroffen door de kromheid van je Nederlands in de titel die je aan dit topic hebt gegeven.

Dit stinkt, en niet zo weinig ook.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Berichten: 2.504

Re: Hoe culturen racisme tegen hen gebruiken als middel naar beter leven.

Johan2 schreef:De onzinnigheid van je posting wordt alleen overtroffen door de kromheid van je Nederlands in de titel die je aan dit topic hebt gegeven.

Dit stinkt, en niet zo weinig ook.
Je mist het punt van het topic...

Het gaat hem erom dat mensen de angst rond racisme gebruiken om zichzelf het leven makkelijk te maken.

Neem het voorbeeld dat vandaag bij ons in de krant staat. Scheidsrechter bij voetbalmatch verwond, 14 hechtingen.

http://www.standaard.be/Artikel/Detail.asp...ikelId=AN1PDO1S

De scheidsrechter trok een 2de gele kaart voor iemand. Onmiddelijk werd ie bestormd door de ploeg van die speler. Hij werd beschuldigd van racisme.

Maar aan zoiets komt helemaal geen racisme te pas. Die man van racisme beschuldigen is niks meer dan een poging hem bang te maken met het stigma dat er rond hangt.

Die man werd in elkaar geslagen, allemaal in naam van racisme, terwijl er geen sprake van is. Maar het kan allemaal, omdat iedereen te bang is zijn mond open te doen als iemand iets over racisme zegt
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 1.780

Re: Hoe culturen racisme tegen hen gebruiken als middel naar beter leven.

Je mist het punt van het topic...
Nee hoor, maak je maar geen zorgen.

Ik snap jou en je punt héél goed.

Nu maar afwachten hoe lang het duurt voor de rest je door heeft.

PS: kun je trouwens een andere avatar nemen. Een erg smakeloos plaatje, maar, toegegeven, wel toepasselijk.

PPS: Voordat dit weer tijden door ettert nog maar een hint: Merk op hoe EL het niet heeft over "Hoe sommige mensen" o.i.d. Nee hij heeft het over "Hoe culturen... enz.

Mijn conclusie schijn ik te moeten melden en niet openlijk te mogen uitspreken, dus dat gaan we dan maar doen.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Berichten: 954

Re: Hoe culturen racisme tegen hen gebruiken als middel naar beter leven.

Uiteindelijk maak je een maatschappij die zich er niet op concentreert samen te werken, maar die honderden kleine groepjes maakt, die elkaar verachtten en haten. Er wordt niet meer geconcentreerd op werken, een gezin opbouwen, morale waarden onderhouden en iets doen met je leven, maar enkel nog zichzelf verrijken ten koste van alles.


:D

Berichten: 2.504

Re: Hoe culturen racisme tegen hen gebruiken als middel naar beter leven.

Johan2 schreef:Nee hoor, maak je maar geen zorgen.

Ik snap jou en je punt héél goed.

Nu maar afwachten hoe lang het duurt voor de rest je door heeft.

PS: kun je trouwens een andere avatar nemen. Een erg smakeloos plaatje, maar, toegegeven, wel toepasselijk.
Je bent eigenlijk een perfect voorbeeld van wat ik probeer te bewijzen, weet je.

De mens, die als het over racisme gaat, onmiddelijk dichtklapt. Resoluut geloof in het idee dat buitenlanders altijd het slachtoffer zijn van racisme.

En als iemand het ook maar waagt er iets over te zeggen, onmiddelijk beschuldigen en uitsluiten.

ik raad je echt aan de volledige speech van bill cosby eens op te zoeken... Indien je toevallig niet weet wie Bill Cosby is, hij is een 70-jarige Afro-Amerikaan die al heel z'n leven buiten z'n carriere opkomt voor gelijke rechten. Maar aan de andere kant komt hij ook sterk op tegen Afro-Amerikanen die willen profiteren van het harde werk dat hij voor hen gedaan heeft.

En het woord culturen is perfect bruikbaar voor de groepen mensen die dit doen. Jouw interpretatie is niet perse gelijk aan de mijne.

@ferry: wat ik bedoel is, dat iedereen maar rondloopt en de ander beschuldigt van racisme, gewoon om te krijgen wat ze willen. Zo schep je niks anders dan haat en doe je uiteindelijk de samenleving verbrokkelen.
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 1.780

Re: Hoe culturen racisme tegen hen gebruiken als middel naar beter leven.

En het woord culturen is perfect bruikbaar voor de groepen mensen die dit doen.
Cultuur in de betekenis van subcultuur o.i.d.?

Erg laf en doorzichtig om op die manier je gezicht te redden.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Berichten: 672

Re: Hoe culturen racisme tegen hen gebruiken als middel naar beter leven.

Ik treed EL bij hoor,het o zo belangrijke debat wordt al te vaak vertroebeld door ad hominems aan het adres van al wie wat kritisch is tov de positie van inwijkelingen,daar is niemand bij gebaat.
huh?

Berichten: 2.504

Re: Hoe culturen racisme tegen hen gebruiken als middel naar beter leven.

Johan2 schreef:Cultuur in de betekenis van subcultuur o.i.d.?

Erg laf en doorzichtig om op die manier je gezicht te redden.
Kijk, ik kom hier een punt voorstellen in de hoop van een discussie om meerdere inzichten te verwerven. Het enige dat jij doet is proberen me af te schilderen als een racist omdat ik het aandurf vragen te stellen bij de vormen van dit racisme en hoe de mensen/culturen ermee omgaan. Omdat ik het waag de mogelijkheid te opperen dat er misschien mensen zijn die de angst rond racisme gebruiken om zichzelf er makkelijk vanaf te maken.

Dit is een discussie. Hier worden ideeën geopperd, hoe controversieel dan ook. Hier probeert men andere inzichten te verwerven door naar de ideeën van andere mensen te luisteren, men wordt niet veroordeeld. Jij bent hier overduidelijk niet om te discussiëren, maar om jouw mening op te dwingen.

@PeterA: mooi gezegd, door constant het debat te doen wijken omdat het misschien iets ter sprake brengt dat sommige mensen misschien niet graag horen, geraken we nergens.
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 30

Re: Hoe culturen racisme tegen hen gebruiken als middel naar beter leven.

Ik zie wel in waarom deze discussie gevoelig kan liggen, het is echter een beetje onzinnig vind ik. In elk systeem zijn er mensen die misbruik maken van de situatie, dus ook in het systeem van 'bescherming van andere culturen'. Er zullen zeker personen zijn die misbruik maken van de bescherming die ze genieten. In hoeverre dat buiten proporties is vergeleken met het misbruiken van andere systemen? Tja, daar zou onderzoek naar gedaan moeten worden.

Ook vind ik dat deze onderzoeksvraag best gesteld mag worden zolang de beantwoording maar wetenschappelijk geschied en de conclusies ook niet buiten context gebruikt worden. ( Bijv. In nederland rijden er meer toyota priussen rond dan in Kenya dus Kenyanen geven niks om het milieu... )

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Hoe culturen racisme tegen hen gebruiken als middel naar beter leven.

@Johan2: Ga inhoudelijk alsjeblieft. Aan ad-hominems heeft geen van beide partijen iets in deze discussie. Ga ervan uit dat Evil Lathander hier met goede intenties komt.

Ik begrijp wel waar je het over hebt, Evil Lathander, maar je termen zijn te geladen voor een neutrale sociologische analyse. Het lijkt er een beetje op dat je een persoonlijke grief aan de orde wil stellen. Opmerkingen als zou het debat over de pluralistische en multiculturele samenleving vertroebeld worden door een politiek hypercorrecte houding kunnen interessant zijn, maar zijn hier n.m.m. minder relevant. Wat je beschrijft kadert mogelijk binnen een veel bredere dynamiek. Ik denk dat we die dan onder de loep moeten nemen.

Ik treed djimmer dan ook bij in zijn vraag naar een wetenschappelijke instelling voor deze discussie. Bijvoorbeeld:
Stel je bent immigrant. Je kunt het perfect maken om een winkelstraat in te wandelen, een willekeurig iemand die je nog nooit bent tegengekomen aan de arm te grijpen en te verkondigen dat die persoon een racist is. 95% van alle omstaanders zullen je onmiddelijk geloven en zeker meer dan de helft zullen die persoon zelfs aanvallen, zonder er vragen bij te stellen.
De getallen die je op deze situatie plakt lijken uit de lucht te komen vallen. Er zijn nochtans nogal wat redenen om aan te nemen dat 95% van de omstaanders liever niets met de hele situatie te maken willen hebben, en dat - pak 'm vast - een vijfde van de omstaanders jou eerder zal bijtreden (ondanks alles is racisme nog steeds reeel
Verborgen inhoud
Ik weet dat er een trema hoort op de tweede "e", maar ik zit achter een qwerty-klavier, en ik vind die hier zo gauw niet.
).

Berichten: 2.504

Re: Hoe culturen racisme tegen hen gebruiken als middel naar beter leven.

Nja, een echte studie hierover bestaat naar mijn weten niet en zal er dus volgens mij ook niet snel komen(tenzij misschien een pseudo-onderzoek door een of andere TV zender die een documentaire wil uitzenden >_>)

De getallen die ik noem zijn dingen die ik zelf heb meegemaakt. Op dat vlak misschien wat subjectief, EN blijft beperkt tot de wijk waar ik in woon...

Komt erop neer dat als hier een groep jongeren er zin in heeft u 's avonds laat uit te zonderen en u te dwingen uw geld af te geven, dan zal niemand u helpen, maar gewoon oversteken naar de andere kant van de straat. Als ge er iets tegen durft zeggen, bestempelen ze u meteen als racist.

En dat van die winkelstraat ben ik indertijd nog getuige van geweest. Iemand met een ietwat donkerder huidskleur wijst plots een overduidelijke Vlaming aan en roept voor heel de straat "racist, racist!!" en loopt dan hard weg. En terwijl ie wegloopt gaan zo ongeveer alle mensen om hem heen erop af om in een cirkel van geweld te ontbarsten.

Toegegeven, ik ben 1 persoon en da's niet representatief.

En als niet-wetenschapper is het enige dat ik kan doen gewoon "een beetje rondvragen". En dat is nu wat ik hier doe. Wat ik hier genoteerd heb zijn mijn eigen ervaringen.

Dan dan stel ik me de vraag, waarom in 's hemelsnaam al dat geweld, al die haat?

Ik ga ervanuit dat de meeste immigranten ergens gaan wonen om er in die specifieke samenleving te gaan leven. Waarom dan proberen de samenleving naar jou om te vormen? Mensen hebben hun waarden, ideeën en gedachten, maar als we in een multiculturele samenleving leven, kun je niet voor de volle 100% je eigen persoon ten toon stellen. Toch zie ik in deze buurten dat mensen zich er ofwel niks van aantrekken en doen alsof de ander zich maar moet aanpassen. Anderen zijn dan weer vervuld van schrik en passen zich zo snel mogelijk aan om liefst zoveel mogelijk problemen te vermijden.

En dan heb je zo van die mensen, die van het minste dat ze merken dat iemand iets oppert dat niet met hun gedachtengoed overeenkomt meteen tot de aanval overgaan. Dan ben je volgens hen een racist, want je wilt hen veranderen.

Maar als zij zeggen dat je jouw ideeën niet mag uiten tegenover hen, dan verbieden zij net zozeer jou om jezelf te zijn en je eigen cultuur te beleven... Wie is er dan de racist?
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 1.780

Re: Hoe culturen racisme tegen hen gebruiken als middel naar beter leven.

@Ypsilon:

“Hoe culturen racisme tegen hen gebruiken als middel naar beter leven”

“Het gaat hem hier specifiek om hoe een bepaalde cultuur gebruik maakt van de sfeer van angst die rond racisme hangt, om zichzelf te verrijken”.

Hoeveel meer wil je horen of weten voordat het kwartje valt?

Noem mij één keer dat ik er naast heb gezeten.

Merk ook op trouwens, dat de topictitel geen vraag bevat, evenmin als El’s intoductie tekst.

Wat worden wij geacht te doen? Berichten uit de Telegraaf posten ter aanvulling?

Als dit topic niet op slot gaat en ik tijd vind, wil ik het nog wel eens hebben over EL’s misbruik van Cosby’s speech en de geschiedenis die dat misbruik inmiddels kent op foute sites en forums.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Berichten: 8.614

Re: Hoe culturen racisme tegen hen gebruiken als middel naar beter leven.

Hoeveel meer wil je horen of weten voordat het kwartje valt?
I.p.v. het maken van toespelingen zou je misschien ronduit kunnen zeggen waar je op doelt.

PS: Ter verduidelijking: ik neem (nog) geen enkel standpunt in, maar wil enkel wat duidelijkheid scheppen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 2.504

Re: Hoe culturen racisme tegen hen gebruiken als middel naar beter leven.

Johan2 schreef:@Ypsilon:

"Hoe culturen racisme tegen hen gebruiken als middel naar beter leven"

"Het gaat hem hier specifiek om hoe een bepaalde cultuur gebruik maakt van de sfeer van angst die rond racisme hangt, om zichzelf te verrijken".

Hoeveel meer wil je horen of weten voordat het kwartje valt?

Noem mij één keer dat ik er naast heb gezeten.

Merk ook op trouwens, dat de topictitel geen vraag bevat, evenmin als El's intoductie tekst.

Wat worden wij geacht te doen? Berichten uit de Telegraaf posten ter aanvulling?

Als dit topic niet op slot gaat en ik tijd vind, wil ik het nog wel eens hebben over EL's misbruik van Cosby's speech en de geschiedenis die dat misbruik inmiddels kent op foute sites en forums.
Je zit er naast, omwille van het feit dat je denkt dat jouw interpretatie de enige juiste is. De interpretatie die jij aan die woorden geeft is niet dezelfde die ik eraan geef, overduidelijk.

Als jij het over "een bepaalde cultuur" zou hebben, verwijs jij naar 1 enkele subcultuur en geen enkele andere erbij neem ik aan?

Da's dus niet mijn manier van werken. Je kan namelijk voor alle culturen/subculturen die woorden gebruiken.

Da's de manier waarop mensen hier tegen elkaar praten. Ik neem aan dat je meer specifieker bent op je gebruik van de Nederlandse taal... Wij hier niet.

En aan je reactie's te zien heb ik sterke vermoedens dat jij al een bepaalde cultuur in gedachten hebt, doch laatst ik weet kunnen mensen geen gedachten lezen... Maarja, jij hebt je gedachten al opgemaakt, dus waarom nu nog veranderen hè?
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gesloten